EMBRYO: jasně, nejdřív se kreslilo na sklo přímo na scéně, protože nešlo vytvořit dokonalou dvojexpozici (dřívější kamery snad ani neměly zoubky, který by stabilizovaly film při expozici) Takže kdybys vymaskoval obraz, natočil živou scénu, a později ho dokreslil a natočil ho na tu neexponovanou část, každá oblast by se chvěla trochu jinak a nepůsobilo by to jako jeden celek...
Ten způsob kterej myslim se začal používat až po výrobě nový kamery (asi Bell & Howell?). Uměla vysunout zoubky který stabilizovaly film při snímání a bylo možný udělat kvalitní dvojexpozici. Od tý doby se matte painting dokresloval v mnoha případech až po natočení, a byly vytvořený různý optický projektory, který právě promítaly naexponovanej obraz tak, aby malíř mohl nakreslit rozšíření záběru ve studiu. Norman Dawn dokonce ten systém maskování záběru patentoval, ale vznikl takový rozruch, že to od něj zaměstnavatel odkoupil a dal k volnému užití.
Později pak vznikaly i složitější zařízení, který umožnily kromě originál snímku a matte paintingu vložit ještě další element, jako kouř, nebo pás kterej simuloval zrcadlení vody.
Chtěl jsem do jedný práce napsat z čeho to vzniklo, tak mě zajímalo jestli někdo nad tim názvem přemejšlel, nebo jestli dává smysl to co jsem napsal :)