• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SUN_VU_KUNGSvatostánek Opičího krále - tvorba nejrůznějšího druhu - SUN VU KUNG at work
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    CORNHOLIO: Myslel jsem teď hlavně lidi, kteří ručně ilustrují/kreslí/malují. Malík má samozřejmě super obálky, třeba Čerpadlo 6 mám rád tím, jak se vyčlenilo ze záplavy. A přitom používá barvy, o kterých mi kdysi jeden vydavatel řekl, že se nikdy neprodávají. Takové obálky ale řadím už spíš právě ke grafickým, sázejí na jiné finty než ilustrace. A je jich ještě méně, než těch ilustrovaných.

    Nechci říct striktní. Spíš je to tak, jak jsem to napsal - vždy do toho někdo nějak zasahuje. Ať je to autor, nebo pak vydavatel s nějakou představou. Někdy jsem si mohl dělat, co jsem chtěl, jindy jsme se na něčem domluvili, ale to, že bych ode mne prošlo cokoliv jsem nikdy necítil. Třeba jedna z posledních obálek pro Jana Kotouče a jeho military scifi - vysloveně chtěl detailní a realistickou věc s barvami, v duchu předchozích obálek svých knih, které dělal myslím JPK. A to je prostě legitimní požadavek, kterého se musím držet. Nebo zmiňovaná obálka pro knihu Led, která se nakonec zrušila, protože jsme se s vydavatelem neprotli. Moje vize byla s mohutnější perspektivou a určitou nadsázkou z počítačových her typu Killzone nebo Doom. Výsledná (tuším že přejatá) ilustrace je pro mě zklamáním, je nudná a plochá, ale respektuji vydavatelovo právo mít to, co platí. Zrovna tak, když jsem chtěl udělat Schinkovo Vylévání krve v art stylu hrubými štětci a kalnými barvami, tak mne jak autor, tak Tomáš Neměc s tímhle nápadem hnali :) Necítím se nějak omezovaný, ale s dalšími hlasy prostě musím počítat. Problém je spíš v tom, že všichni pořád chtějí realistické ilustrace a já bych tak rád na nějaké obálce nechal impresionistickou záležitost bez naleštěných efektů :)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    SUN_VU_KUNG: děkuji za uznání, že jsem mezi čtyřmi jmény nej- obálkářů, vážím si toho, protože já sám mám pocit, že jsem jich nikdy zas tolik nedělal, a spousta z nich jsou, řekněme, diskutabilní:) Těch lidí je u nás určitě víc, napadá mě teď třena Milan Malík, který na mě pořád působí jako zjevení na naší scéně, a jsou tu i další...
    Nicméně, když už jsi tu tohle téma nakousl, chtěl bych se zeptat jestli jsi opravdu narazil s u obálek na striktní nebo omezující požadavky zadavatele. Já totiž ne. Vždycky to bylo spíš naopak, měl jsem až moc volnou ruku a pocit, že je to vydavatelům vcelku fuk, co dodám. Občas neprošly vychytávky jako kresba jen parciálním lakem v části obálky, občas to zprasili metalickým tiskem, s kterým jsem nepočítal, a jediný clash jsem měl snad s Michaelem Broncem před mnoha lety. Je ale pravda, že možná díky tomu tak nějak tuším, v jakých mantinelech se konkrétně u něj pohybovat a už je sám od sebe nepřekračuju... Takže hlavní problém u mých obálek je často spíš můj nedostačující skill než cokoliv jiného. Typografie je jiná věc, tu asto neovlivním a je to zbytečně vynaložená energie, navíc když ji dělám sám, tak ji prostě neumím a jen se to snažím nějak obejít/zamaskovat. Ale zatím v podstatě cokoliv si vymyslím, s tím souhlasí.
    Ale vážně - fakt se setkáváš u vydavatelů s konkrétními požadavky, jak má obálka vypadat?
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    MERLKIR: Tak nějak :) Na jednu stranu to chápu, na druhou stranu rozdíl mezi zpracováním knihy jedním i druhým způsobem je vidět. Tady se často plácá po ramenou, jaká že to vyšla krásná kniha a že si vydavatelství dalo záležet - ve výsledku se tím myslí, že udělali po letech hardcover s obálkou, použili parciální lak nebo výsek a do textu zaplatili pár ilustrací. Ale o tom to vůbec není, jde o to, že pokud nad knihami drží dohled artdirector, tak vzniká konzistentní styl vydavatele, ne že každá kniha je úplně jiná, se zběsilými fonty a obrázky na obálkách. Art director je ve své podstatě nesmírně důležitá osoba, která je bohužel u nás strašně zprofanovaná díky osobám z reklamních agentur, které mají stejný titul, ale působí většinou jako naprostí tragédi (čest výjimkám). Absence artdirectora většinou znamená roztříštěnost stylu, což je něco, čemu je nutné se u větších projektů vyhnout. Teď mluvím třeba o počítačových hrách, filmech atd. Kdo se zajímá trochu o design tohle vysleduje okamžitě. Například jak sevřený a vyladěný styl mají tituly jako Borderlands, Rage, DeadSpace, DeusEx, Halo a spousta dalších. Artdirector musí posuzovat sebemenší detail i celek zároveň, jestli z něj něco nevyčnívá a pokud ano, tak proč. Je pak fascinující vidět, jak na projektu dělají úplně odlišní výtvarníci, s různým vizuálním stylem, a jak je dokáže artdirector sjednotit tak, aby přinášeli svoji originalitu, ale v rámci celkového stylu. Ať je to jakýkoliv projekt nebo řada, tak artdirector dokáže (pokud k něčemu je) udržet styl a určitou jednotnost. A to platí i pro knihy.
    MERLKIR
    MERLKIR --- ---
    Art Director je u nás imo vnímán jako zbytečný článek řetězu, vyhozené peníze atd. Mimo jiné taky důvod proč nedělám zakázky z ČR. :)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    GEGE: Jasně. Ono hlavně když budeš brát naše knihkupectví a naše autory, tak oproti situaci třeba z doby před 5-10ti lety je těch českých autorských obálek žalostně málo. Dnes se většina obálek přejímá, nebo se berou nesouvisející ilustrace jako v roce 1995. A autorů, co skutečně obálky umí je u nás málo. Ivan, Kučerovský, Kupčík, Šouflová... a i těm vychází znatelně méně ilustrací, než dřív.

