• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    AMICRONAyn Rand
    SCHWEPZ
    SCHWEPZ --- ---
    ENKIE:

    Šílené představy Ayn Randové, na něž jsme všichni doplatili
    http://www.blisty.cz/art/58757.html
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    Kapitola 24. Tvůrčí člověk se neptá, kdo mu co dovolí | Česká pozice
    http://www.ceskapozice.cz/magazin/soumrak-bileho-muze/kapitola-24-tvurci-clovek-se-nepta-kdo-mu-co-dovoli
    ENKIE
    ENKIE --- ---
    Na netu se nyni objevil trailer na pripravovany dokument od genialniho Adama Curtise, opet to asi bude neco o absurdnich vysledcich snahy menit spolecnost a beh historie a o iracionalite politiku, v traileru je dokonce i Ayn Rand, pokud se nemylim :)

    YouTube - All Watched Over by Machines of Loving Grace - Adam Curtis - Teaser Trailer - BBC 28/4/11
    http://www.youtube.com/watch?v=mUYfixx7zo8
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: nojo, všechny ty živly, a2, revolver revue, analogony jsou v jednom pytli..

    btw.. a lehce OT:

    Kdo se bojí Friedricha Hayeka? | č. 25 | 2008 | archiv - A2 – časopis kultury a oddechu
    http://www.advojka.cz:80/archiv/2008/25/kdo-se-boji-friedricha-hayeka
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    Všechny dnešní noviny jsou Prapor...
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    GENERALLZ: to psal Prapor, ne?
    GENERALLZ
    GENERALLZ --- ---
    V posledním Reflexu se zmínili o Atlas Shrugged: http://www.luboszalom.cz/mageo/IMG_0002.pdf
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: asi tak no. hned jak doctu atlas shrugged (coz bude asi za sto let, kindle mi hlasi prectenych pouhych 11%) tak si vymazu hlavu nejakou poradne slozitou lynchovinou :D ja nemam co se tyce meho zajmu o vec nic proti precizne vystavene ideologii, at uz je jakkoliv posetila nebo nebezpecna, ale ta jednoduchost a primocarost mi misty fakt vadi. uvital bych slozitejsi a hlavne realnejsi konstrukci hlavnich postav, do poctu stranek napsanych pod vlivem amfetaminu by se to jiste veslo :D
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: no popisuje v čem žije:-) z toho je jasný že popisuje buržoazii, tj. trn v oku pro komunisty:-) dokonce stejně reflektují buržoázní resentiment k feudalismu a nadřazenosti, k lesku minulosti.

    imho se to týká asi spíš atlas shrugged.. tady más individuální chvíle souznění v případě hrdinů: (malloy, mike, dominka, gail, roark) v přírodě, doma v prostoru který je ryze soukromý, bez výstřelků - v čisté sounáležitosti - tj. prostě i normální přátelství ayn heroizujue a dává v protiklad k : peter a matka u nich doma; peter, káťa u tooheyho, peter a jeho kolega -- to jsou ty místa kdy dává do kontrastu dva světy, jediného souznění se dostává peterovy a kátě, jež se ale stali obětí ostatních a ztatili sebe, místo aby vyrostli - je tím i naznačen i určitá velikost kterou roark v petrovy viděl, tj. naději, že se stane sám sebou - ke konci si uvědomuje že ho defakto sám zabil, tím že mu pomáhal (jsem opět v říši ideologie, s nejasnými východisky, defincemi apod.)
    v rámci sexuality tu slouží kontrast dominika versus peter/roark. v rámci práce je to celkem jasné... ve zdroji je soukrome stavěno versus večírek, večírek je prostor kdy dochází k bujení buržoazie, chvástání apod. Zdravé versum nemocné. A dominika podobna Gailovy těma sračkama umí chodit nepošpiněna. Roark se v ních odmítá koupat. Další rovinou jsou ale demonstrace, divadlo, rady apod. Popisuje celekm jednoducnou dynamiku moci: toohey->kontakty->rady->událost(divadlo,litertaruta,článek,zakázka apod.) - je to jednosměrný provoz, foucalt by se mu smál.. velmi mechanické a velmi mýtické: bestie kterou ovládá toohey, versus svobodní jako roark.. ta bestie může zastupovat kde co, ta otevřenost je magická.. my versus oni, ať jsou čímkoliv.

    btw.. ayn je fakt celkem průměrná spisovatelka, u které jde najít spoustu berliček, zbytečných, špatně napsaných míst.. piše ROMÁN a utápí se v nicotnostech, omýlání, píše to pro čtenáře idiota, kterému musí být vše podáno, předžvejkáno. aneb, ocituji z hlavy jednu mylšenku: omlouvám se že jsem vám napsal dlouhý dopis, neměl jsem dostatek času napsat krátký:-)
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    RUDOLF: ehmm.. to předtím je knížka kterou chci načíst, tady tohohle se týkala moje poznánmka: http://books.stpeter.im/rand/hugo-rand.html
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    teď jsem narazil na tohle, něco je nejspíš zmílené, ale co říká přesně, Ayn vychází z vlasních definic a to je počátek mnoha sporů, protože už definicí si vytváříš závěry a to je velmi neracionální. Ale lepší závěr udělám až si načtu:

    What art is: the esthetic theory of ... - Knihy Google
    http://www.google.com/books?id=hIg80jT5aOIC&lpg=PR9&ots=0LWTK6nq-f&dq=What%20Art%20Is%3A%20The%20Esthetic%20Theory%20of%20Ayn%20Rand&lr&hl=cs&pg=PR9#v=onepage&q&f=false
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: btw vsiml jsem si jak Ayn pravidelne pouziva k vykresleni protichudnosti postav spolecensky dej na vecircich. hlavni postava vzdy kmita mezi povidajicimi si skupinkami, nasava kolektivisticke know-how a jen obcas neco sarkasticky prohodi, kdyz uz musi :-) jinak jsou to obvykle jednoduche monology nebo dialogy.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: je to prostě narativní strategie. Všichni autoři píší s vynechávkami, aby jasněji formulovali svoje pojetí. To je právě místo kdy se můžeš k textu vyjadřovat, proč bylo to a to vynecháno, proč to nebylo řečeno, čeho se tím dosáhlo apod.


    no ve Zdroji, dochází k poučení.. např. Roark si uvědomuje, že neměl nikdy pomáhat Peterovy. A opět jsem zpět u ideologie:-) Tj. funguje to podle Ayn pravidel.. Každý autor vytváří svět s co nejméně nekonzistencemi, přitom ale nekonzistence je taky strategie, kdy z dvou protichůdných tvrzení vzniká nové - slučující či variující.

    ten vnejší boj je ale přesný postoj Ayn.. proto jsem cpal i žižekovu definici.. je to boj neuvědomělé s většiny s individiualitou ve smyslu sebeuvědomění. Ona bere člověka defakto jako završeného, nedává mu prostor k nějakému dalšímu růstu a navíc mu vkládá práci jako nejvyší hodnotu jeho existence.. Z lenocha nebude nikdy člověk, nemá nárok aby byl člověkem.
    VANEK
    VANEK --- ---
    Mimochodem, není někde online Aynina nadšená předmluva k Hugovu Devadesát tři?
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: a jeste je otazka jestli zivot hrdiny takto oklestila protoze chtela, protoze musela anebo protoze to jinak neumela :) dovedu si predstavit hrdinu ktery ideologicky zvitezi na plne care a to prave diky tomu ze se pouci ze svych chyb. Ayn vsechny hrdiny stavi do jakehosi vnejsiho boje, ale z nejakeho duvodu zcela vypousti boj vnitrni.
    RUDOLF
    RUDOLF --- ---
    _BENNY: v tom případě se už zachránila, protože netvrdí nic jiného:-)
    _BENNY
    _BENNY --- ---
    RUDOLF: buhvi co Ayn delala s Nathanielem Brandenem v soukromi za prasecinky ;)

    ja sam nevim jestli si mam vybrat mezi tou interpretaci ze Ayn proste hrdiny pouzila jinak nez byva zvykem (k prezentaci vlastni ideologie) anebo tou ze proste na nektere veci kaslala a vyzobavala si jen to co podporuje jeji svetonazor, patrne dosti neradostne formovany v jejim detstvi. znasilneni hrdiny ve prospech ideologie by ji imho paradoxne jeste mohlo zachranit tvar :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam