GEGE: Vždycky do toho někdo kecá. Je to normální komerční ilustrace, ne volná tvorba, takže se stává, že výsledek je vzdálený tomu, co by se líbilo mě. Ale tak to prostě chodí. Už byla i situace, kdy jsme spolupráci na obálce s vydavatelem zrušili, protože jsem se odmítnul přizpůsobit ve věcech, o kterých jsem byl přesvědčený, že jsou správně. Mimochodem tuhle zrušenou ilustraci mám v plánu ještě dodělat podle svého.
Vydavatelé většinou rozhodují podle toho, co mají sami nakoukáno (což je asi tak 1% toho, co se v ilustraci a cgi děje a ještě je to často o několik let zpět) a proto v podstatě vyžadují to samé klišé a styl. Dotěď jsem třeba neviděl na české obálce nějaké solidní 3D, v kvalitě jakou dělá třeba Pascal Blanché, Vitaly Bulgarov a další. A nebo naopak volnější art přístup, jako má třeba Ashley Wood, Iv Solayev, Craig Mullins a spousta dalších. Třeba jedny z posledních ilustrací Jamy Jurabaeva jsou tak krásně art a přitom by na nějakou scifárnu padly dokonale a vysekly ji z toho davu realistických obálek:
http://orig05.deviantart.net/d1fb/f/2014/170/c/f/moon_hunting_service_by_jamajurabaev-d7n0mv2.jpg
Drtivá většina ale sází na jistotu a ilustrace, i grafické úpravy se dělají pořád stejně. Přitom v té vizuální záplavě už knihy často ani ilustraci nepotřebují a naopak se odlišují díky tomu, že jsou zpracované graficky, bez ilustrace.
Autor do toho většinou kecat nemůže, pokuď není tuzemský. A pokud ano, tak s ním většinou spolupracuji, protože to je jeho kniha, ne pakl papíru pro mou obálku. A snažíme se najít vhodný kompromis. Stejně tak je to i v tomhle případě. Obálka je udělaná v podstatě na Petrovu objednávku a má na ní to, co chtěl. Osobitá věc by se jistě dala udělat, ale to by prostě autor těžko snášel a já ho chápu. Osobitost si můžu dovolit ve svých věcech. Obálky, ilustrace, koncepty, mood a storyboardy a tohle všechno, ať to vypadá sebevíc autorsky a osobitě, jak si mnohdy lidi myslí, tak je to přesný opak. Kolikrát jsem už udělal třeba design nějakého stroje, zbraňové věže, charakteru atd. a byl jsem přesvědčený, že je super. A přes deset dalších úprav jsem to musel dodrbat podle požadavků klienta do stavu, který se mi absolutně nelíbil, ale on s tím byl spokojený. To je svět komerční ilustrace. A máme to tak všichni, zrovna o tomhle jsme se bavili na Splashi s Rawwadem, který má skill na to, aby mohl dělat cokoliv.