• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    WENCAStanislav Komárek
    JELENA
    JELENA --- ---
    Tak mne zrovna v úterý Neubauer nesmírně potěšil, protože přehodnotil svůj názor na rozdíl mezi tvarem a podobou a konečně (mi) to začalo dávat smysl (poprvé!) a fakt jsem celej seminář chápala a souhlasila. Načež vstal Markoš, tedy další z našich borců, a rozohnil se, že přece nebudeme měnit terminologii, když už ji dvacet let používáme jedním způsobem! Tak jsem zvědavá, jak si to spolu vyšermujou. Držím palce Neubauerovi :)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    WENCA: já bych Neubauera klidně taky zahrnula do diskuse :)
    JELENA
    JELENA --- ---
    WENCA: když ho člověk dokáže pochopit, což je velmi nesamozřejmá záležitost :D
    WENCA
    WENCA --- ---
    taky je dobrej zdenek neubauer
    JELENA
    JELENA --- ---
    SKINNER: to je bohužel pravda... člověk od něj jednu a tu samou věc čte třikrát a pak to ještě slyší na předášce. Mohl by se zase o kus posunout...
    SKINNER
    SKINNER --- ---
    JELENA: už jsem toho od něj četl dost, takže mě baví, jak už v podstatě jenom kombinuje ty svoje témata do novejch a novejch tvarů. Jako dobrý, ale kopíruje sám sebe.
    SEDMIKRASKA
    SEDMIKRASKA --- ---
    JELENA: Je chytrej a mě baví. Mám od něj Eseje o lidských duších a společnosti1.
    JELENA
    JELENA --- ---
    Tak Komárek zase boduje v novém Vesmíru. Jeho článek mne velmi potěšil. Kdo k tomu nemáte přístup:

    Na koho naplivat

    Dobré vychování velí chovat se ke všem lidem bez rozdílu zdvořile a neurážet je. To je jistě premisa chvályhodná a málokdo rozumný by s ní polemizoval. I v tomto ohledu, jako i mnoha jiných, používá naše kultura nereflektovaně dvojí metr. Je jistě dobře, že byl opuštěn přílišný europocentrismus, který popisuje jiné kultury jen jako konglomerát pověr, zaostalosti, špíny, špatného vychování, útlaku a zlovůle. Je to něco, co je lidem hluboce vrozené, ať se narodili tam nebo onde, a co se reflektuje a překonává jen velmi obtížně – buďme ovšem uklidněni vědomím, že i jiné společnosti měří tu naši metrem vlastním. Kulturní relativismus, který nechává každou z kultur vyjevit se jako samostatnou jednotku, již cizími měřítky hodnotit nelze, a chápe je všechny jako stejnocenné, vyhání při své aplikaci v praxi podivné květy. Napsat, že jsme viděli ve vesnici kmene Wubamba (název je vymyšlen) „chatrče“, může být brzy předmětem rozhořčené kritiky – mám v knihovně nedávnou práci jednoho amerického autora o Jungově cestě do východní Afriky, kde se výslovně píše, že neobsahuje žádné „ofenzivní termíny“ z koloniálních časů, jako např. native, tribe, hut, jungle. Rovněž místo starších slov Křovák (z Bushman – člověk z houštin) či Eskymák (z Eskimo – pojídač syrového masa) je politicky korektní používat jejich vlastní termíny San či Inuit. Že by někdo z těchto nevelkých národů uměl česky a mohl být pohoršen při čtení našich textů, je věru krajně nepravděpodobné. Zato je zcela v pořádku používat pro naše sousedy slova „Němci“ (namísto jejich vlastního sebeoznačení die Deutschen), termínu velmi urážlivého, neboť naznačuje, že jsou němí, tj. chybí jim základní atribut lišící lidi od zvířat – řeč, naopak takoví Slované znají slova. Co by se asi stalo, kdyby se jeden či několik Němců pro to urazili? – Nic. Neobstojí ani argument sjednocování názvů etnik se Západem – tam se jmenují zcela jinak, byť trochu korektněji. Jsou ovšem kultury, o nichž se negativně psát může – čínská a islámská. Tu se náhle přepne na europocentrismus jako řemen – podle denního tisku se zdá, že jejich činnost sestává převážně z toho, že pojídají psy, trýzní disidenty, znečišťují životní prostředí, popřípadě zotročují ženy, zalykají se náboženským fanatismem a žijí „ve středověku“ (že Tibet žije ve středověku mnohem více, je naopak v pořádku). Zde se může stavidlo nevole vůči „těm jiným“ vytáhnout a všem se uleví. Přitom speciálně studium čínské kultury lze dnes doporučit každému – nestane-li se nějaký div, dostane se Evropa tak během deseti let pod čínskou kuratelu. Také nám uniká, že oba tyto kulturní okruhy mají některé dovednosti a schopnosti, které jsme my sami ztratili – to se ovšem říkat „nesmí“.

    Asi by se nás dotýkalo, kdybychom byli líčeni jako ti, kteří převážně utrácejí, co nevydělali, opíjejí se až ke zvracení a namísto vlastních dětí hýčkají psy. To je zhruba stejně „realistický“ pohled na západní kulturu a také bývá za jejími hranicemi občas rozšiřován. Naše vstřícnost vůči jiným kulturám je jaksi selektivní, „laskavě“ se chováme jen k těm zcela drobným, které nás nemohou nijak vážněji ohrozit a přerůst. Licoměrnost každé společnosti se projevuje na mnoha rovinách a první cestou k jejímu umenšení je reflexe vlastních činností, stejně bizarních jako činnosti fiktivního kmene Wubamba.
    JELENA
    JELENA --- ---
    SATAI: to máš pravdu, ale číst ho je sranda (až se z něj zase budu učit na zkoušky a na státnice, budu mluvit jinak, ale zatím...) :)
    SKINNER
    SKINNER --- ---
    předpokládám, že jeho blog je znám.. možná bych ho hodil na home

    Stanislav Komárek
    http://blog.aktualne.centrum.cz/blogy/stanislav-komarek.php
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    SATAI: Komárek sám občas má nějaké ty úlety, alespoň z mého pohledu (např. co se očkování týče). Nikdo není dokonalý, žejo.
    SATAI
    SATAI --- ---
    JELENA: Ctu s potesenim, ale misty je text prolozeny dost slusnymi ulety.
    JELENA
    JELENA --- ---
    Tohle mne složilo: "Sledujeme-li ostatně masmédia, záhy pochopíme, proč se například televizní stanice nazývá kanál." :) (z Esejí o přírodě, biologii a jiných nepravostech)
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    EBARTT: ehm, hysterie neznamená a neznamenala intenzivní emoční prožívání...
    EBARTT
    EBARTT --- ---
    ECLECTICA: Mohu oponovat. Histerie nevymizela, moje drahá polovička ji má ob měsíc :-)
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: Komárek zastává názor, že deskripce je lepší než interpretace, čehož se zrovna v téhle knize drží. ;)

    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ECLECTICA: no ono je to složitější. V sedmdesátých letech byla USA děsně módní mnohačetná porucha osobnosti a to až tak, že některým pacientům tuto poruchu vlastně implementoval terapeut a to včetně falešných vzpomínek na zneužívání.

    V současnosti je rozhodně nárust poruch autistického spektra a třeba i depresí, ale to že je to diagnostikované, tak to hodně souvisí jednak z osvětou, druhak s dostupnějšími diagnostickými nástroji (na ten autismus) a pak ještě kdoví s čím.

    Plus se ještě stává, že psychiatr má sve oblíbené diagnózy, respektive téma, které vidí častěji, než ostatní. Často tou souvisí s jeho vlastními tendencemi ;-)

    Nevím, jestli pak z toho Komárek něco vyvozuje z těch bloků diagnóz, ale myslím že to je spíše velmi multifaktoriální záležitost.
    ECLECTICA
    ECLECTICA --- ---
    ZUZKAOU: takže bys tu "tendenčnost" (buď výskytu nebo diagnostikování psychických poruch a onemocnění) celkově zavrhla?
    ZUZKAOU
    ZUZKAOU --- ---
    ECLECTICA: mimo jiné. Ono to ani není tak, že by konverzní poruchy byly záměrné a čas od času se objeví i třeba poruchy smyslů a nebo hybnosti, ale většinou je to vágnější, přesně jak píšeš.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam