• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KARYSLAVDSLR a Micro 4/3 video tvorba, vybavení a produkce (točení videa na foťáky s výměnnými objektivy)

    Všechno o DSLR vybavení pro točení videa v malém i větším.

    Na nástěnce postupně zpracuju jednovlivé části produkce, od výběru a možností vybavení, až po základy postprodukce a úpravy dat i finální úpravu videa.

    Netvrdíme tu že se dá DSLR technikou nahradit profesionální filmová produkce, ale jen že se k ní dá nejvíce přiblížit. A časem, kdo ví.

    Související kluby: [ Strih - AVID,IMIX,Premiere,Lightworks a jine ... vsechno kolem toho...(postprodukce, video, TV) ]
    rozbalit záhlaví
    HUGGI
    HUGGI --- ---
    XMEDA: Že to má (třetiny času a ISO) každý fotoaparát nijak nerozporcuj, ale nedokazuje to že to někdo používá, nebo že to k něčemu je.
    Historicky si myslím že se to ve velkém rozmohlo spolu se vznikem digitálních snímačů kdy to bylo potřeba protože měli velmi špatný dyn. rozsah, tedy přesnější možnost nastavení expozice bylo výhodou.

    To už ale mnoho let neplatí, jestli něco vyfotím na ISO200 nebo 400 je v principu jedno, na tu druhou hodnotu to vždy posunu bez jakékoli ztráty kvality.


    Argument o tom co je přehlednější je asi subjektivní, vždy jsem si myslel jak na DSLR je ten stavový displej super, až jsem s zjistil že ho vlastně vůbec nepoužívám z toho důvodu že se vlastně vůbec takhle seshora na ten fotoaparát při focení nedívám, všechny hodnoty jsou v hledáčku..
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    HUGGI: No jiste ze s tim pracuju a evidentne nejen ja, kdyz kdyz to ma davno kazdej trochu pricetnej fotak. I kompakty maji 1/3EV kroky expozicnich hodnot a stejnetak korekce expozice.

    Fakt budeme mesic rozebirat zakladni funkcionalitu digitalniho fotohardwaru, ktery daleko prekonava retrofilm a porad resit nejaky prehistoricky hipstersky zaseky na tehle neprehledne (a v noci naprosto neviditelne volovine)


    ci

    Napodobujici obdobi, kdy neexistoval displej a rollery?


    Oproti tomuto?


    Nebo tomuto?
    HUGGI
    HUGGI --- ---
    XMEDA: Hele a k čemu ti je v dnešní době (posledních 15 let) nastavování expozice po 1/3? Reálně s tím opravdu pracuješ?

    Já na to třeba vůbec nekoukám, ani vlastně na to jestli tam mám ISO1600 nebo 3200, prostě to není vůbec důležitá věc, natož se zabývat třetinami..od toho je to digitální fotka kterou můžu zásadně posunout v PC kam bude potřeba..
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    HUGGI: I muj 14 let stary fotak ma rozsah ISO 80-51200 v krocich po 0.3EV. Hodne stesti s kolem, na kterym to naznackujes tak, abys neco poznal. Muzes jedine naznackovat par velkych kroku a mezi tim budes kroutit a cucet dozadu na displej, nez trefis co chces.
    Podobne casy 30s-1/8000.

    Zadny seriozne mineny digitalni fotak takovy ptakoviny nema. Uplne vidim nejakyho reportazniho fotografa treba s Z8, jak tam drbe kokeckama expozicni hodnoty. Letelo by to za minutu z okna.

    Prstenec na clonu dava trochu smysl, treba moje tri olympusí kompakty to tak maji a prepnutim paky je z toho MF prstenec. Ale to je jinej svet a rozsah jen F1.8-F8. Nastavena clona se zobrazuje na displeji.

    Clonovy krouzek mam na rade filmovych objektivu a pokud maji treba jako zoom variabilni svetelnost, neda se tim ridit, protoze mas natoceno F4, ale na dane poloze zoomu je minimum F6.3.

    Kdyz ma dospely fotak stavovy displej, kde zobrazuje cas, clonu, ISO, EV kompenzaci a stav baterky, mas vsechno, co potrebujes vedet, pohromade strucne jasne a ve tme podsviceny. Tezko vymyslet neco lepsiho. Prijde mi v tomto skoda, ze i hi-end masiny Sony, Olympusu a Panasonicu spolehaji jen na hlavni displej/hledacek.

    Proti tomu Canon R5, R3, Nikoni 6, 7, 8, 9, top Fujiny.. vsechno spravne. A nejlip dot-matrix displej s moznosti konfigurovat zobrazeny udaje a font/velikost.
    HUGGI
    HUGGI --- ---
    XMEDA: Na oboe na fotoaparátu ty mechanický kolečka mám a miluju to.
    Ano to na změnu expozičního času nepoužívám (nastaveno T a řídím digitálně), ale ISO na mechanickým používám neustále.

    Teoreticky by mi bylo jedno zda by tyto dvě volby byli jen digitálně, ale primárně se mi líbí jak to vypadá a fotoaparát bez toho bych nechtěl.

    Něco jiného je potom clonový kroužek na objektivu, od té doby co ho mám to považuju u reportážního focení za jednu z nejlepších věcí.
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    REPLIKANT: jiste, na to abych koukl a videl mam horni displej. Naposledy to davalo smysl na mym filmovym revue kde je A, B, 1-1/500s. A i tak je toho plny kolo.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    XMEDA: jenom dokladas ze nevis o cem mluvis, skoda diskuze, ale nechapes, ze spoustu lidem vyhovuje to, ze kouknou na fotak a vidi co maj nastaveny, ty extremni hodnoty ani nepouzijou jak je zivot dlouhej, tak si kup X-H3 az vyjde a bude mit 40Mpx, Fuji vi co se prodava, nedelaj fotak pro geeky jako ty, co maj pentax, kterej umi vsechno krom zaostrit a vyfotit spravnou fotku, ze jo (to je nadsazka ;)
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    REPLIKANT: V dobe rozsahu casu od 30s do 1/8000s je absolutni picovina to nasekat na nejaky kolo. Obdobne ISO 100-51200 apod. Na hi-end fotaku to nema co delat a taky to tam nastesti necpe ani Fuji.
    REPLIKANT
    REPLIKANT --- ---
    XMEDA: Ty ses babron, to ze nechapes otocny volice a takhle hloupe o tom mluvis, ze sebe, jako vysokoskolskyho asaka delas dost mamlase…
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    Mit fuji objektivy a system, tak je X-H2 no-brainer. XT-5 vypada jak hipsterska hracka proti tomu a na fotaku se soudobym rozsahem casu, citlivosti i kompenzaci je blbost to cpat na otocny mechanicky rollery a displej nahore misto nich je MNOHEM lepsi tool. Jo je to drazsi masina, ale ted je to nejlepsi APS-C fotak na svete.
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    XMEDA: to je zase o kategorii výš a je to větší a teď je xt5 ve slevě. To už bych asi možná zkusil Sony 😀
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    MIKEKT: X-H2 ;)
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    XMEDA: jo gopro by bylo asi fajn, ale je to další zařízení. Nakonec zůstanu zatím u Fuji a koupím xt5. Časem až odejde aktuální mobil, tak pořídím nový mobil. Díky za tipy
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    MIKEKT: Telefon moralne zastara daleko driv nez fotak. Mezi androidem a jabkem je dost zasadni uzivatelsky rozdil a podle fotaku bych fakt mezi nimi nevybiral, protoze to UI daleko prevazuje a rozhoduje o tom, jestli s tim budes kamos, nebo to budes mit chut rozslapat, protoze to neumi elementarni veci na druhym systemu bezne dostupny.
    A jeste koukni na akcni kamery, ktery jsou taky maly, stabilizovany slusne, nestoji kopec jako ctrnacty jabko a jeste je muzes vzit nekam do bazenu nebo pridelat na helmu apod.
    A soucasti rozhodovani fotak x telefon taky bude, jestli mas pozadavek jen na zakladni ohnisko, nebo chces treba natacet ptaka na strome nebo nahatou teenku v okne pres ulici :))
    A kdyz fotak, tak jestli s vymennym objektivem nebo kompakt.

    Tady je to primarne M4/3 a tam bych sahl po 2nd hand EPL-7 a 14-42/3.5-5.6 + 17/1.8 nebo 25/1.8 nebo 45/1.8 na to a mas krasnej FHD vystup za par penez.
    MIKEKT
    MIKEKT --- ---
    Ahoj, nevím kde se zeptat, tak to zkusím tady. Spíš fotím než točim video, ale občas si něco natočim jako památku z vyjdu a dovolených. Teď jsem to dělal na aktuální foťák Fuji xt3 a občas starý Samsung s9. Přemýšlím jestli koupit xt5 se stabilizaci a nebo spise jít cestou nového mobilu, který má asi i lepší stabilizaci než foťák a pro moje účely by mi asi stavil. Video většinou jen sestřiham bez větších zásahů. Vzali byste raději iPhone 16 nebo Samsung s23? Co jsem tak koukal na stabilizaci u Fuji tak je to spíše na statické záběry z ruky. Třeba chůzi už to moc nedává. Díky
    HUGGI
    HUGGI --- ---
    Kdyby někoho zajímala (i jen na podívání) BlackMagic technika tak 18.10. budeme mít zdarma celý den workshopy přímo s jejich školitelem:
    Blackmagic Design „Touch & Try" - testování profesionálních kamer (ENG) | 📸 Megapixel
    https://www.megapixel.cz/blackmagic-design-touch-try-testovani-profesionalnich-kamer-eng?selectedEventId=5688
    SGNLR
    SGNLR --- ---
    OSIP: mam na prodej Lilliput A7.plne funkcni, s napajecim kabele, stinitkem do exterieru. jen je bez baterek
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    My TINY Custom Cinema Camera!
    https://youtu.be/bSpGfRyFZsg
    MAJA
    MAJA --- ---
    XMEDA: chápu ... kameru(y) mám na stativech a rekordér Tascam DR05 samostatně, ale chtěl bych zvuk alespoň ještě z jednoho zdroje (už mě ten Tascam jednou vyšplejchnul ... jednou za čas přestane po chvíli tiše nahrávat a pomůže až reset a znovu všechno nastavit).
    XMEDA
    XMEDA --- ---
    MAJA: A pripoji se kam? Do audiojacku?
    Ale obecne na takovy veci se umisti slusnej diktafon nebo diktafon s externim mikrofonem uplne mimo fotak. Nebo wireless mikrofon. Idealne na boom/stativ nekam do prostoru s nejlepsim zvukem (odrazy, interference apod). A pak se to spoji v postprocesu na synchro sestrihanyho videa. Cokoliv na fotaku ti bere randal z te masiny. At uz preostrovani nebo u stabilizovanych pohyby snimace. Samozrejme veskery doteky ruky, mackani tlacitek, otaceni rolleru, treni stativu apod. A uz vubec ne, pokud to hodlas tocit z ruky a pohybovat se s tim. To se hodi na amatersky vlogovani s mluvenym slovem nebo nejaky studentsky rozhovory.. ale ne na koncert a seriozni veci.
    MAJA
    MAJA --- ---
    doporučíte někdo externí mikrofon pro Sony ZV1/Nikon D850 pro záznam koncertů - aby se nezahltil, když se do toho hudebníci opřou a měl solidní kvalitu zvuku ???
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam