• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    DARJEEL: ja se teda nepovazuju za randistu, ale presto bych na neco reagoval.

    Vůbec v podstatě celá ta proklamovaná autonomita se nemůže opřít o žádný argument, ba naopak, většina argumentů hovoří proti této autonomitě.
    Nezávislost reality na vědomí je metafyzický předpoklad, ze kterého nelze vycházet, autonomita člověka a svrchovanost rozumu při rozhodování je naprostá blbost (neurobiologie), nebo dokonce říct, že emoce vychází z myšlenek, je evidentní neznalost současných vědeckých poznatků.


    tak on vubec predpoklad existence svobodne vule je predpoklad metafyzicky, na kterem stavi ruzne filosoficke, politicke a ekonomicke smery. ale to je vedlejsi. soucasne vedecke poznatky konci u toho, ze lidske vedomi je jen zmet jakychsi tezko popsatelnych kvantovych jevu, ktere zatim dost dobre nezname. to ale neni argument proti fungujicimu principu svobodne vule. i kdyby se nakonec prislo na to, ze jsme nekym vzdalene ovladani a ze nemame jedinou moznost cokoliv svobodne ovlivnit, neznamena to, ze z toho musime pri vytvareni vlastnich novych systemu (politickych, ekonomickych...) vychazet. svobodna vule muze stale slouzit jako vhodna abstrakce pro popis veci, jejichz mechanismus dopodrobna nezname. nebo zname, ale jsou natolik slozite, ze nejake zobecneni vyzaduji.

    priklad: deti se rodi sobecke a spolecenskym mravum se teprve museji ucit. nekomu to jde snadno, jinemu to jde hur a tu a tam to nekomu nejde temer vubec. znamena to snad, ze se na vychovu vykasleme, protoze je neprirozena a dnesni veda vi, ze je vsechno jen nejaky konstrukt?

    ad absurdum: pokud jsou lidi jen biologicke stroje bez svobodne vule, proc se vubec starat o lidska prava?
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    DARJEEL: ano, lze. kapitalismus lze redukovat na směnu hodnot jako princip. v širším slova smyslu je však kapitalismus samozřejmě něčím víc: systémem, který respektuje práva jednotlivce.


    Člověk podle tebe není autonomní a racionálně se rozhodující bytost? Pak tedy nevím, o čem tady chceš diskutovat - když implicitně sám sebe pokládáš za bytost iracionální a tedy neschopnou myslet, uvažovat a docházet rozumem ke správným závěrům o realitě. Cokoliv, co jsi tady napsal, dále nemá smysl číst - je to výplod člověka, který si o sobě myslí, že není racionální.


    Současné vědecké poznatky bych sem netahal, a už vůbec ne tzv. poznatky z oblasti psycohlogie. Protože jestliže filozofie, coby matka všech věd, se nachází v nepopsatelném marasmu, je zřejmé, že v podobném stavu se bude nacházet i psychologie. Je to jako pokoušet se stavět moderní železobetonovou budovu na základech z vepřovicových cihel...

    Emoce samozřejmě JE výsledkem myšlenek a kontextu již poznaného. Příklad? Rentgenový snímek, na němž bude vyobrazený nádor mozku, bude mít jiný dopad na toho, kdo vůbec neví nic o anatomii, jiný dopad na lékaře, jinou emoci vyvolá u toho, kdo zná anatomii a zároveň ví, že je to snímek jeho hlavy, jinou emoci vyvolá u umělce, kterému připomene jakýsi moderní obraz. (Viz Peikof: OPAR)

    Ano, filozofie konce 20. století to skutečně není. Díky bohu.

    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    GENERALLZ: copak lze kapitalismus redukovat na kupování housek?

    mě by zajímalo, jak vlastně objektivismus může obstát kritiku, když stojí na evidentně milných předpokladech... a tím pádem nelze jeho závěry považovat za platné..
    Třeba předpoklad člověka jako autonomní a racionálně se rozhodující bytosti je proti spoustě vědeckých poznatků (Damasio - role emocí v rozhodování a v podstatě vešekrý neurobiologický výzkum, Freud - pudy a nevědomí, ...)
    Vůbec v podstatě celá ta proklamovaná autonomita se nemůže opřít o žádný argument, ba naopak, většina argumentů hovoří proti této autonomitě.
    Nezávislost reality na vědomí je metafyzický předpoklad, ze kterého nelze vycházet, autonomita člověka a svrchovanost rozumu při rozhodování je naprostá blbost (neurobiologie), nebo dokonce říct, že emoce vychází z myšlenek, je evidentní neznalost současných vědeckých poznatků. Předpoklad svobodné vůle je další vratký axiom, morální kód je postaven na tautologickém argumentu.
    Tahle filosofie mi připomíná manifest osvícenství a ne filosofii konce 20. století. To je tady fakt někdo, kdo to bere a přijímá?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: jn, a egoismus je zase laska ke svymu klidu ;-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: "holt postavit si filosofii na lasce, z toho pak lezou slusne nesmysly"

    Jednak to takhle nemá, to je vyloženě nesprávná indukce...
    ...a navíc: hlupáku, filosofie JEST LÁSKA, láska k moudrosti!
    Je to soustava kritického uvažování o problémech bytí, světa, poznání a člověka...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Analyzovat povahu lásky znamená uvědomit si, že lásky se dnes všeobecně nedostává, znamená kritizovat společenské podmínky, které na tom nesou vinu.

    jn. muze za to nedostatek lasky ve spolecnosti. anebo lidi ve spolecnosti porad malo hulej :D
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: myslis ze kdyby Ayn dneska zila, tak voli Bushe, je za valku v Iraku, je za kvantitativni uvolnovani a nejvice by ji zajimal rocni obrat Coca-coly? vazne si myslis ze dnesni "globalni kapitalismus" je snem vsech randistu?

    SCHWEPZ: holt postavit si filosofii na lasce, z toho pak lezou slusne nesmysly :) viz Povaha kapitalistické společnosti je se vztahem zralé lásky neslučitelná
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: jednak to takto nepíše, tedy: nevkládej mu do úst své projekce. A navíc - myslím, že co ti vykládala nějaká slečna, tu nikoho nezajímá.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: hehe :) Prý "nadefinuje si" :)) Takhle bych smetl ze stolu i argumenty pí. Randové.

    Ale navrhuji - nechme toho - a věnujme se tezím pí. Randové. Já tvé názory Benny znám, ať se to tu nezvrhne jinam, mež je záměr klubu.

    Můžeš třeba začít tím, že osvětlíš. proč je současný (?) globální kapitalismus jediným (!) morálním (!) a ideálním uspořádáním. A ne že vynecháš spekulace a průtoky v řádech bilionů dolarů, které v mikrosekundových intervalech protékají virtuální ekonomikou a "vytváří" tak bohatství obrovských rozměrů úzké skupinky dobře informovaných a nezřídka propojených /klientela/ lidí.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    roztomile je ze zrovna tim Frommem a jeho Umeni milovat mi jednou argumentovala jedna zhrzena slecna, ktera nedovedla pochopit ze pro ni nekdo neco neudela :D protoze umeni milovat = umeni podridit se druhym a plnit jejich sobecka prani :D
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: jn, to je prave ten typicky freudo-marxismus. nadefinujeme si lasku jako neco hlubokeho a spolecensky vyznamneho. nadefinujeme si kapitalismus jako kazdodenni bratrovrazednou valku a jako absenci lasky. do toho foukneme nejakou tu psychoanalyzu (laskyplna spolecnost je superego, jedincovy mdle pudy jsou id, jako vysledne ego se nam zde rysuje laskyplny clovek nove generace), ktera nam kruhem potvrdi nase domnenky... a vystacime si :-)

    a co jeste zanalyzovat tu zbyvajici variantu, kterou nechavas nepovsimnutou - tys ten jeji vyklad egoismu nepochopil a ani ses o to nepokousel, protoze kdyz vidis slovo individualismus, tak mas rudo pred ocima? ;)
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    jak to tady tak ctu, tak Rand by potrebovala nesekat nakou zenovou holi :)) ehm..
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    _BENNY: Já to nevnímám tak, že existuje směr, který mě vyhovuje, jsem eklektik. Ale je pravda, že mnoho z tezí a argumentů E.Fromma jsou pro mne velmi inspirativní (třeba z jeho poslední knihy "Mít nebo "Být"). A vypadáto, že by se vypjatým egoismem a adorací kapitalismu pí.Randové moc neshodnul.

    Tady případně kniha E.Fromma, kde se zmiňuje a velmi zajímavě argumentuje k tématu lásky k bližnímu a sebeláce:

    Umění milovat - Fromm Erich - Knihy.ABZ.cz
    http://knihy.abz.cz/prodej/umeni-milovat-2
    Uloz.to! - Erich Fromm - Umění milovat.pdf
    http://www.uloz.to/6301847/erich-fromm-umeni-milovat-pdf

    ....vychází z přesvědčení, že láska je uměním a chceme-li milovat, musíme se především učit milovat, stejně jako v případě každého jiného umění.


    Ad egoismus Randové:

    "Zralá láska je chápána jako aktivní síla, která sjednocuje člověka s druhými V lásce dochází k paradoxu, že dvě bytosti splynou v jedno a přece zůstávají dvě." [Fromm 1996: 27]


    resp: Podmínkou milování je přítomnost péče, odpovědnosti, úcty a znalosti. V lásce aktivně pečujeme o život toho, koho/co milujeme. Odpovědnost musí být chápána jako ryze dobrovolný akt, přítomnost úcty zamezuje tomu, aby se odpovědnost změnila v majetnictví. Prostřednictvím úcty si uvědomujeme jedinečnost milované osoby, podmínkou tohoto uvědomění je její dokonalá znalost. Teprve jsou-li všechna uvedená kritéria splněna, můžeme mluvit o skutečné, zralé lásce

    ....avšak: sebeláska je logickou orientací k sobě samému, nevylučuje lásku k jiným lidem, naopak je její nezbytnou podmínkou.

    A ke kapitalismu jako jedinému (sic!) morálnímu a ideálnímu uspořádání society:

    Kapitalistická společnost je založena na trhu jako prostředku regulace všech ekonomických a tím i společenských vztahů. Ekonomická struktura společnosti se odráží v individuální hierarchii hodnot. Jako výsledek vývoje kapitalismu vidíme stále větší centralizaci a koncentraci kapitálu, iniciativa se přenáší z jednotlivce na byrokracii. Stále větší počet lidí ztrácí svou nezávislost a dostává se do závislostí na ředitelích velkých ekonomických království. Jiným základním rysem, vyplývajícím z koncentrace kapitálu, který charakterizuje moderní kapitalismus, je specifický způsob organizace práce. Dominuje taková pracovní orientace, v níž jednotlivec ztrácí svou individualitu a stává se snadno postradatelným kolečkem velkého stroje. Moderní kapitalismus potřebuje lidi, kteří kooperují ve velkém počtu; kteří chtějí stále více a více konzumovat, jejichž vkus je standardizován, dá se jednoduše ovlivňovat, předvídat.

    Frommovými slovy:
    "Povaha kapitalistické společnosti je se vztahem zralé lásky neslučitelná. Společnost musí být organizována tak, aby společenská, milující povaha člověka nebyla odloučena od jeho společenské existence, ale aby s ní splynula... Analyzovat povahu lásky znamená uvědomit si, že lásky se dnes všeobecně nedostává, znamená kritizovat společenské podmínky, které na tom nesou vinu." [Fromm 1996: 126]
    ZIKE
    ZIKE --- ---
    SCHWEPZ: jj, ted to krmi psenici, a kvuli tomu zase je problem s E coli, tak aby to resili, tak zpetne prolivaj amoniakem :)

    maso uz neni z farmy, ale z tovarny...otazka jestli tomu jeste rikat maso, je to spis takovej prototyp masa...
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    mno, jeste zbyva dodat ze Hitler vlastne nebyl narodni socialista ale racionalni egoista a svym zpusobem randista a mame vymalovano :-)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ: hmmm...copak houska. Ale jen aby to nebylo vepřová kýta plná karcionogenního dioxinu.

    "Kapitalisté" v rámci oblíbeného "snížení nákladů = zvýšení zisků" (---> racionální egoismus) cpaly nebohá zvířata svinstvem, jež je pro ně nejen nepřirozené, ale je i škodlivé. Byla to nějaká chemická sračka na výrobu papíru. A tím je krmili, aby zvýšili zisky. Podobně i nemoc tzv. šílených krav - krmili je mrtvými kusy krav, rozemletými - nižší náklady se rentovaly do té doby, než virus mutoval. Celé se to odráží i v semiotickém vnímání - dřívejší "chov dobytka" se proměnil na "výrobu masa".
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    SCHWEPZ: to je zase ten smer (freud-marxismus) kterej vic vyhovuje socanum a komunistum? ;)
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    A ještě k tomu egoismu - kdyby někoho zajímal jiný pohled na věc:
    Erich Fromm - Self-love
    http://www.erich-fromm.de/biophil/en/images/stories/pdf-Dateien/1939b-e.pdf

    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    SCHWEPZ: to je nesmysl. proč by na volném trhu musel někdo znát vše? jestliže si koupíš v krámě housku, byl jsi podveden?? jak?
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    "Cílem filozofické revoluce, kterou zahájila Ayn Rand, je dokázat, že egoismus není zlem, že je dobrem, ctností, že je morálkou umožňující a podporující život člověka."

    ----->

    Prof. Fernand Braudel (http://en.wikipedia.org/wiki/Fernand_Braudel) ve své knize "Dynamika kapitalismu" uvádí, že kapitalismus se jeví jako kontra-market :jako opizici otevřenému a rovnému veřejnému trhu. Kapitalistický trh znamená, že jen někdo zná vše a tím pádem pracuje s tím, že nikdo se kterými obchoduje, nesmí znát všechny informace, jinak by totiž kapitalista nebyl schopen realizovat zisk. Čiliže: kapitalismus stojí na podvádění druhých.
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    GENERALLZ:

    "Aby člověk přírodu ovládl, musí se jí přizpůsobit."

    Rozuměla pani Randová také biologii, geologii, botanice ap.? Některé projekty, které počítali s přizpůsobováním přírody žalostně zklamali. Nakonec se ukázalo, že mnohem lepší je "střední cesta" - přizpůsobit se podmínkám i přírodu přizpůsobovat zájmům člověka.

    "Rozum je jediným nástrojem člověka k poznání reality a člověk je schopen ji poznávat na základě nezbytně platného smyslového poznání"

    A co s tím, co smysly nezachytí? Káně myšilov má 30x lepší zrak, pes 100x lepší čich ap. aj. --- jak Randová pracuje s "daty", který jsou mimo omezené senzorické pole?

    "Dosahování vlastního štěstí je nejvyšším morálním cílem člověka."

    Proč?
    I malé dítě ví, že sdílení je velkou kvalitou, že štěstí se dá dělením (sdílením) násobit a že člověk se nutně rodí závsilý na druhých - na jejich lásce a péči a není tedy samojediným, jak navrhuje Randové ve svém vypjatém "ekonomizujícím" egoismu.

    "Kapitalismus není jen praktickým nástrojem k dosažení blahobytu člověka. Je jediným morálním společenským uspořádáním."
    A o jakém kapitalismu mluví? O teoretických dogmatech předválečných myslitelů? O 19tém století v Africe, koloniích a tučních břiších lenošících otrokářů? Nebo o současném globálním kapitalismu, kdy některé vlády zamatají cestičky k nezměrným ziskům obřích korporací, jejichž působení lokálně přináší obrovské externality (škody) - což majitelům (kapitalisté) nevadí, protože v místě nežijí - za zisk si zaplatili čisté a nerušené prostředí.


    ...asi už chápu, proč je Randová modlou pro některé (neo)liberální EGOnomy a ekonomy.
    HAROLD
    HAROLD --- ---
    GENERALLZ: Bohužel, četl jsem to vloni nějak těsně po vydání, takže v aktivní paměti z toho mnoho nemam. Není to navíc moje téma... Ale bylo do dobře popsané, zdrojované a vyargumentované. Dr. Pokorný je antropolog, takže jeho metodologie se odvíjela od toho.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam