• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: ehmm.. to předtím je knížka kterou chci načíst, tady tohohle se týkala moje poznánmka: http://books.stpeter.im/rand/hugo-rand.html
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    teď jsem narazil na tohle, něco je nejspíš zmílené, ale co říká přesně, Ayn vychází z vlasních definic a to je počátek mnoha sporů, protože už definicí si vytváříš závěry a to je velmi neracionální. Ale lepší závěr udělám až si načtu:

    What art is: the esthetic theory of ... - Knihy Google
    http://www.google.com/books?id=hIg80jT5aOIC&lpg=PR9&ots=0LWTK6nq-f&dq=What%20Art%20Is%3A%20The%20Esthetic%20Theory%20of%20Ayn%20Rand&lr&hl=cs&pg=PR9#v=onepage&q&f=false
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: btw vsiml jsem si jak Ayn pravidelne pouziva k vykresleni protichudnosti postav spolecensky dej na vecircich. hlavni postava vzdy kmita mezi povidajicimi si skupinkami, nasava kolektivisticke know-how a jen obcas neco sarkasticky prohodi, kdyz uz musi :-) jinak jsou to obvykle jednoduche monology nebo dialogy.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: je to prostě narativní strategie. Všichni autoři píší s vynechávkami, aby jasněji formulovali svoje pojetí. To je právě místo kdy se můžeš k textu vyjadřovat, proč bylo to a to vynecháno, proč to nebylo řečeno, čeho se tím dosáhlo apod.


    no ve Zdroji, dochází k poučení.. např. Roark si uvědomuje, že neměl nikdy pomáhat Peterovy. A opět jsem zpět u ideologie:-) Tj. funguje to podle Ayn pravidel.. Každý autor vytváří svět s co nejméně nekonzistencemi, přitom ale nekonzistence je taky strategie, kdy z dvou protichůdných tvrzení vzniká nové - slučující či variující.

    ten vnejší boj je ale přesný postoj Ayn.. proto jsem cpal i žižekovu definici.. je to boj neuvědomělé s většiny s individiualitou ve smyslu sebeuvědomění. Ona bere člověka defakto jako završeného, nedává mu prostor k nějakému dalšímu růstu a navíc mu vkládá práci jako nejvyší hodnotu jeho existence.. Z lenocha nebude nikdy člověk, nemá nárok aby byl člověkem.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Mimochodem, není někde online Aynina nadšená předmluva k Hugovu Devadesát tři?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: a jeste je otazka jestli zivot hrdiny takto oklestila protoze chtela, protoze musela anebo protoze to jinak neumela :) dovedu si predstavit hrdinu ktery ideologicky zvitezi na plne care a to prave diky tomu ze se pouci ze svych chyb. Ayn vsechny hrdiny stavi do jakehosi vnejsiho boje, ale z nejakeho duvodu zcela vypousti boj vnitrni.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: v tom případě se už zachránila, protože netvrdí nic jiného:-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: buhvi co Ayn delala s Nathanielem Brandenem v soukromi za prasecinky ;)

    ja sam nevim jestli si mam vybrat mezi tou interpretaci ze Ayn proste hrdiny pouzila jinak nez byva zvykem (k prezentaci vlastni ideologie) anebo tou ze proste na nektere veci kaslala a vyzobavala si jen to co podporuje jeji svetonazor, patrne dosti neradostne formovany v jejim detstvi. znasilneni hrdiny ve prospech ideologie by ji imho paradoxne jeste mohlo zachranit tvar :)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: atlas si nechám na později, ale už v předmluvě ke Zdroji svoji metodu Ayn jasně definovala. Romantismus (alespoň jak jej chápe Ayn) a hrdina jako nositel ideové náplně. Tj. narativní a ideová strategie je jasná, vše vede k vykreselní hrdiny jako hrdiny. Je to ilustrováno i v rámci textu: stoddardův chrám, chrám hrdinského ducha - svobodného, sebeuvědomělého člověka jako nejvyšší formy bytí. Tj. jakýkoliv psychologismus je podmíněn ideologií, pokuď se Ayn schyluje je k psychologismu, tak na úrovní sexuální (s Ayn jako totálně oddanou milenkou, musela bejt legrace), což krásně ilustrují pasáže dominky, které si nic nezadají s žánrovou (červenou) knihovnou. Která konstruuje Dominku, konečně jako oddanou bytost a defakto ztvrzuje Roarkovu převahu i na živočišné úrovni. I když je s Gailem, žije pro Roarka. Je to ideologická konstrukce. Ostatní psychologismus je obdobný, Tooheyho patologické prahnutí po moci je ilustrováno první demonstrací v dětství, defakto jako reakce na slabošskou úlohu otce. Mj. v tomhle bodě doporučuji zkouknou alespoň Koukolíkovu přednášku vzpoura deprivantů, kde Toohey krásně ilustruje sociálně úspěšného psychopata (kterých mezi námi je jako nasráno, mj. každý stý) - samotný Koukolík vidí původ takového jednání jinde a vtipně podotýká že u lidí nemocných závislostí na drogách apod. je desetiprocentní šance na léčbu, u lidí nemocných touhou po moci, žádná, případně podotkl jeden příklad, ale že si není vyléčením jist:-) Ayn prostě nemá potřebu se hrabat v psychologismu postav, protože to komplikuje obsah sdělení. Krásně si to člověk uvědomí pokud si uvědomí že narativní strategie socialistického realismu v sochařství má s Ayn několik společných bodů. Heroizace individua, jako manifestaci ideje (je jedno že ideje jsou odlšné, strategie je stejná). Psychologizace sloužím ideiím.

    Taky je dobré si uvědomit téměř mýtický původ Roarka, nic nevíme nic o jeho rodině, byl defakto jak Stalin - ocelový a jel podle sebe né z nějakého počátku, mimo psychologizaci, ale prostě byl takový, vynořil se jak venuše z moře.

    Sám Roark vyrůstá hlavně profesně a konečně i politicky, čeká mně ještě sto stran. Zatím bylo politický chápání Ayn načrtnuto jen v rozhovoru Keatna a Roarka, ovšem bez nějakého úvodu a za dost pochybných předpokladů. Tj. čekám na okamžik soudu.

    Co se týče samotnéh Roarka, myslím že jako hrdina by fungoval jak pro anarchisty, ovšem na rozdíl od nich, oni kromě sebeuvědoměho individua, nemají potřebu dosazovat práci na nejvyšší piedestal. To je mnohem bližší komunistům, ty chápou práci stejně, jako završení vlastního růstu, jaku definici člověka, hrdina práce, který tvoří podle vlastního uvážení, s potěšením pro své vlastní blaho. Myslím že Marxovy by se Roark líbil.

    A moje osobní poznámka na okraj, zatím chápu jako největšího hrdinu Gaila, ten se s potěšením koupe ve sračkách celý život a přitom si zachoval sám sebe. Kdyby Roark přimaloval ozdůbku na hajzl papír a podepsal jej, tak by o tu svoji duši nejspíš přišel:-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: ja musim rict ze me chvilemi Ayn pri cteni Atlas Shrugged tou svou idealizaci hlavnich postav dost rozciluje. ja myslim ze vcelku chapu jeji motivy, asi je to imho dany tou jeji ignoraci vuci jinym vedam, jako napriklad psychologii. aynin hrdina nechybuje, narodil se dokonaly a cely zivot zije dokonale, na co sahne, to se mu podari, byt ne v kratkodobem meritku. jeji hrdina chyby nedela a tedy se z vlastnich chyb neuci, on prorazi zed hlavou tak dlouho dokud ji neprorazi. a takto to prece ve skutecnem zivote doopravdy nefunguje.

    pres to vsechno ale tu jeji adoraci lidskeho ducha, ktery tu zed svou vuli nakonec prorazi, sdilim. i ja si takto predstavuju opravdove hrdinstvi :)
    POSEIDON
    POSEIDON --- ---
    zadny torrent neni, ani kinorip ani dvdscreen, natoz pak dvdrip.
    POSEIDON
    POSEIDON --- ---
    FRONEMA: a nevadi ti ze stahujes fake?
    VANEK
    VANEK --- ---
    Tak fajn, kdy bude promítání? :-)
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    _BENNY: zrovna jsem zacla stahovat tenhle http://isohunt.com/torrent_details/289630593/atlas+shrugged?tab=summary a za pethodin bych to mela mit doma
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: Myslím že Žižek to vystihl nejlépe: Marxist philosopher Slavoj Žižek situates the Randian hero in Rand's fiction in the "standard masculine narrative" of the conflict between the exceptional, creative individual (the Master) and the undifferentiated conformist crowd.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Randian hero - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Randian_hero
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    a jedna trochu nekapitalisticka otazka: uz nekdo na ten film nasel torrent? :-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    "But I believe I made it clear that I am in favor of it, because I am in favor of a free economy. A free economy cannot exist without competition. Therefore, men must be forced to compete. Therefore, we must control men in order to force them to be free."

    ...

    "It would work very simply," said Balph Eubank. "There should be a law limiting the sale of any book to ten thousand copies. This would throw the literary market open to new talent, fresh ideas and non-commercial writing. If people were forbidden to buy a million copies of the same piece of trash, they would be forced to buy better books."
    "You've got something there," said Mort Liddy. "But wouldn't it be kinda tough on the writers' bank accounts?"
    "So much the better. Only those whose motive is not money-making should be allowed to write."
    "But, Mr. Eubank," asked the young girl in the white dress, "what if more than ten thousand people want to buy a certain book?"
    "Ten thousand readers is enough for any book."
    "That's not what I mean. I mean, what if they want it?"
    "That is irrelevant."
    "But if a book has a good story which—"
    "Plot is a primitive vulgarity in literature," said Balph Eubank contemptuously.
    Dr. Pritchett, on his way across the room to the bar, stopped to say, "Quite so. Just as logic is a primitive vulgarity in philosophy."


    nekdy mam pri cteni Ayn dojem ze zila v postmoderni EU
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    How 'Atlas Shrugged' Shocked Hollywood's Marketing Machine - The Hollywood Reporter
    http://www.hollywoodreporter.com/news/how-atlas-shrugged-shocked-hollywoods-179930
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam