• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    IJACZEKOtcovský cit... když dva... býti rodičem, bezpečný domov a hračky, kočárek, autosedačka a v neposlední řadě miminko ...
    SANTAL
    SANTAL --- ---
    HAWKS: Jsme přirozeně bilingvní rodina. Naše děti ve dvou říkaj leda "mama" a "nene", což jsou koneckonců ta nejpodstatnější slova - a pak ještě "gaga" jako pták :-)
    Jako to u bilingvních bývá, začnou mluvit poměrně pozdě, po 2,5r - a do cca 5r míchaj jazyky. Není to žádná chyba.

    Ale víte, jak mě neskutečně potěšilo, když jsem jim včera četla na dobrou noc, tedy vlastně překládala z češtiny - a starší (5r měl minulý měsíc) si řekl o básničku, co tam byla. Já mu říkám: to je česky, to vám nepřeložím hezky - a on na to že to nic, ať čtu česky, on to bráškovi (2r, ještě nemluví) přeloží - a doopravdy, bez jediného čechizmu tu básničku přetlumočil?

    Druhý měsíc se učí navíc anglicky, takže teď u psaní tohoto textu jsem jim dávala nějaký jogurt, a starší mi hezky poděkoval anglicky :-)
    A anglicky je docela motivovaný se učit, neb to byl doteď náš "tajný jazyk" před dětma... ;)
    INUSHKA
    INUSHKA --- ---
    HAWKS: Tímhle způsobem to asi smysl nemá. Ale velký smysl má nechat dítě v takhle útlém věku pravidelně setkávat s jazykem, který chceš, aby se později naučilo. Zhruba mezi 2. a 8. měsícím je senzitivní období, kdy si dítě "naposlouchává" zvuky mateřskho jazyka - používané hlásky, intonaci, tonalitu, rytmiku... Na začátku tohohle období je schopné rozlišit od sebe obrovskou škálu zvuků, které nám dospělým připadají nerozlišitelné. Jak kolem sebe poslouchá svoji mateřštinu, postupně se "učí", které zvuky se v ní vyskytují (a tudíž si schopnost rozlišit je musí zachovat) a se kterými se nepotká, ty prostě "zapomene".
    Zafixovat mu zvuk angličtiny, aby zvuky v ní obsažené uložilo jako "důležité, zapamatovat" smysl má, usnadní to pozdější učení jazyka, jazyk bude pro dítě přirozený a bude ho lépe vnímat a chápat. Toho se ovšem nedosáhne tím, že mu česká matka bude ukazovat jablko a říkat "apple", ale tím, že se bude pravidelně setkávat s rodilým mluvčím v běžných komunikačních situacích. Trochu se to dá nahradit aspoň nahrávkami, ale lepší je přímý kontakt i s vizuální složkou (pohyby rtů a mimických svalů při mluvení).

    Před pár lety jsem o tom viděla zajímavý dokument, kde takhle děti z běžných amerických rodin pravidelně docházeli do výzkumného centra, kde na ně mluvila Číňanka čínsky. Dělali to dlouhodobě a po několika letech sledovali, jestli se tyhle děti budou učit čínsky snáz než děti, které tím neprošly. Zjistili že ano. Čínština je tonální jazyk, proto se nám tak špatně učí - stejná slabika vyslovená různými tóny, má různý význam. Děti, které čínštinu v tom senzitivním období "naposlouchaly", pak ty jednotlivé tóny zvládaly bez problému rozlišovat, zatímco ty které se s ní předtím nesetkaly, s tím i v těch dvou nebo třech letech měly problém. (Zhruba. Je to už doba, co jsem ten dokument viděla, hodně mě tehdy zaujal a od té doby ho marně hledám.)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    HAWKS: mě přijde, že tak malé dítě z toho bude akorát zblblé, když matka označuje jednu věc různými jazyky.
    V přirozeně bilingvních rodinách, kdy anglický táta říká "apple" a česká máma "jablko", si i malé dítě spojí, že mámě si má říct o jablko a tátovi o apple. Ale takhle?
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    HAWKS: Naprosto souhlasim, mam podobnou kamaradku, ktere dvouleta dcera treba vola, tati, upekly jsme ti s maminkou velkej cake a ona je z toho nadsena, jak to krasne umi pouzivat, ja jsem z toho rozpacita, proste bych to nemichala, zvlast kdyz ona neni rodily mluvci, anglicky umi hur nez ja, i co do vyslovnosti a to ja bych si teda netroufla ucit dite anglicky (a naucit ho to i s mymi chybami).
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RENFRI:
    tak to je dulezite..
    jeste me tak napada, jak se tady stavite k mode ucit deti cizi jazyk treba uz od sesteho mesice veku ? Jedna moje velice kosmopolitni kamaradka je dotoho zblaznena a na svoje dite uz v onech sesti mesicich zkousela jako ze ukazala jabko a zacala rika apple apod.. Me osobne to prijde trochu podivne, mam nazor, ze ucit dite cizi jazyk ma smysl az v okamziku, kdy je schopno vedome chapat, ze muze byt i jina mluva nez materska a ze jedna vec muze mit vic pojmenovani..Mylim, ze driv se tomu diteti dela akorat hokej v pojmenovavani veci
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    HAWKS: To nema, ale je kolem nej hodne ruznych dospelych a porad na nej nekdo mluvi...
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    HAWKS: Jo, rybu dela taky, pomahame si podobne, pri zirafe ukazuje dlouhy krk, u klokana kapsicku na brisku, slona dela s chobotem, u opice se drbe na hlave a dela u-a-a-a, jezek dela dupy dup, ale krokodyl me nenapadl, takhle podobne u nas dela cap (video jsem jeste nevidela)
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RENFRI:
    hezky, nema starsiho sourozence ? ja pozoruju, ze druhe dite obvykle byva rychlejsi, protoze okoukava a snazi se napodobit...
    naproti tomu treba od kamarada syn nemluvil jeste ve trech letech, uz jsme si rikali, zda je to ok, pak jsem prijel jednou za dva tri mesice a ten brebentil pate pres devate
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    HAWKS: No vsak Majda taky ne, ale stejne stary kamarad mluvi treba zpusobem - Kubinek udelal bac, rucicka boli, kokinko urcite chces...a podobne, nema to samozrejme spravne co se slovosledu a casovani ci sklonovani tyce, ale tomu uz rikam plynule vety..
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    a ted zacina uceni na nocnik...a to teda nevim z jakeho konce chytit... uz vycihnem, kdy na ni jde potreba, to mizi v nejakem koute, ale nocnik nechce ani videt
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RENFRI: nazorne vysvetleno :D takze kdyz se zeptame ja dela krokodyl, tak tak tleska naplocho rukama, jako kdyz krokodyl otvira a zavira tlamajznu

    a veverku dela tak, ze hornima zubama "hryze" proti spodnimu rtu. jeste mj. umi rybu, to zase rtama "mlaska"
    http://youtu.be/dK3g9HjP0XE
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    RENFRI:
    tak eliska teda v plynulych vetach jeste urcite nemluvi...
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    HAWKS: A jak delaj? Majda je malej zoolog, umi i Sakala, sovu, tukana a podobne, ale teda u nekterych zviratek mam znacny problem, jako prave krokodyl nebo veverka, co delaj teda?
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    aaaa tady jeste nemam ban. hmmm.... :)
    RENFRI
    RENFRI --- ---
    ANNAWA: Taky me ta spojitost prekvapila, Majda umi urcite 40 slov a znakovani u nas vubec neprobehlo a to je v mluveni jedna z nejpomalejsich v okoli, jine deti v 18m mluvi v plynulych vetach uplne bez znakovani, takze souvoslost tam zadnou nevidim.
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    nevim, jestli bysme dali dohromady 40 slov :) ale zato se naucila jak dela krokodyl a veverka :)))
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    TRISSIE:

    aha, tak se shoduje s tim, co jsem se dozvedel, ze choditko typu pavou neni vhodne. Eliska dostala tohle
    EKORRE Vozík-chodítko - IKEA
    http://www.ikea.com/cz/cs/catalog/products/40060836/
    http://detsky-bazar.megainzerce.cz/images/inzeraty/big/120081110101706.jpg
    a
    jeden v takovemhle duchu http://detsky-bazar.megainzerce.cz/images/inzeraty/big/120080916045952.jpg
    a zacala si s tim samovolne hrat az byla sama schopna chodit..
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    CTIRY: ty u lezeš?
    Mmch, můj 16m syn umí taky asi 4O slov a to na něj nikdy nikdo neznakoval, takže já bych to nepřeceňovala.
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    HAWKS: ony jsou chodítka a chodítka.
    Takové ty věci, co se do nich děti posadí za rozkrok a nožičkama se odrážejí od země, ty jsou špatně.
    ale pak jsou chodítka-vozíčky, kde se dítě musí postavit, chytit a odstrkovat se - ten sám druh pohybu, jako když obchází kolem nábytku, až na to, že má oporu i v prostoru, čímž může získat jistotu pro to, pustit se a vyrazit samostatně.
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    CTIRY:
    jakoze choditka pouzivat ? no a ke mne se zase naopak doneslo, ze choditko neni pro spravny vyvin ditete zrovna to optimalni.
    se znakovanim (jestli je tim mysleno doruzumivani s ditetem pomoci posunku, kdyz jeste neumi rec) za nami prisla kamaradka a od jsem se zase docetl, ze sice je to hezke, ale naopak to pak dite nenuti se ucit rec, protoze co potrebuje vyjadri posunkem.. tak nevim
    CTIRY
    CTIRY --- ---
    Tak ortopedickej vývin má svojí posloupnost a pravidla (držení dítěte od narození, netahání za ruce, používat šátky či chodítka...) a když dítě přeskočí některý kroky, je lepší, když se na vás na rehabilitaci podívají než potom aplikovat vojtovku, když už je pozdě ;) Bůhví proč všichni v našem věku máme skoliózy a další shity... My jedem podle Kiedroňové a na to, že máme lehký sklon k hypotonii, tak krásně běháme, lezeme etc. A to, že v 18ti měsících umí asi 40 slov přiřazuju znakování, který sme začli kolem 8mého měsíce..v podstatě už opakuje téměř jakýkoli slovo, ale používá těch 40.
    HAWKS
    HAWKS --- ---
    IJACZEK:
    to je jak synovec, ten je na sebe desne cimprlich
    IJACZEK
    IJACZEK --- ---
    HAWKS: napadlo, ale ještě to neudělal, je dost šikovnej, ale je předevšim opatrnej .)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    HAWKS: jo, jo, napadlo ;-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam