Ja si myslim, ze ctenari Ayn Rand, a mozna i ona sama, kdyz to vsechno psala a rikala, chapaji vyznam textu trochu moc strnule, jako kdyby slo o nejakou matematiku nebo symboly v logice - takhle ale jazyk nefunguje.
Treba prave tenhle citat, ktery jsem tu daval:
It only stands to reason that where there's sacrifice, there's someone collecting the sacrificial offerings. Where there's service, there is someone being served. The man who speaks to you of sacrifice is speaking of slaves and masters, and intends to be the master.
Ja kdyz si tohle prectu, tak me napada spousta zpusobu a predstav ohledne moznyho vyznamu a praktickyho uplatneni - chce to nejakou tu predstavivost.
Vezmene si treba tu situaci, jak zde pisete dole, ze se nekomu narodi tezce nemocne, dozivotne neproduktivni dite. Ted je nekolik moznosti, zde jsem je seradil podle jakesi miry pozadavku, kladenych na jednotlivce:
1. Jednotlivec se na dite muze vykaslat. Neexistuje zadny politicky, spolecensky ani moralni (kulturni) zavazek se o nej starat. Nepostarat se o to dite neni o nic horsi nez vyhodit na skladku kytku, ktera se nam uz nehodi do bytu.
2. Existuje jen a pouze moralni (kulturni) zavazek o dite se postarat. Zde na jednotlivce nepusobi zadna vnejsi moc, ani sila spolecenskyho mineni. Rozhodnuti je ciste jen a pouze na jednotlivci, nikdo zde od jednotlivce nic *nevyzaduje*. Existuje pouze najaka kulturni zvyklost, se o nemocny deti postarat - kterou si lidi predavaji treba pomoci nejakych pribehu nebo pohadek atp. Ale vse zustava na urovni "bylo by hezky, kdyby kazdy delal X". Podobne dnes vnimame treba tvrzeni - "bylo by hezky, kdyby kazdy myslel i na druhe".
3. Existuje jen spolecensky a moralni zavazek. Moralni zavazek jako v bodu (2), navic je zde ale uz skutecny tlak spolecenskeho mineni. Zde na jednotlivce realne pusobi navic i mineni jinych clenu spolecnosti, kteri sice nemohou jednotlivce *nasilim* k nicemu donutit, ale mohou nim treba opovrhovat, nebo se s nim odmitnou schazet, mohou ho ostrakizovat, neobchodovat s nim, ocernovat ho - je zde uz skutecna sila spolecenska, pusobici na jednotlivce, ale neni to moc v pravem smyslu toho slova - vsechny vztahy zustavaji konsenzualni.
4. Existuje spolecensky, moralni i politicky zavazek. Zde zavazky jako v bodu (2) a (3), plus navic jeste politicky (pravni) zavazek se o dite postarat. Zde uz se skutecne jedna o vynucovani v pravem smyslu toho slova - je zde nejaka monopolizovana moc (politicka nebo ekonomicka) stojici nad jednotlivcem (stat/mafiansky boss/sef atp.), ktera pouziva nasili nebo hrozbu nasilim k tomu, aby jednotlivce donutila se nejakym zpusobem chovat, obetovani se je zde vyzadovano.
Ktera z techto situaci nejlepe odpvida citatu nahore, zavisi i na uhlu pohledu. Ja si myslim, ze pro Ayn Rand samotnou by byla prijatelna pouze situace (1).
Ja bych ten citat ale interpretoval bez obav i jako (2) nebo (3), pripadne jako nejaky mezistav, pokud ten citat pojmeme v celku a zamyslime se nad vztahy moci v nem vyjadrenymi.
Pro me je idealni situace (3), coz je v podstate popis prava a zajistovani dodrzovani spolecenskych hodnot v anarchisticky spolecnosti, ale v urcitych pripadech jsem ochoten tolerovat i situaci (4), protoze si myslim, ze existuji hodnoty, ktere takove donucovani ospravedlnuji.