IKARI: Nejlepší regulace je u "konzumenta". To všem předpokládá
a) neučit dávno překonané věci a případně přiznat že se rýsuje něco nového
b) učit analizovat (nikoliv análizovat) fakta
c) informovat o manipulacích a dezinformacích
d) učit, že na všechno nemusíš mít názor
e) nedémonizovat odlišné názory a postoje
f) určitě jsem toho dost zapomněl
Problém začíná, když žák se ve škole učí něco, co už není pravda a učitelka mu pak řekne "Ale vy se to naučíte takhle!" Do toho příjdou uznávaní vědci s názory mimo obor. Pokračuje to například tvrzením, že teorie, nebo pozorování nemohou být pravdivé, protože předkladatel nepoužívá "správnou" teminologii. Výzkum některých věcí je prokazatelně utajován, nebo zakazován. Co vyvádí politici a agitátoři tomu nepřidá.
To pak občan/volič leko dojde k názoru, že ve škole učí jen samé nesmysly, všichni lžou a manipulují a ta skutečná zářná pravda nemá s oficiálními institucemi nic společného Ty ji jen skrývají jak mohou. Nebo se objeví názor "Na CNN říkali, že se vesmír rozpíná a nakonec se úplně vyfoukne. Na CNN jsou známí lháři. Stejně žádný vesmír není a Země je placka! "
Naproti tomu, když ti jasně řeknou ve škole, že většinou jde o zjednodušení a to co máte v knížce bylo před rokem vyvráceno a zatím platí něco jiného. Když vědec na tiskovce řekne "O planktonu toho moc nevím. Já jsem astronom."
Když potom většina hlásaných pravd přežije střet s realitou.
Když vědec odpoví "Já tomu nevěřím, ale klině to zkoumejte. Mě to nezajímá."
Šance manipulátorů značně poklesnou.