JUNIPETRUS: nemozne to neni, jen je k tomu potreba spousta dalsich cisel ktere je teprve optizne nebo spis nemozne zjistit, navic ta cisla budou platit pouze pro konkretni situaci ktera se muze a pravdepodobne bude menit, tedy treba zmena tahu, pro ruzne motory se zmeni vice dalsich cisel.
napriklad stejneho tahu muzu dosahnout velkou tryskou s malou rychlosti proudeni ale velkym objemem prutoku a tedy o mensim tlaku, mensi tlak znamena mensi expanzi a ta znamena mensi ochlazeni a mensi moznost vzniku kondenzacni stopy.
nebo muzu mit malou trysku s velkou rychlosti proudeni, ale mensim objemem prutoku, tedy abych tou tryskou prohnal za stejny cas stejny objem vzduchu (tah) potrebuju mnohem vetsi tlak, vetsi tlak vetsi expanze a vetsi ochlazeni a vetsi moznost vzniku kondenzacni stopy.
v civilni doprave se pouyivaji prevazne turbofany, kazdy muze mit jiny bypass pomer, tedy pomer vzduchu ktery jde do turbiny a ktery do turbiny nejde ale podili se tez na tahu.
vzduch ktery jde do turbiny se bude podilet na vzniku contrail vice, vice expanduje, zatimco vzduch ktery do turbiny nejde bude vystupovat z motoru o mensim tlaku, a tedy se na contrail bude podilet min.
tedy v tuto chvili i pres znacne zjednoduseni, mam 4 ruzne parametry jejichz kombinaci dosahnu stejneho tahu, a o tom jestli contrail vznikne ted rozhodujou misto jednoho parametru parametry hned 4.
k tomu aby jsi to spocital se slusnou odchylkou ktera se bude blizit realite tech parametru budes potrebovat jeste mnohem vic. jako napriklad teplotu vystupniho proudu, ucinost spalovani, protoze nespalene zbytky budou tez ovlivnovat jestli se kolem vystupujicih castic budou tvorit krystaly ledu.
vysledek tez bude dost ovlivnovat i tvar trysky, pokud bude mit motor vsechny parametry stejne ale jiny tvar vystupni trysky, budou i jine podminky v turbolentnim proudeni vytoku plynu z ni, kde muzou vznikat oblasti kde uz budou podminky pro vznik contrail prihodnejsi, k tomu by jsi potreboval pro konkretni tvar trysky udelat CFD simulaci kde by jsi pak videl ruzne tlaky a teploty v ruznych mistech za motorem.
vetsinou tim jestli contrail vznikne nebo ne se nikdo moc nezabyva a taky na to pravdepodobne zadne simulace neprovadi, delaji se vsak s ohledem proudeni kolem letadla a kridel kuli vzniku vibraci, tedy kuli spravne konstrukci geometrie a dimenzovani tech mist kde ty vibrace vlivem proudeni vznikat muzou, samozrejme cilem je tvar kde bude takovych mist co nejmene a vibrace co nejmensi, precejen kuli tomu uz par letadel spadlo a kuli contrail jeste nespadlo.