SCHWAB:
- kamarád si musí uvědomit, že řeší několik věcí zaráz, což je vždy nevhodné. Je třeba to nějak naporcovat a řešit separátně. Některé boje vyhrát jdou dříve, některé jdou vyhrát později, některé vůbec.
- první bod je ta malá. To, že se vzteká je v tomhle věku z velké části z toho, že zkouší věci dělat po svém a svět kolem odporuje, což je - jak každý uzná - ohavné. Tzn. stejně jako jsi jí pomáhal učit chodit, musíš jí pomáhat učit se zvládat svět kolem ní. To, že některé věci prostě nějdou, to, že by možná i šly ale je unavená ona nebo okolí.
To, že se to s lety bude zlepšovat ale zatím jí prostě rodiče a nejen ti do plánů často hodí vidle neb nemohou jinak. A hlavně si to uvědomuj sám, pomáhá to s tím vztekem malé protistrany :)
- druhý bod jsou emoce té malé. Učit jí jak ten její vztek vypadá z druhé strany, že je to nepříjemné, že tím nic nevyřeší ani neurychlí, spíš naopak. Učit jí o vztahu jejích emocí a emocí okolí - jak její vztek může věci zhoršit. To, že se stává, že se lidé vtekají, ale je to pak třeba řešit. Zrovna tohle je boj který bude na dlouho a jen s malými výsledky, to neznamená ale, že není podstatný. Z historické zkušenosti bych řekl, že tak za 3 roky to může být o chlup lepší :)
-třetí bod jsou emoce té velké. Tam je to samozřejmě složité, ale projděte spolu někde v klidu nad kafem bez dětí co jsou spouštěče (nad rámec těch dlouhodobých jako únava či nevyspání ) jestli tam není něco co by zabralo snadno - u nás celkem zabralo poctivě dohlížet jeden druhému na to, aby se najedl 5x denně :).
Druhá věc je dohodnout se spolu na nějakém zvládání krizového scénáře kdy jeden tuší že to může brzy dopadnout špatně, ale druhý ne. Vyrobit sadu nepřímých ale i přímých upozornění s tím, že to zkusíte oba vnímat a používat jako zcela neutrání věc (aby to nezvyšovalo riziko konfrontace samo o sobě). A hlavně, dodržovat, že po uklidnění situace si to jde velká s malu vysvětlit "Byla jsem unavená, proto jsem křičela, je mi to líto." Aby bylo jasné a zažívala si malá obluda, že vztek není "normální" a "v pořádku".
-A hlavně, pro všechny věkové kategorie, probrat fakt, že emoce osoby A jsou zodpovědnost osoby A a nikoho jiného. Osoba A je povinna je zvládat a ovládat se a nikdo jiný. Okolí může milovat a pomáhat, ale to neznamená žádný přenos odpovědnosti. Naplacato -ty nejsi zodpovědný za hněv své ženy - můžeš být zodpovědný za situaci, která ji rozhněvá, ale ne za to, že nezvládne své emoce. To samé platí pro tu malou. Ty jsi ten kdo může věci deeskalovat a je dobře, že to děláš. Je a bude to nepříjemné - ale je a bude to důležité. Prober se svou ženou jak ti s tím může pomoci, protože dlouhodobě rozhánět rozběsněné fůrie do různých koutů bez nějaké pozitivní zpětné vazby je oser.