• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FALUCIUSVědecké vtipy
    KAMAHL
    KAMAHL --- ---
    SEJDA: Jsou dvě zdůvodnění.

    1) Gaussova–Markovova věta - metoda nejlepších čtverců je nepřesnější lineární estimátor mezi těmi, které jsou nevychýlené.

    2) Metoda nejmenších čtverců je maximálně věrohodný odhad, pokud pro lineární závislost předpokládáme normálně rozdělený šum.
    QWWERTY
    QWWERTY --- ---
    SH_PANDA
    SH_PANDA --- ---
    KAERO: LOOL
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KAERO: To je dost jedno, že tam nakreslit jdou. Prostě tak jak se to jmenuje mi to minimalizaci sumy druhých mocnin odchylek neasociuje.
    KAERO
    KAERO --- ---
    TEAPACK: co? uplne nechapu na co se ptas. prokladany bod se nikam neposouva.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Máš lať dlouhou 7m a úkol rozřezat ji na třetiny.
    a) nejde to 7 není dělitelné 3
    b) nejde to nemáš tak velký mikrometr
    c) nejde to kamarád ještě nevrátil pilku
    KAERO
    KAERO --- ---
    KAERO: nekteri to taky resi tak ze pocitaji tu jednodussi variantu, pak prohodi osy, udelaji to same, a spocitaji prumer obou primek. jestli si dobre pamatuju vychazi to plusminus stejne dobre.
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    KAERO: O.o to by ti ale posunulo i souřadnici X pro daný bod... To je někdy žádoucí?
    TEAPACK
    TEAPACK --- ---
    SEJDA: jinak napsané to taky může být "Metoda minimalizace sumy čtverců odchylek", takže strany čtverců jsou vždy rovnoběžné s osami X a Y.
    KAERO
    KAERO --- ---
    SEJDA: vetsina to uci v te nejjednodussi forme ze jde o 'vertikalni' vzdalenost bodu od primky, proto je v tom obrazku ctverec rovnobezny s osami. jenze to zpusobuje bias, a lepsi je kolma vzdalenost bodu od primky.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    KAERO: uz jsem to zapomnel, k tem ctverum se doslo tak, ze jde o pythagorovu vetu prumetu na primku a kolmeho prumetu?
    KAERO
    KAERO --- ---
    AXTHEB: proc spatne pojmenovana? je vadna, ale ctverce k ni nakreslit jdou:
    MEJLA77
    MEJLA77 --- ---
    ERGOSUM: jj ale my jsme byli matematická třída, furt jsme řešili nějaké příklady z matematických olympiád, měli jsme i soustředění z matematiky... tedy se to asi běžným žákům neukazovalo, neboť to byla tajná nauka :D
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SCHWAB: Ta je tak špatně pojmenovaná, až musím vždy vygooglit co je vlastně zač.
    SCHWAB
    SCHWAB --- ---
    KAERO: trochu do toho hází vidle metoda nejmenších čtverců.
    VOZKA
    VOZKA --- ---
    AXTHEB: Spolužák na gymplu s vypěstovanou mírnou fobií z matematiky, způsobenou děsivou učitelkou, jednou před písemkou měl sen, ve kterém smrkal zlomky. A když smrknul hodně, tak prosmrknul zlomkovou čáru a rozdělil zlomek na dva menší. Vzít mocninu za ruku a fláknout s ní o zem mi nepřijde tak divné.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    SEJDA: Takže umíš vzít mocninu za ruku a fláknout s ní o zem?
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    ERGOSUM: ne, mne ucil algebru a geometrii mistr juda a ne malir.
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    Tak mě napadlo
    Je tu někdo, komu ve škole ukazovali vzorec pro mocninu součtu (rozklad) graficky?
    ERGOSUM
    ERGOSUM --- ---
    KUBIIK: řeč byla, jestli se v češtině používá jen 15 m čtverečních, nebo i pár (x) kubíků dřeva na zimu, čtverec nad přeponou... a třeba výraz kvadratická rovnice.

    Ale je pravda, že při řešení rovnic se téměř výhradně používá "a na druhou" než "b čtverečních"

    Já tedy "Pi * R kvadrát", nebo "strana čtverec * délka" , případně obecné "plocha * výška" používám, když má být výsledek v plošných, nebo objemových jednotkách. Je to takové edukativní. Posluchač má větší šanci pochopit, o čem ten vzorec je.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam