• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    Forum o spisovatele Ayn Rand a jeji filozofie Objectivismus. Hodne dulezita a zajimava tema, bohuzel skoro vubec neznami v Cechach. Knihy the Fountainhead (Zdroj), Atlas Shrugged, Anthem, We the Living, The Virtue of Selfishness atd. http://cs.wikipedia.org/wiki/Objektivismus http://en.wikipedia.org/wiki/Ayn_Rand (neni clanek v cestine...tsk tsk)
    rozbalit záhlaví
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: buhvi co Ayn delala s Nathanielem Brandenem v soukromi za prasecinky ;)

    ja sam nevim jestli si mam vybrat mezi tou interpretaci ze Ayn proste hrdiny pouzila jinak nez byva zvykem (k prezentaci vlastni ideologie) anebo tou ze proste na nektere veci kaslala a vyzobavala si jen to co podporuje jeji svetonazor, patrne dosti neradostne formovany v jejim detstvi. znasilneni hrdiny ve prospech ideologie by ji imho paradoxne jeste mohlo zachranit tvar :)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: atlas si nechám na později, ale už v předmluvě ke Zdroji svoji metodu Ayn jasně definovala. Romantismus (alespoň jak jej chápe Ayn) a hrdina jako nositel ideové náplně. Tj. narativní a ideová strategie je jasná, vše vede k vykreselní hrdiny jako hrdiny. Je to ilustrováno i v rámci textu: stoddardův chrám, chrám hrdinského ducha - svobodného, sebeuvědomělého člověka jako nejvyšší formy bytí. Tj. jakýkoliv psychologismus je podmíněn ideologií, pokuď se Ayn schyluje je k psychologismu, tak na úrovní sexuální (s Ayn jako totálně oddanou milenkou, musela bejt legrace), což krásně ilustrují pasáže dominky, které si nic nezadají s žánrovou (červenou) knihovnou. Která konstruuje Dominku, konečně jako oddanou bytost a defakto ztvrzuje Roarkovu převahu i na živočišné úrovni. I když je s Gailem, žije pro Roarka. Je to ideologická konstrukce. Ostatní psychologismus je obdobný, Tooheyho patologické prahnutí po moci je ilustrováno první demonstrací v dětství, defakto jako reakce na slabošskou úlohu otce. Mj. v tomhle bodě doporučuji zkouknou alespoň Koukolíkovu přednášku vzpoura deprivantů, kde Toohey krásně ilustruje sociálně úspěšného psychopata (kterých mezi námi je jako nasráno, mj. každý stý) - samotný Koukolík vidí původ takového jednání jinde a vtipně podotýká že u lidí nemocných závislostí na drogách apod. je desetiprocentní šance na léčbu, u lidí nemocných touhou po moci, žádná, případně podotkl jeden příklad, ale že si není vyléčením jist:-) Ayn prostě nemá potřebu se hrabat v psychologismu postav, protože to komplikuje obsah sdělení. Krásně si to člověk uvědomí pokud si uvědomí že narativní strategie socialistického realismu v sochařství má s Ayn několik společných bodů. Heroizace individua, jako manifestaci ideje (je jedno že ideje jsou odlšné, strategie je stejná). Psychologizace sloužím ideiím.

    Taky je dobré si uvědomit téměř mýtický původ Roarka, nic nevíme nic o jeho rodině, byl defakto jak Stalin - ocelový a jel podle sebe né z nějakého počátku, mimo psychologizaci, ale prostě byl takový, vynořil se jak venuše z moře.

    Sám Roark vyrůstá hlavně profesně a konečně i politicky, čeká mně ještě sto stran. Zatím bylo politický chápání Ayn načrtnuto jen v rozhovoru Keatna a Roarka, ovšem bez nějakého úvodu a za dost pochybných předpokladů. Tj. čekám na okamžik soudu.

    Co se týče samotnéh Roarka, myslím že jako hrdina by fungoval jak pro anarchisty, ovšem na rozdíl od nich, oni kromě sebeuvědoměho individua, nemají potřebu dosazovat práci na nejvyšší piedestal. To je mnohem bližší komunistům, ty chápou práci stejně, jako završení vlastního růstu, jaku definici člověka, hrdina práce, který tvoří podle vlastního uvážení, s potěšením pro své vlastní blaho. Myslím že Marxovy by se Roark líbil.

    A moje osobní poznámka na okraj, zatím chápu jako největšího hrdinu Gaila, ten se s potěšením koupe ve sračkách celý život a přitom si zachoval sám sebe. Kdyby Roark přimaloval ozdůbku na hajzl papír a podepsal jej, tak by o tu svoji duši nejspíš přišel:-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: ja musim rict ze me chvilemi Ayn pri cteni Atlas Shrugged tou svou idealizaci hlavnich postav dost rozciluje. ja myslim ze vcelku chapu jeji motivy, asi je to imho dany tou jeji ignoraci vuci jinym vedam, jako napriklad psychologii. aynin hrdina nechybuje, narodil se dokonaly a cely zivot zije dokonale, na co sahne, to se mu podari, byt ne v kratkodobem meritku. jeji hrdina chyby nedela a tedy se z vlastnich chyb neuci, on prorazi zed hlavou tak dlouho dokud ji neprorazi. a takto to prece ve skutecnem zivote doopravdy nefunguje.

    pres to vsechno ale tu jeji adoraci lidskeho ducha, ktery tu zed svou vuli nakonec prorazi, sdilim. i ja si takto predstavuju opravdove hrdinstvi :)
    POSEIDON
    POSEIDON --- ---
    zadny torrent neni, ani kinorip ani dvdscreen, natoz pak dvdrip.
    POSEIDON
    POSEIDON --- ---
    FRONEMA: a nevadi ti ze stahujes fake?
    VANEK
    VANEK --- ---
    Tak fajn, kdy bude promítání? :-)
    FRONEMA
    FRONEMA --- ---
    _BENNY: zrovna jsem zacla stahovat tenhle http://isohunt.com/torrent_details/289630593/atlas+shrugged?tab=summary a za pethodin bych to mela mit doma
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: Myslím že Žižek to vystihl nejlépe: Marxist philosopher Slavoj Žižek situates the Randian hero in Rand's fiction in the "standard masculine narrative" of the conflict between the exceptional, creative individual (the Master) and the undifferentiated conformist crowd.
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Randian hero - Wikipedia, the free encyclopedia
    http://en.wikipedia.org/wiki/Randian_hero
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    a jedna trochu nekapitalisticka otazka: uz nekdo na ten film nasel torrent? :-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    "But I believe I made it clear that I am in favor of it, because I am in favor of a free economy. A free economy cannot exist without competition. Therefore, men must be forced to compete. Therefore, we must control men in order to force them to be free."

    ...

    "It would work very simply," said Balph Eubank. "There should be a law limiting the sale of any book to ten thousand copies. This would throw the literary market open to new talent, fresh ideas and non-commercial writing. If people were forbidden to buy a million copies of the same piece of trash, they would be forced to buy better books."
    "You've got something there," said Mort Liddy. "But wouldn't it be kinda tough on the writers' bank accounts?"
    "So much the better. Only those whose motive is not money-making should be allowed to write."
    "But, Mr. Eubank," asked the young girl in the white dress, "what if more than ten thousand people want to buy a certain book?"
    "Ten thousand readers is enough for any book."
    "That's not what I mean. I mean, what if they want it?"
    "That is irrelevant."
    "But if a book has a good story which—"
    "Plot is a primitive vulgarity in literature," said Balph Eubank contemptuously.
    Dr. Pritchett, on his way across the room to the bar, stopped to say, "Quite so. Just as logic is a primitive vulgarity in philosophy."


    nekdy mam pri cteni Ayn dojem ze zila v postmoderni EU
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    How 'Atlas Shrugged' Shocked Hollywood's Marketing Machine - The Hollywood Reporter
    http://www.hollywoodreporter.com/news/how-atlas-shrugged-shocked-hollywoods-179930
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    YouTube - Atlas Is Shrugging
    http://www.youtube.com/watch?v=DK7B6mAIhU0
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Screenwriter Brian Patrick O'Toole :: The Atlasphere
    http://www.theatlasphere.com/columns/110413-brian-otoole-interview.php
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    YouTube - Who is John Galt? Behind the Scenes of Atlas Shrugged
    http://www.youtube.com/watch?v=Sq-P5Oqr6s0
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    All laws must be objective (and objectively justifiable): men must know clearly, and in advance of taking an action, what the law forbids them to do (and why), what constitutes a crime and what penalty they will incur if they commit it. | “The Nature of Government,” The Virtue of Selfishness, 110
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    Jsem o tom premyslel, jestli jsem sobec nebo ne, a doslo mi, ze rozhodne ANO, ale ze cela ta debata by byla ze spolecenskeho hlediska smysluplnejsi, kdyby byla spis o hodnotach, ktere jednotlivec zastava.

    I sobec zastavajici nejake vyssi hodnoty (lidsky zivot, svoboda jednotlivce, soukromi, nezavislost, pravda...) se totiz muze v mnoha situacich chovat tak, jak by si vsichni ti altruiste prali, aby se choval, na zaklade nekterych jejich kolektivistickych uvah - protoze kdyz clovek autenticky zastava nejake vyssi hodnoty, tak se jejich realizace stava jeho osobnim zajmem a muze tedy probihat v ramci zcela sobeckeho pristupu k seberealizaci a k zivotu. Takovata autenticka forma osobni seberealizace podle me stoji za vsemi objevy, za kreativitou atd.

    Na druhy strane altruista zastavajici nizke hodnoty (rovnost, moc, "pravo a poradek", materialismus, dominance, submisivita, hedonismus...) vzdy zustane dobytkem, i kdyby se pri boji za tyto hodnoty obetoval pro druhe sebevic, a i kdyby byl sebevic inteligentni.

    Cele je to spis o lidech, a ti si nejsou rovni ani nahodou, a nejlip je to videt prave v pristupu k hodnotam. Vetsina lidi bohuzel patri mezi dobytek, nedokazi sami hodnoty vnimat jako universa, a tyhle hodnoty je pak nutny jim nejak externe v degradovane forme vtloukat do hlavy prostrednictvim vzdelani, mytu a jazyka.

    Kolektiviste se ale fatalne myli, kdyz si mysli, ze kolektiv nebo spolecnost mohou byt nositeli hodnot - tim je ve skutecnosti vzdy jen jednotlivec, ktery prip. tyto sve hodnoty muze realizovat ve spolupraci s jinymi jednotlivci v ramci nejakeho kolektivu. Kolektiviste to tedy vidi cele prevracene vzhuru nohama, proto maji porad tendenci vytvaret nejake instituce a urady stojici nad jednotlivcem, cimz to cele jen zhorsi, protoze tyto mocenske pozice vzdy nakonec obsadi prave ten inteligentni dobytek bez hodnot. A pak uz je to jen na revoluci...
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    Mne ta filosofie Ayn Randove pripada v tomhle paradoxne mnohem vic socialisticka nez ty puvodni anarchisticke pristupy. Mam pocit, ze anarchiste se chovali kdysi mnohem vic sobecky, nez by si i Randova prala. Myslim, ze pri dusledne aplikaci filosofie Randove skoncime v jakemsi korporatnim socialismu, a to proto, ze Randova se domniva, ze trzni smluvni vztahy vzdy nejlepe vyjadruji realne zajmy svych ucastniku, coz ale v pripade rozdilu v ekonomicky moci tech ucastniku neni pravda.

    Pokud napr. odbory dosahnou toho, aby jejich clenove mene umirali pri pracovnich urazech, tak to znamena, ze ty odbory jsou efektivni v prosazovani zajmu svych clenu, a je treba to brat v potaz jako priklad efektivniho egoistickeho jednani. Totez plati i pri ruznych bojich o vysi platu atd. Ten soucasny protest ceskych lekaru je dobrym prikladem - ti lekari se chovali egoisticky a vyslo jim to - a nic jineho by z pohledu skutecneho egoisty nemelo byt podstatne.

    Coz ovsem neznamena, ze ja jako ne-lekar bych mel ty lekare nejak podporovat. Ale filosofie proste musi byt nejak objektivni a je nutne tem lekarum priznat uspech. Jeste vetsiho uspechu by dosahli, kdyby si vynutili privatizaci zdravotnictvi, pak by meli vyssi platy. A jeste vetsim uspechem by bylo, kdyby dokazali se dohodnout na spoluvlastnictvi nejake nemocnice a efektivne a ziskove ji ridit - pak by kazdy z nich dostal i podil na zisku.
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    Proto je ostatne nejlepsi, kdyz je toho spolecneho co nejmene, protoze o to spolecne se lide budou vzdy hadat, at uz je to cokoliv - ostatne je to videt i v kazde rodine.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam