Souhlasím s tím, že
otázka školného je ideologická, jako každé politikum - pokud nechceme politiku bez řádu idejí, tedy byrokracii či technokracii (i když náš národ má nejradši úřednické vlády, které si nevolil a láskyplně vzhlíží k feudálním titulům). Z toho ještě neplyne nic špatného - říci, že vzdělání je takové povahy, že by mělo být občanům nabízeno bez toho, aby za něj museli přímo platit, to je stejná ideologie, jako říci, že vzdělání je služba jako každá jiná. Souboj ideologií je legitimní a nutnou součástí demokracie a politické svobody. Že u nás pojem ideologie nechápeme, to už přestává být rozumně vysvětlitelné.
Ale je tu i technický rozměr školného. Jako student/asistent si dokáži spočítat, že školné dejme tomu (nikdo stejně nikde neřekl závaznou částku) dvacet tisíc ročně stejně neřeší to, jak jsou VŠ podfinancovány a zadluženy (na stáří budov, nedostatečném vybavení, nízkých platech...). Bere se jako fakt, že VŠ neumí hospodařit. No, já nevím, ale
nárůst studentů za posledních dvacet let rozhodně nebyl kopírován násrůstem financí. Takže ten výkon asi nebude tak zlý. Zavedení školného, zvláště únosně nízkého, povede ke zklamání, a to zejména, bude-li odložené (efekt se dotaví později, stát nadto ponese náklady).
Jediný, kdo jasně vyhraje budou banky - v tom má Keller pravdu, ty opravdu nemohou než vyhrát. Což není nutně zlé, ale měli bychom si tohoto zájmu být vědomi. Dalším jasným vítězem budou soukromé VŠ, které nám tak zářně ukazují oblažující efekty školného. Zbaví se tak levnější konkurence.Bohužel, vítěze zatím nevidím ani mezi studenti, ni mezi akademiky.
Plýtvá se na tom, že VŠ, resp. studijních oborů je moc - to taky proto,že každá VŠ chce být univerzitou, a tak chce pokrývat pestré spektrum oborů a hlavně všechny stupně studia. Tady je to na akreditační komisi. Máme 54 univerzit, zrušit pět, ony dvě milardy, o které se nedávno hrálo by byly na stole (v českých). Pro hovoří i ukazatel počtu VŠ na hlavu, plus demografický trend (slabší kohorty).
Pokud jde o školné a objem veřejných financí, myslím 1) že nemá smysl o zavedení školného uvažovat dokud se nedostaneme nad průměr OECD; 2) novela VŠ zákona by měla kodifikovat právě to svázání školného s výdaji na VŠ a hlavně jasně určit stropy/cesty zvyšování.
Rozhodně netrpím romantickým obdivem nad studenty na barikádách, ale v té GB se jim prostě nelze divit, to je podfu(c)k.
Blíže ke školnému píši zde:
http://sladek.blog.respekt.ihned.cz/c1-45940070-skolne-nesmi-i-nadale-byt-bianco-sekem