• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GREATDRAKEŠkolné na VŠ - diskuze o existenci a dopadech možných i historických u nás a ve světě
    Vzhledem k tomu, že fenomén školného na vysokých školách na naši společnost udeřil zcela naplno, rozbíhá se debata na toto téma napříč mnoha kluby i na nyxu. Považuji za dobrý nápad tomuto dát své místo pro centralizaci zdrojů, odkazů a debat. Jak nad aktuálním návrhem tak nad systémy v okolních státech.



    Pokud máte již hotový názor: "školné na vysokých školách je dobro/zlo/kretenismus/božské/zásadní/nezajímavé" - pak je to pro vás asi dobře, ale z hlediska diskuze nezajímavé. Vystříhejte se tedy prosím prostého shromažďování argumentů na podporu již předem připraveného názoru, to opravdu není cílem, protože negativních i pozitivních věcí se dá, s trochou snahy, nalézt mnoho.

    Stejně tak, je kontraproduktivní argumentovat "já zažil to a to a proto to vnímám negativně" - tomu se asi nelze moc vyhnout, ale uvědomte si prosím, že školné je něco, co se dotkne obrovského množství lidí ve velmi různých životních situacích a vaše zkušenost patrně vůbec není obecně aplikovatelná.

    Prosím všechny diskutující, aby si přečetli obsah tohoto odkazu, včetně pdf souborů na konci stránky: http://www.msmt.cz/pro-novinare/financni-pomoc-studentum-navrhy-jsou-na-stole

    Německá wiki o školném s krátkým popiskem pro mnoho států a v celku užitečnými odkazy
    http://de.wikipedia.org/wiki/Studiengeb%C3%BChr

    Dále jsou vítány studie z jiných států, kde již školné na vysokých školách zavedli, školné dlouho mají či jej zvažovali.
    Zde je souhrn z roku 2007 o školném v některých evropských státech. Pokud seženete novější, sem s tím prosím.
    http://www.euroskop.cz/607/sekce/skolne-v-eu/

    Listina základních práv a svobod (Článek 33, bod 2):
    Občané mají právo na bezplatné vzdělání v základních a středních školách, podle schopností občana a možností společnosti též na vysokých školách.

    [SERVER ERROR]
    rozbalit záhlaví
    QUICK
    QUICK --- ---
    HARRY_RADAR: "bud si myslim, ze bychom meli plne dotovat jistou skupinu obyvatel a jejich budouci nadprumerne prijmy, anebo si myslim, ze je fer, aby to tihle lidi statu (neboli spolecnosti, pokud nebudu prehnane cynicky) splatili."

    Pokud tato skupina bude opravdu mit vyssi prijmy, tak svoje vzdelani splati statu na danich v budoucich letech.


    Me by osobne zajimal postoj studentu odporcu skolneho. Jaky je jejich duvod pro studium na vysoke skole? Predpokladam, ze maji nejaky cil/sen/vizi, ktereho chteji dosahnout. Dale co (kolik) jsou ochotni obetovat dosazeni tohoto cile? Pokud nejsou ochotni obetovat penize, jsou ochotni obetovat svuj cas?
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    RUDOLF: Po pravde nechapu Tvou poznamku, protoze na zadne takove zaruce muj argument nestoji. A mimochodem, kde mam zaruku? Nikde. S velikou opatrnosti (!!) bych mozna rekl, ze se statni financovani jeste bude snizovat.

    Ale to uz nesouvisi s otazkou skolneho, ale s politickymi predstavitely tehle zeme a jejich prioritami. Snad vsichni poradci, kteri doporucuji skolne zaroven nalehaji na to, aby se statni financovani zvysilo. Proc se tak nedeje? Chyba tvurcu skolneho to zajiste neni.

    A skolne je samozrejme do jiste (!) miry zalezitosti ideologie: bud si myslim, ze bychom meli plne dotovat jistou skupinu obyvatel a jejich budouci nadprumerne prijmy, anebo si myslim, ze je fer, aby to tihle lidi statu (neboli spolecnosti, pokud nebudu prehnane cynicky) splatili.

    Fakt, ze skoly jsou tezce podfinancovane, ale nestoji na zadne ideologii. Vyssi skolne, vice penez. At uz statni dotace stoji, snizuji se anebo rostou.
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    RUDOLF: takže se shodnem na tom, že školné je záležitost ideologie? :)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    HARRY_RADAR: 1.) a kde máš záruku, že v dalších letech stát opět nesníží rozpočet škol? tj. to je jen ilusorní řešení.
    2.) nejsem proti školnému, ale jestli školné tak ve státem bohatě podporovaném školství. Do té doby viz. bod jedna. nevěřím že současné kroky vedou k zlepšení situce na vš.

    a nšco na rozveselení:
    YouTube - Simpsonovi - Doktorandi 2
    http://www.youtube.com/watch?v=nHtUcK_Q3uA
    HARRY_RADAR
    HARRY_RADAR --- ---
    FEDAJKIN: Teoreticky bych neco mohl napsat, kdybych nasel nejaky cas, ale neshodovalo by se to uplne s linii Bile Knihy.

    Duvody pro skole jsou predevsim dva: 1) je potreba navysit financovani skol a statni pokladna to proste neudela (a nema smysl momentalne filosofovat od duvodech), 2) neni fer, aby stat dotoval vysokoskolske vzdelani strednim/vyssim tridam - je spravedlive, aby se na tom podilely (a klidne az po dokonceni studia). Ideje ohledne mentalit skol ci studentu muzou mit neco do sebe, ale je to hodne spekulativni. Co se tyce "trzniho vyberu" predmetu, jsem tomu ponekud skepticky - predevsim ve chvili, kdy je skolne (a MUSI byt) s odlozenym kontingencnim splacenim. Jenze to je nesmysl, ktery by se asi nemel rikat moc nahlas, protoze jinak to neoliberalni vladni ideologove seskrtnou a dostaneme totalne asocialni verzi zapisneho. Naopak duvody proti nejsou v podstate zadne (s Kellerem nesouhlasim).
    Tohle sice neni psano jako obhajoba skolneho, ale tematu se to dotyka: http://www.studak.cz/skolne-mi-nevadi/

    Jinak clovek, co by dokazal na obhajobu skolneho napsat nejlepsi clanek, je pravdepodobne Dan Munich (NERV, Cerge). Mohlo by to stat za zkousku, ackoli je tak vytizeny, ze na to asi nebude mit cas vubec. Jeho vyhoda je, ze askoli se pohybuje 'v centru deni', dokaze psat clanky v neideologickem podani & srozumitelneji, nez to dela treba BK plna nicnerikajici sociologicke hantyrky.
    Nemam ted cas hledat, ale napriklad tady v tom clanku se neco o jeho myslenkach najit da: http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/daniel-munich.php?itemid=10073

    MSMT & ISEA jinak vytvorily webovou stranku ohledne studentskych pujcek, kde taky obcas uverejnuji nejake clanky k tematu: http://www.reformy-msmt.cz/financni-pomoc-studentum/category/sekce/clanky
    V ISEA je asi nejlepsi obratit se na Simonu Weidnerovou (zase ze stejneho duvodu jako u D.M.).

    Klidne odpovidej do posty.
    BOBR
    BOBR --- ---
    FEDAJKIN: Tak třeba někdo s Britskou zkušenosti :-)) Ne, teď vážně - ideologem školného je Petr Matějů a jeho tinktank ISEA.cz, tam bych se obrátil. Dělá a dělalo tam spooouusta mooc zajímavých lidí. Taky je zajímavé, kde všude pracovali. Ty si vygoogli a oslov. Mě by taky zajímalo, kde vidí ty klady. Fajný dokument je taky Bílá kniha terciárního vzdělávání, i tam leccos najdeš. Pravda, sice to neustálo kritiku, ale pořád to tam je.
    REK11
    REK11 --- ---
    FEDAJKIN: mno podle mě za současného stavu školství nezbývá než souhlasit-myslím tím způsob financování,podfinancování v sektoru atd....
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    Ahoj, neměl byste někdo zájem napsat (či doporučit člověka na) článek s důvody pro-školné? Keller u nás napsal článek velmi ostře vyhraněný proti ( http://www.izun.eu/jiny-svet/351-prof-keller-pro-izun-take-anglicane-mivali-nizke-skolne ) a bohužel není nikdo (asi krom mšmt:), kdo by dokázal napsat článek s argumenty proč je školné dobrý nápad. Měl by někdo zájem?
    BOBR
    BOBR --- ---
    Co mohou čekat vysoké školy od této vlády? Otevřený dopis ministru školství | Nezařazené - sladek.blog.respekt.ihned.cz
    http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-48261210-co-mohou-cekat-vysoke-skoly-od-teto-vlady-otevreny-dopis-ministru-skolstvi

    Uvidíme, odpoví?
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Nick Clegg getting a good kicking? Could anything be more joyous? | David Mitchell | Comment is free | The Observer
    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/nov/28/student-protests-tuition-fees-clegg
    CISLO42
    CISLO42 --- ---
    GREATDRAKE: nějak víc konkrétně, vyjma toho že se trochu opakuje?
    GREATDRAKE
    GREATDRAKE --- ---
    Žel Jan Keller není schopen překročit vlastní stín...
    OLYFKA
    OLYFKA --- ---
    Negativní dopady zavedení školného podle Jana Kellera | Studentskefinance.cz
    http://www.studentskefinance.cz/zpravy/finance/289372-negativni-dopady-zavedeni-skolneho-podle-jana-kellera/
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    REK11: to jsme za jedno, já se jen už nechtěl opakovat tu svoji katastrofickou litanii.
    REK11
    REK11 --- ---
    RUDOLF: s podfinancováním souhlasím,jsme ostudou evropy.....

    vláda si uvědomí-a já jsem prý naivní :-)))
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    REK11: do tří let ho splatí asi jen některé ekonomické a inženýrské obory..

    ale problém našeho škoství je podfinancování.. školné nemá smysl dokud nebudou nastaveny pravidla, jak se s penězmi bude zácházet - tj. tlak na reformu některých institucí a zároveň si vláda uvědomí, že peníze ze školného neznamenají, že je mohou šktrnou z rozpočtu, ale naopak je navýšší.
    REK11
    REK11 --- ---
    RUDOLF: velmi zajimave

    jen bych chtěla dodat s tou Afrikou, byl tu u známé kamarád z této země a děsně se divil, že tu nemáme školné,ale ještě víc se divil, že by ho většina po škole do tří let nesplatila :-)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    Petr Gočev: Socialistické školství v USA - Deník Referendum
    http://denikreferendum.cz/clanek/7464-socialisticke-skolstvi-v-usa
    KATERINA
    KATERINA --- ---
    Keller: Školné prospěje pouze bankám a soukromým školám - Deník Referendum
    http://www.denikreferendum.cz/clanek/7318-keller-skolne-prospeje-pouze-bankam-a-soukromym-skolam
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    YouTube - Millbank Wankers (by Dan Bull)
    http://www.youtube.com/watch?v=X1hI_ncInHg&feature=share
    REK11
    REK11 --- ---
    YBUKO: vzhledem ke krácení příspěvků směrem k VS se to vlastně děje už teď, paradoxně před přijetím/vstupem do platnosti zákonu o školném.....proto chtějí zavést zápisné.....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam