• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    jak to tady tak ctu, tak Rand by potrebovala nesekat nakou zenovou holi :)) ehm..
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: Já to nevnímám tak, že existuje směr, který mě vyhovuje, jsem eklektik. Ale je pravda, že mnoho z tezí a argumentů E.Fromma jsou pro mne velmi inspirativní (třeba z jeho poslední knihy "Mít nebo "Být"). A vypadáto, že by se vypjatým egoismem a adorací kapitalismu pí.Randové moc neshodnul.

    Tady případně kniha E.Fromma, kde se zmiňuje a velmi zajímavě argumentuje k tématu lásky k bližnímu a sebeláce:

    Umění milovat - Fromm Erich - Knihy.ABZ.cz
    http://knihy.abz.cz/prodej/umeni-milovat-2
    Uloz.to! - Erich Fromm - Umění milovat.pdf
    http://www.uloz.to/6301847/erich-fromm-umeni-milovat-pdf

    ....vychází z přesvědčení, že láska je uměním a chceme-li milovat, musíme se především učit milovat, stejně jako v případě každého jiného umění.


    Ad egoismus Randové:

    "Zralá láska je chápána jako aktivní síla, která sjednocuje člověka s druhými V lásce dochází k paradoxu, že dvě bytosti splynou v jedno a přece zůstávají dvě." [Fromm 1996: 27]


    resp: Podmínkou milování je přítomnost péče, odpovědnosti, úcty a znalosti. V lásce aktivně pečujeme o život toho, koho/co milujeme. Odpovědnost musí být chápána jako ryze dobrovolný akt, přítomnost úcty zamezuje tomu, aby se odpovědnost změnila v majetnictví. Prostřednictvím úcty si uvědomujeme jedinečnost milované osoby, podmínkou tohoto uvědomění je její dokonalá znalost. Teprve jsou-li všechna uvedená kritéria splněna, můžeme mluvit o skutečné, zralé lásce

    ....avšak: sebeláska je logickou orientací k sobě samému, nevylučuje lásku k jiným lidem, naopak je její nezbytnou podmínkou.

    A ke kapitalismu jako jedinému (sic!) morálnímu a ideálnímu uspořádání society:

    Kapitalistická společnost je založena na trhu jako prostředku regulace všech ekonomických a tím i společenských vztahů. Ekonomická struktura společnosti se odráží v individuální hierarchii hodnot. Jako výsledek vývoje kapitalismu vidíme stále větší centralizaci a koncentraci kapitálu, iniciativa se přenáší z jednotlivce na byrokracii. Stále větší počet lidí ztrácí svou nezávislost a dostává se do závislostí na ředitelích velkých ekonomických království. Jiným základním rysem, vyplývajícím z koncentrace kapitálu, který charakterizuje moderní kapitalismus, je specifický způsob organizace práce. Dominuje taková pracovní orientace, v níž jednotlivec ztrácí svou individualitu a stává se snadno postradatelným kolečkem velkého stroje. Moderní kapitalismus potřebuje lidi, kteří kooperují ve velkém počtu; kteří chtějí stále více a více konzumovat, jejichž vkus je standardizován, dá se jednoduše ovlivňovat, předvídat.

    Frommovými slovy:
    "Povaha kapitalistické společnosti je se vztahem zralé lásky neslučitelná. Společnost musí být organizována tak, aby společenská, milující povaha člověka nebyla odloučena od jeho společenské existence, ale aby s ní splynula... Analyzovat povahu lásky znamená uvědomit si, že lásky se dnes všeobecně nedostává, znamená kritizovat společenské podmínky, které na tom nesou vinu." [Fromm 1996: 126]
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    SCHWEPZ: jj, ted to krmi psenici, a kvuli tomu zase je problem s E coli, tak aby to resili, tak zpetne prolivaj amoniakem :)

    maso uz neni z farmy, ale z tovarny...otazka jestli tomu jeste rikat maso, je to spis takovej prototyp masa...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    mno, jeste zbyva dodat ze Hitler vlastne nebyl narodni socialista ale racionalni egoista a svym zpusobem randista a mame vymalovano :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ: hmmm...copak houska. Ale jen aby to nebylo vepřová kýta plná karcionogenního dioxinu.

    "Kapitalisté" v rámci oblíbeného "snížení nákladů = zvýšení zisků" (---> racionální egoismus) cpaly nebohá zvířata svinstvem, jež je pro ně nejen nepřirozené, ale je i škodlivé. Byla to nějaká chemická sračka na výrobu papíru. A tím je krmili, aby zvýšili zisky. Podobně i nemoc tzv. šílených krav - krmili je mrtvými kusy krav, rozemletými - nižší náklady se rentovaly do té doby, než virus mutoval. Celé se to odráží i v semiotickém vnímání - dřívejší "chov dobytka" se proměnil na "výrobu masa".
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: to je zase ten smer (freud-marxismus) kterej vic vyhovuje socanum a komunistum? ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    A ještě k tomu egoismu - kdyby někoho zajímal jiný pohled na věc:
    Erich Fromm - Self-love
    http://www.erich-fromm.de/biophil/en/images/stories/pdf-Dateien/1939b-e.pdf

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: to je nesmysl. proč by na volném trhu musel někdo znát vše? jestliže si koupíš v krámě housku, byl jsi podveden?? jak?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    "Cílem filozofické revoluce, kterou zahájila Ayn Rand, je dokázat, že egoismus není zlem, že je dobrem, ctností, že je morálkou umožňující a podporující život člověka."

    ----->

    Prof. Fernand Braudel (http://en.wikipedia.org/wiki/Fernand_Braudel) ve své knize "Dynamika kapitalismu" uvádí, že kapitalismus se jeví jako kontra-market :jako opizici otevřenému a rovnému veřejnému trhu. Kapitalistický trh znamená, že jen někdo zná vše a tím pádem pracuje s tím, že nikdo se kterými obchoduje, nesmí znát všechny informace, jinak by totiž kapitalista nebyl schopen realizovat zisk. Čiliže: kapitalismus stojí na podvádění druhých.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:

    "Aby člověk přírodu ovládl, musí se jí přizpůsobit."

    Rozuměla pani Randová také biologii, geologii, botanice ap.? Některé projekty, které počítali s přizpůsobováním přírody žalostně zklamali. Nakonec se ukázalo, že mnohem lepší je "střední cesta" - přizpůsobit se podmínkám i přírodu přizpůsobovat zájmům člověka.

    "Rozum je jediným nástrojem člověka k poznání reality a člověk je schopen ji poznávat na základě nezbytně platného smyslového poznání"

    A co s tím, co smysly nezachytí? Káně myšilov má 30x lepší zrak, pes 100x lepší čich ap. aj. --- jak Randová pracuje s "daty", který jsou mimo omezené senzorické pole?

    "Dosahování vlastního štěstí je nejvyšším morálním cílem člověka."

    Proč?
    I malé dítě ví, že sdílení je velkou kvalitou, že štěstí se dá dělením (sdílením) násobit a že člověk se nutně rodí závsilý na druhých - na jejich lásce a péči a není tedy samojediným, jak navrhuje Randové ve svém vypjatém "ekonomizujícím" egoismu.

    "Kapitalismus není jen praktickým nástrojem k dosažení blahobytu člověka. Je jediným morálním společenským uspořádáním."
    A o jakém kapitalismu mluví? O teoretických dogmatech předválečných myslitelů? O 19tém století v Africe, koloniích a tučních břiších lenošících otrokářů? Nebo o současném globálním kapitalismu, kdy některé vlády zamatají cestičky k nezměrným ziskům obřích korporací, jejichž působení lokálně přináší obrovské externality (škody) - což majitelům (kapitalisté) nevadí, protože v místě nežijí - za zisk si zaplatili čisté a nerušené prostředí.


    ...asi už chápu, proč je Randová modlou pro některé (neo)liberální EGOnomy a ekonomy.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GENERALLZ: Bohužel, četl jsem to vloni nějak těsně po vydání, takže v aktivní paměti z toho mnoho nemam. Není to navíc moje téma... Ale bylo do dobře popsané, zdrojované a vyargumentované. Dr. Pokorný je antropolog, takže jeho metodologie se odvíjela od toho.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    natočili o ní i film (Zlatý Glóbus za rok 1999)

    "Příběh známé americké filosofky ruského původu zastávající pozice vypjatého egoismu, anti-altruismu, anti-kolektivismu a kapitalismu."

    Posedlost Ayn Randové / The Passion of Ayn Rand (1999) - Režie: Christopher Menaul - Hrají: Helen Mirren, Eric Stoltz, Julie Delpy - CSFD.cz
    http://www.csfd.cz/film/19558-posedlost-ayn-randove/
    Uloz.to! - Posedlost Ayn Randove.avi
    http://www.uloz.to/5244928/posedlost-ayn-randove-avi
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    HAROLD: Mohl bys zde alespon něco málo ocitovat, z hlavy? Patrně tam bude něco o zbožštění ega, o modle rozumu a víře v nadčlověka...
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    (Nebo v knihovnách to snadu bude...)
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GENERALLZ: S primárními zdroji pracuje i Pokorný, samozřejmě.

    Naskenovat to nemám z čeho, ale imho by to ještě mělo bejt na pultech v knihkupectvích...
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    HAROLD: a kde to mám sebrat, ten článek? co takhle ho alespon naskenovat?

    nicméně, já mám objektivismus zmapovaný a nastudovaný poměrně zevrubně, a to z primárních zdrojů - nikoliv od těch autorů, kteří si kladou za cíl jej překroutit, na základěch svých domněnek a smyšlenek.

    HAROLD
    HAROLD --- ---
    Jojo, tenhle argument je tam zmiňován jako klasický. :) Nu, pročti si to, zajímavé to je. Pokorný má objektivismus výborně zmapovaný, zabývá se jím už pár let. (I když tedy ten článek je jen výtah ze širší studie...)
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    a co se tam píše zajímavého? objektivismus, protože důrazně odmítá jakékoliv nadpřirozeno a jakýkoliv mysticismus, samozřejmě už z principu nemůže mít žádnou náboženskou podstatu. důraz, který objektivismus klade na rozum, je s jakýmkoliv náboženství v přímém rozporu.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    V časopise Dingir 3/2010 je studie dr. Pokorného o náboženské podstatě objektivismu.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam