To asi myslíš, když mluvím o anatomii, nebo o postupech v krajinomalbě a perspektivě... nepamatuji se, že bych nějak zvlášť řešil samotné prvky - ty jsou zcela v režii autora, a když bude chtít mít visící skály půl kilometru na pouští, tak je tak prostě namaluje a nikdo z nás na to nemůže nic říct, a je pak docela zbytečné do toho tahat uvěřitelnost, když nebyla cílem... Proto říkám, ne všechno musí být uvěřitelné - metafyzičnost přidává svoje k fantazii a o tu jde, ne o to, že se na obrázek podíváme a spokojeně si zabručíme pod vousy, že je to fajn, protože vše je na svém místě - pes u boudy, auto u chodníku, kola má kulatá, sloup elektrického vedení stojí rovně a ptáci na drátě sedí ve správných řadách... mmm, tak věrohodné. Někdy to stačí, obrazy s typickým účinkem kouzla všedního dne... někdy je prostě chuť udělat něco jinak. V tomhle případě šlo o něco jiného - ne vždy je úplně žádoucí chtít mít v obraze všechny věci, které by měly působit věrohodně. Proč? Protože obraz je pořád dvourozměrný soubor grafických prvků, které když abstrauješ, tak si uvědomíš kompozici a tím pádem i účinek na lidské oko a samotnou percepci. Proto existuje zlaté pravidlo, že ne vždy je dobré malovat věci tak, jak jsou, nebo tak jak by měly být, protože to může narušit výsledek. Proto není nikdy dobré se otrocky držet fotografií a předloh, proto není dobré do obrazu za každou cenu cpát všechno, na co jsme obecně zvyklí, prostě z toho důvodu, že to potom nevypadá dobře. jen pro zajímavost - ty podpěry jsem tam měl, resp. jsem je ke konci skicování naznačil... jenže celý obrázek jejich přidáním úplně ztratil vzdušnost, stal se zmateným, nečitelným, protože podpěry vytvářely příliš silný rytmus v jeho dolní polovině a tím se ztratila rovnováha, i zanikla pespektiva močálu a samozřejmě oko se přestalo zaměřovat na figurky vojáků a místo toho zmateně skákalo z podpěry na poděru. Tak jsem ten layer s nimi smazal a vše se vrátilo do původního řádu. Proto jsem se rozhodl je tam nedávat, i když to může působit potom trochu zvláštně a říkal jsem si, že jsem fakt zvědav, jestli se ozve nějaký (censored) který tohle zmíní :D Že mu bude věrohodnost přednější než celkový pocit... :) Malování prostě není jen o tom, nacpat do obrázku všechno, co by tam mělo být... je o citlivém uvažování a práci s jednotlivými prvky, kdy autor pečlivě musí vážit, co tam dá, jak to tam dá a kam to dá... není to jen o tom pojistit si všechny věci k věrohodnosti.