    Jinak jak jsem už naznačil, v současné vizuální přehlcenosti by mne potěšil určitý příklon k minimalismu, myšleno designovému. Zkrátka pečlivé grafické zpracování bez nutnosti mít řvavou barevnou obálku přes celou přední stranu. To si ale nikdo skoro nedělá a jede se na jistotu. A přijde mi, že ani redakční zájem o zpracování knihy není moc velký. Sem tam si s tím někdo chce pohrát (občas Argo, nebo některé antologie) a udělat knihu opravdu pěknou. Jenže vydavatelstvím chybí člověk, jako art director, který by jim koncept té úpravy vytvořil a nechává se to na grafikovi. Jistě, jde o peníze, ale art director je právě ten, kdo má nakoukáno stovky a tisíce obrázků a přesně ví, kam by se dalo sáhnout pro jedinečnou obálku se stylem. Když už se tedy obrázek přejímá a nevytváří se autorský přímo pro titul. Proto na sci-fi vytáhne třeba ilustrace od Spartha nebo Jamy, známých autorů, o kterých nikdo z vydavatelů vlastně nikdy neslyšel. Daleko raději bych ale viděl obálky od českých autorů, a to to neříkám kvůli sobě, roste tady řada lidí, kteří mají obrovský potenciál a nejsou zatížení různými relikty z minulosti.
    GEGE
    GEGE --- ---
    SUN_VU_KUNG: Velmi vycerpavajici odpoved. Diky :) Moon hunting service jsem zachytil ve visual streamu, mam ho dokonce mezi wallpapery. Jmena mi nic nerikaji, budu si ty lidi muset dohledat. Soudil jsem podle toho, co vetsinou potkavam v sekci sci-fi vicemene v jakemkoli knihkupectvi.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    GEGE: Vždycky do toho někdo kecá. Je to normální komerční ilustrace, ne volná tvorba, takže se stává, že výsledek je vzdálený tomu, co by se líbilo mě. Ale tak to prostě chodí. Už byla i situace, kdy jsme spolupráci na obálce s vydavatelem zrušili, protože jsem se odmítnul přizpůsobit ve věcech, o kterých jsem byl přesvědčený, že jsou správně. Mimochodem tuhle zrušenou ilustraci mám v plánu ještě dodělat podle svého.

    Vydavatelé většinou rozhodují podle toho, co mají sami nakoukáno (což je asi tak 1% toho, co se v ilustraci a cgi děje a ještě je to často o několik let zpět) a proto v podstatě vyžadují to samé klišé a styl. Dotěď jsem třeba neviděl na české obálce nějaké solidní 3D, v kvalitě jakou dělá třeba Pascal Blanché, Vitaly Bulgarov a další. A nebo naopak volnější art přístup, jako má třeba Ashley Wood, Iv Solayev, Craig Mullins a spousta dalších. Třeba jedny z posledních ilustrací Jamy Jurabaeva jsou tak krásně art a přitom by na nějakou scifárnu padly dokonale a vysekly ji z toho davu realistických obálek:
    http://orig05.deviantart.net/d1fb/f/2014/170/c/f/moon_hunting_service_by_jamajurabaev-d7n0mv2.jpg
    Drtivá většina ale sází na jistotu a ilustrace, i grafické úpravy se dělají pořád stejně. Přitom v té vizuální záplavě už knihy často ani ilustraci nepotřebují a naopak se odlišují díky tomu, že jsou zpracované graficky, bez ilustrace.

    Autor do toho většinou kecat nemůže, pokuď není tuzemský. A pokud ano, tak s ním většinou spolupracuji, protože to je jeho kniha, ne pakl papíru pro mou obálku. A snažíme se najít vhodný kompromis. Stejně tak je to i v tomhle případě. Obálka je udělaná v podstatě na Petrovu objednávku a má na ní to, co chtěl. Osobitá věc by se jistě dala udělat, ale to by prostě autor těžko snášel a já ho chápu. Osobitost si můžu dovolit ve svých věcech. Obálky, ilustrace, koncepty, mood a storyboardy a tohle všechno, ať to vypadá sebevíc autorsky a osobitě, jak si mnohdy lidi myslí, tak je to přesný opak. Kolikrát jsem už udělal třeba design nějakého stroje, zbraňové věže, charakteru atd. a byl jsem přesvědčený, že je super. A přes deset dalších úprav jsem to musel dodrbat podle požadavků klienta do stavu, který se mi absolutně nelíbil, ale on s tím byl spokojený. To je svět komerční ilustrace. A máme to tak všichni, zrovna o tomhle jsme se bavili na Splashi s Rawwadem, který má skill na to, aby mohl dělat cokoliv.
    GEGE
    GEGE --- ---
    SUN_VU_KUNG: jak moc ti do toho kecal autor nebo nekdo jinej? vzdycky me zajimalo, proc vsechny scifi maji stylem tak podobny obalky. zascrooluju tady dolu a prijde mi, ze bys jim mohl udelat neco daleko zajimavejsiho a osobitejsiho.
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    A ještě taková drobnost - občas se s pár ilustrátory dáme do takového malého souboje a pak se z toho dělají diplomy, minule jsem vyfasoval třetí místo a teď se asi zúčastním znovu, abych zkusil, jestli by to tentokrát nebylo první :) Tak mi držte palce, výsledek sem pak dám. Nejdřív ale dodělat práci a resty :)

    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Malá reklama na dnešek, kdo můžete, přijďte :))
    https://www.facebook.com/events/1637628996525430/permalink/1643450285943301/
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Taková legrace, kterou jsem začal někdy v létě, pak odložil a teď dodělal. Smysl to bude dávat asi jen někomu.

    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Replay report z konference Splash, která proběhla v září. Oficiální video bude už brzy. Ale jak vidím, tady jsem taky kameře neuniknul :D

    RE-PLAY 5s43 - Zaklínač 3: Srdce z Kamene, Minecraft: Story Mode Ep.1, Might and Magic: Heroes 7
    http://www.youtube.com/watch?v=l84d4X6apBs&t=7m19s
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Mezi prací si potřebuji občas namalovat něco rychlého pro sebe, abych si odpočinul.
    Silná inspirace fotkou. Ještě bych rád udělal sci-fi variantu.

    BENKI
    BENKI --- ---
    SUN_VU_KUNG: njn, ale stejně jsou boží;-) Potapič drží za poslední roky rekord coby pozadí na pracovní ploše :D
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    BENKI: Díky - bohužel nalevo je dost vidět, jak používám u těhle věcí pořád stejnou kompozici :)
    BENKI
    BENKI --- ---
    SUN_VU_KUNG: Ta poslední dvojstrana - mazec, moje nejoblibenejsi pekne pohromade :-)
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Mimochodem - moje trojstránka v nové knize Phantasia 2, která obsahuje vybrané práce českých a slovenských grafiků. Kniha vypadá opravdu dobře, doporučuji do sbírky :)





    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Dodatek k:
    [ SUN_VU_KUNG @ Svatostánek Opičího krále - tvorba nejrůznějšího druhu - SUN VU KUNG at work ]

    Trvalo to, ale nakonec vidím, že video je na světě. Sestřih z loňského (nejen) exhibičního RAW kreslení na ComicsFestu. Kreslil jsem jako jeden ze dvou digitálních autorů, druhým byl všemi tužkami mazaný Vladimír Strejček. Téma bylo "Vzpoura mozků" a mé vzbouřené laboratorní vědce ve videu několikrát uvidíte.

    A kdo že to nakonec na počet hlasů vyhrál? :D

    Arnal 2014
    https://vimeo.com/141397497
    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Vypověděl jsem některé smlouvy, rozloučil se s některými klienty, vyčistil stůl. Protože se chci víc zaměřit na sebe, na to, co chci já. Otvírá se mi několik větších projektů, ale hlavně začínám připravovat velkou věc, časem snad půjde říct víc. Teď chci dokončit různé rozpracované kusy, aby mohla mít prioritu moje vlastní práce.

    Postupně to sem všechno dám, také se začnou možná uvolňovat embarga na věci, na kterých jsem pracoval v posledních měsících a letech, takže i to.
    Začínám jednou skicou :)

    SUN_VU_KUNG
    SUN_VU_KUNG --- ---
    Chci jen připomenout - za pět dní je tu další ročník konference SPLASH - http://get-splashed.cz/ příznivci grafiky, určitě nezmeškejte. Já tentokrát přednášky nemám. Na konferenci bude představená nová kniha Phantasia 2, tam naopak práce nakonec mám :)

    Videa z předchozích akcí:

    SPLASH 2012
    http://www.youtube.com/watch?v=Hso4QyLHtaQ&list=PLhEc5gJaLR6Cx0bJ9GS-3hl-8bfZ729vv


    Splash 2013 - Promo
    http://www.youtube.com/watch?v=YgWvMZwBwpU&list=PLhEc5gJaLR6Cx0bJ9GS-3hl-8bfZ729vv


    Splash 2014 - Promo
    http://www.youtube.com/watch?v=9YW7Qj-Slmw
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam