• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    FRANCIMORJÓGA
    Všechny druhy jógy... Názory, rady, zkušenosti. Na HOME jsou zajímavé linky.
    Osm (aštanga / radža) částí jógy: - rozvíjejme diskuzi a rozšiřujme si navzájem obzory :)
    KořenyPlody“ / Samyama
    1. jama - 5 etických principů v jednání vůči vnějšímu světu (ahimsá - neubližování, nenásilí * satja - pravdivost, pravdomluvnost * astéja - nekradení, neprahnutí * brahmačarja - smyslová zdrženlivost, nevášnivost, schopnost neplýtvat energií * aparigraha - nehromadění, neulpívání)
    2. nijama - 5 etických principů v jednání vůči sobě (sauča - čistota těla i mysli * tapas - vytrvalost, sebekázeň a disciplína ve vlastní jógové praxi * santóša - spokojenost * svádhjája - sebepoznání, studium svatých písem * íšvara pranidhána - nalezení vyššího životního smyslu, dobrovolné podřizování se vyšším zákonům, poznávání osobního/univerzálního Boha)
    3. ásány - cvičení jogových pozic
    4. pránajáma - práce s vnitřní energií pomocí dechových technik
    5. pratjáhára - stažení smyslů od vnějších objektů, umožňuje utišení a ovládnutí mysli
    6. dhárana - koncentrace mysli
    7. dhjána - meditace
    8. samádhi - splynutí s universem, trvalé poznání Já >> stav Sat-Čit-Ánanda (čisté a absolutní jsoucí (sat) vědomí (čit) blaženosti (ánanda)) / džívamukta (osvobozený za živa) / kaivalya / nirvána / dobrýjeto ;)


    Manuál: Yoga Sutras of Patanjali (EN) vč. překladu jednotlivých slov ze sanskrtu a výkladu a odkazů na související texty o jógové psychologii a filozofii :: (EN) PDF verze bez komentáře :: Pataňdžaliho Jógasůtry (CZ, bez komentářů a prolinkování :-( ) Další základní texty

    Podložky a pomůcky na cvičení, aneb smrt ásánám na karimatkách, kobercích a podobných zrůdnostech ;)
    Malý přehled možností, kde se věnovat józe - ásány i meditace. Sledujte také YogaPoint a Jóga žurnál.
    Pokud chcete doporučit někoho dalšího, uveďte odkaz do klubu se slůvkem "záhlaví", rádi přidáme.
    Nejbližší akce, workshopy, kurzy...

    aktualizace: 8.2.2012
    (přidání na vyžádání)

    30.3.-1.4. Ostravský jarní víkendový jógový a taneční festival.
    Praha
    Belayoga-Praha, Řevnice NOVÉ
    Akasha NOVÉ
    ashtanga.cz - Dalibor Štedronský, ashtanga vinyasa
    ashtangajoga.cz - ashtanga vinyasa
    budhistické Centrum Lotus - ashtanga vinyasa, hatha, kundalini
    Cocoon NOVÉ
    Energy Studio - Václav Krejčík
    Jóga Centrum Rubeška - hatha, iyengar, vinyasa flow, gravid, ...
    Klub kondiční gymnastiky jógy - hatha
    Lenka Kýrová - dynamická, ashtanga vinyasa
    Lenka Nezvalová - vinyasa flow
    Lucie Königová - vinyasa flow, jógová terapie
    MUDr. Marcela Mikešová - iyengar, jógová terapie
    Milena Raková - iyengar
    Pavel Hub - ashtanga vinyasa
    Prague Yoga - vinyasa flow, iyengar, viniyoga, yin yoga, 1 on 1
    Studio Kairos - tradiční joga, krija joga a tantra
    Garuda Centrum - Celoroční kurzy klasické jógy, čchen taiči a sebeobrany - Praha 2
    vinyasayoga.cz - ashtanga vinyasa a vinyasa flow
    YogaJoga - Helena Kubrychtová Bártová - iyengar
    YogaMe NOVÉ
    Yoga Space - ashtanga vinyasa, hatha, vinyasa flow
    Brno
    Gitanandajoga.cz
    MUDr. Jan Černý - iyengar (tel. Botanicka - tu se cvici: 541 223 764, tel. ordinace: 547 221 304)
    Ostrava
    Centrum Lotos - iyengar, pro ženy, gravid, po porodu
    Pranava Jóga Centrum NOVÉ
    Bikram Yoga Ostrava - ehm ;) NOVÉ
    Pardubice
    Láďa Lebeda
    Plzeň
    Škola jógy pro každý den - iyengar, hatha
    Prostějov
    Jógaklub Prostějov - iyengar, hatha
    Severní Čechy
    Jóga Hlavice (u LBC) - iyengar, retreaty, pronájem pro vlastní akce
    Jóga Namaste Chomutov - ashtanga vinyasa, vinyasa flow
    Petr Něměček - iyengar
    Jižní Čechy
    MUDr. Michaela Klos - vivékananda
    Frýdek - Místek
    Karakal - hatha
    Celorepublikově
    Jóga v denním životě - hatha, bhakti, džnána
    Jiří Vacek a přátelé - džnána, meditace, retreaty
    Sahadža jóga (Nirmalá Déví) - kundalini
    Světoběžníci NOVÉ
    Matej Jurenka




    Související kluby: [ AYP ‒ pokročilé jógové techniky ‒ aplikovaná duchovní věda ] :: [ MEDITACE ] :: [ poweryoga ] :: [ Zenové příběhy ] :: Koány a zenové příběhy
    rozbalit záhlaví
    GRANTORINO
    GRANTORINO --- ---
    EBENY: moc hezky napsane :-) uplne souhlasim
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    EBENY: V podstatě souhlasím, člověk, který pochází z venkova, si tyhle věci snad ani nemůže neuvědomovat...Ale přesto pro mě ničí maso není jídlem, podle mě se to nevylučuje, ale to je taky tím, že jsem v tom byla vychovaná. "Striktní" vegetariánství či veganství je blbost, člověk si musí uvědomovat ty souvislosti, což asi často městští lidé nevidí a vegetariánství jim pak slouží jako záminka k honění ega.
    URZA
    URZA --- ---
    KUATO: Pokud jde o mandelinky a jinou škodu, kterou člověk dělá - snahou jogína by mělo být zabíjení/ubližování způsobené jím omezovat a působit ho co nejmíň. Pokud jíš zvířata, tak jednak kvůli tobě umírají ty mandelinky, které musí zemědělec zabít aby nakrmil krávu a potom musí umřít ještě ta kráva. Existující nebo nevyhnutelné násilí nelze brát jako omluvu pro další násilí.

    Pokud jde o "že není života bez smrti" tak to je sice pravda, ale to se nedá použít jako výmluva k zabíjení tam kde být nemusí. Protože pokud se tímhle dá omluvit zabíjení zvířat na talíř, tak se tím dá omluvit i další zabíjení. Třeba koček, psů a dost možná i dalších lidí.. protože oni přece taky jednou umřou a jsou součástí cyklu života a smrti.

    "život" a "smrt" jsou přitom tak neskutečně redukující ...chtěl bych vidět jak by jsi s tímto přístupem vzal když by ti nějaký násilník dal nůž pod krk.. asi se shodneme, že by šla všechna filosofie stranou a chtěl by jsi prostě přežít... a takhle to mají zvířata taky...

    EBENY: Podekovat mrkvi
    Mrkev ale nemá nervovou soustavu, necítí bolest, nemá pud sebezáchovy, neumí se radovat a užívat si života. To vážně vnímáš jezení mrkve stejně jako zabíjení a jezení králika, srnky, prasátka nebo kuřete?

    "pusobeni na lidsky organismus dlouhodobe" ...dnes už je těch dat právě dost na to aby bylo jasné, že to maso jíst nepotřebujeme. U vegetariánství je to bez diskuze, to už je dononce i WHO doporučované jako zdravější dieta.

    Například takový B.K.S. Iyengar, vegetarián od narození se dožil krásných 95 let a o vegetariánství řekl toto:
    “If animals died to fill my plate, my head and my heart would become heavy with sadness”

    URZA
    URZA --- ---
    EBENY: No můj soused je ale taky součástí planety/přírody a taky ho nejdu sníst žejo :)
    KUATO
    KUATO --- ---
    EBENY: proc jsi vegetarianstvi opustila, mohu se zeptat?
    EBENY
    EBENY --- ---
    A k tomu, zda jist maso nebo ne... Dvacet let jsem byla striktni vegetarian, prevaznou cast vegan. Dnes uz nejsem, jim vyvary ze zvirat z domacich chovu a ryby (tak jednou za mesic). Cervene maso jeste uplne nedavam, ale uz ho stirktne neodmitam a dokazu si predstavit, ze ho treba nekdy budu jist.

    Argumentu proc jist nebo nejit mohou byt stovky. Vsechny jsou zalozene na vire v neco nebo odmitani neceho jineho zpravdila na zaklade konceptu, kterym jsme uverili. Vcetne rad prevzatych z tradicnich textu.

    Podle meho kazdemu prospeje vegetarianska, veganska, ale treba i paleo ci jina dieta po nejakou dobu, treba na odlehceni organismu. Ale rok, dva, ani pet let zkusenosti z jakekoliv (striktne dodrzovane) diety stale nevypovidaji o tom, jak pusobi na lidsky organizmus dlouhodobe. A i osobni zkusnost bude vzdy zabarvena prave tou virou a presvedcenimi, ktere nas k te dane diete v prve rade privedly.

    Jako mnohem prospesnejsi a holistejsi pristup ke strave vnimam byt flexibilni, zit v souladu s okolim, kde ziju a chapat, ze nejen maso, ale i rostliny a my jsme vsichni soucasti jednoho nikdy nekonciciho kolobehu zivota a smrti. Podekovat mrkvi, zemi, stejne jako kureti za to ze mi dava zivot beru jako samozrejmost. A muj popel, at to pak zavrsi pro nekoho jineho. :)
    EBENY
    EBENY --- ---
    Koho by to zajimalo, v kvetnu tu bude Godfri Devereux. Vice info na www.belayoga.cz
    SPIRALOID
    SPIRALOID --- ---
    SRNECEK: ano, za mně dobrou. mě vyhovuje a chodím tam moc ráda.
    samozřejmě ale záleží jaké máš požadavky...
    SRNECEK
    SRNECEK --- ---
    Ahoj, prosim Vas, mate nekdo zkusenost se studiem Karma Yoga? Dekuji.

    www.karmayoga.cz
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    LAKSHMANA: Myslel jsem to tak, že je přínosný v tom byt delší dobu z důvodu stabilizace (integrace) aby clovek dokázal v tom stavu fungovat v/s okolním světe a prostě ho lip poznal. Tohle asi neplatí pro lid co se umi pravidelně vracet do stavu podobném samadhi (můžeme rozjet diskuzi co všechno se považuje za samadhi jaké stupně to má :) nebo v tom vedome prodlevaji většinu času.
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    DAWYT: "Určitě je prospěšné prodlévat ve stavech podobných samádhi delší dobu."

    To je sporné.
    KUATO
    KUATO --- ---
    DAWYT: linie Saraswati, vyucuje "klasickou" jogu podle Patandzaliho, tedy kde hathajoga tvori jen jeden z udu, vice asi zde - http://www.yogavillage.org/teacher.html

    k jejich pojeti jogy je pry dobre si precist tuhle knihu - http://www.yogavillage.org/sby.html
    DAWYT
    DAWYT --- ---
    KUATO: to je zajímavé, máš více informací tom co učí? Určitě je prospěšné prodlévat ve stavech podbných samádhi delší dobu. Z jaké linie její učitel pochází a co učí za jogu? Jinak mě přijde, že čím déle se jogu zabývám, tím méně mě zajímá rychlost pokroku (i když je někdy frustrující, když se člověk někde na delší dobu zasekne, ale to je se vším). Přijde mi to jako houbový podrost a spousta věcí zapadne po několika letech a po několika letech třeba i ta samá věc či téma zapadne znova (úplně jinak:)

    MICHALBOREK: díky za upřesnění, zmátlo mě, že na fotografiích je pan Skarnitzl.

    Všem se omlouvám za mystifikaci. Už to je delší doba, co jsem to četl a opravdu v té knize nemůžu najít souvislost s věkem a mula bandhou. Alespoň se tu rozjela hezká diskuze, sorry :)
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    TADEAS: Jo, určitě. Ten muj druhej bod je celej úplně na vodě, pokud by se nad tim mělo diskutovat, pač neni ani jasný, kdo je ten učitel kterej to říkal, jak to vlastně řek a co tím myslel, atd...

    Byla tam zmíněná ta "rychlost", asi ve smyslu rychlosti realizace duchovního potenciálu, což je v józe klasický téma o indukování procesů kundaliní a jejich dopadu na akceleraci celý praxe. Nebo se to dá vidět v rámci jednoho života nějakýho jogína a jestli tedy nakonec bude postupovat rychleji, když dejme tomu jako mladej nebude jíst maso a bude moc pránajámovat a pak bude rozsekanej a nebude moct cvičit, nebo tak něco. Pak se dá upřednostnit otázka toho "zdraví" nebo "celistvosti", kterou preferuješ ty ve svojí reakci, a to je určitě dobrá a rozumná verze. Jestli je "správný" nebo "nesprávný" jíst to či ono, nebo tůrovat kundalini cvičením, a co to vlastně jsou ty limity na které člověk naráží a jestli to člověku něco přináší, když na ně naráží, nebo ho to naopak skličuje a mate, to jsou všechno latentní témata v tom obsažený, který mimochodem určitě nejsou bez zajímavosti.

    Například já jsem tím "narážením na tolerovatelné maximum" měl na mysli něco, co mě provází dlouho a často a co se mi vlastně moc nelíbí, spíš mě to mate a znejišťuje. Vůbec ta jógová praxe, se svojí mantrovou meditací a stimulačními technikami je pro mě vlastně pořád španělská vesnice. I když v tom "jedu" už celkem pár let. Pro mě to je vyloženě kontrast k vipassaně a buddhistický konceptualizaci, kdy zažívám vlastně úplnej opak - když se pustím do dluhodobější kontinuální praxe vhledový meditace, je to, jako kdybych se vrátil do svojí starý dobrý známý laboratoře, kde znám každej nástroj, všechny čudlíky na všech přístrojích vim co dělaj a vyloženě jsem celkově nezmatenej. Jako samozřejmě musim experimentovat a pak nějak zpracovat překvapivý nebo šokující výsledky, ale furt jsem tak nějak v tý laborce doma a šéfem. Nebo jak to říct. :-) Jógová praxe a teorie je pro mě vlastně takovej guláš, kde tápu trochu na slepo a zkoušim všechno hala bala. :-) Asi v tom má pro mě prsty taky Yogani, kterej záměrně oversimplifikuje veškerou teorii (k čemuž přednesl svoje důvody).

    No tak to jen tak bokem. :-)


    a volne souvisejici -- co kdyz samotne jezeni masa a tedy uzemneni (a se zemi a pozemskosti souvisejici smrt) ma rovnez smysl v onom "pokroku"?

    To jsem asi myslel svojí poznámkou, že v rámci vývoje nějakýho člověka může mít platný místo jak období s masem, tak i bez masa.


    co kdyz priblizeni se mire tolerovatelneho maxima aktivity kundalini ma smysl v tom, ze se vyjevi ten stred, ktery ta maxima umoznuje?

    Jestli to tak je, tak mě sereš, protože jsem asi dost natvrdlej. Přibližuju se každou chvíli a furt se mi nic nevyjevilo. :-D


    (Sorry za rychlý a překotný psaní, za 5 minut odjíždim.;)
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    ERUVEO: no vždyť...

    mně na tom co píše Urza nešmakuje to, že "v naší společnosti nemusí zdravý člověk jíst maso"... to nemusí ani v jakékoliv jiné společnosti... a no a co, taky může, že :)
    Příjde mi to jako záměna kvalitativní stránky za kvantitativní...
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    URZA: já zase zastávám názor, že planeta Země je obrovskej žaludek, kde se jedna forma permutuje v druhou ve věčném koloběhu vzájemného pojídání. Pro mě není živočich výše než rostlina, deset tisíc věcí je stejně daleko (z hlediska "absolutna").
    Souhlasím, že pro některé praxe (joga), může být důležité jíst vegetariánsky, stejně jako pro jiné praxe je důležité vynechat sůl, tuk a cukr, potraviny bohaté na tyramin atd.
    Masokombináty nekomentuju, to je na jinou debatu, než kde jsme původně začali.
    Hromadné masakrování... víš kolik lidí zemře a narodí se na téhle planetě každý den? A kolik zemře a narodí se třeba komárů? :)
    CMLKA
    CMLKA --- ---
    URZA: horsi je, ze ten mlecnej prumysl je snad jeste vetsi zlo....
    TADEAS
    TADEAS --- ---
    LAKSHMANA: jen k tvemu druhemu bodu -- tak jak to chapu, lehka (bezmasa) strava podpori to, ze nejake "energeticke" procesy mohou probihat nebo probihaji viditelneji a intenzivneji. otazka: znamena (viditelne) probihani techle energetickych procesu zaroven to, ze telo zustava vitalni, tedy komplexne zdrave (celistve)? podle me ne nutne (lehkost muze plizive prerust v nedostatek) a je pak potreba respektovat jeho hlas (a tedy mu neublizovat), kdyz si rekne o neco, co se nemusi hodit do pripadne zbytneleho joginova sebeobrazu. naslouchat tomu hlasu a respektovat ho je pritom delikatni zalezitosti, protoze v ni nemaji slovo povrchni soudy ohledne spravnosti a nespravnosti.

    a volne souvisejici -- co kdyz samotne jezeni masa a tedy uzemneni (a se zemi a pozemskosti souvisejici smrt) ma rovnez smysl v onom "pokroku"? co kdyz priblizeni se mire tolerovatelneho maxima aktivity kundalini ma smysl v tom, ze se vyjevi ten stred, ktery ta maxima umoznuje?
    LUKASM
    LUKASM --- ---
    URZA: ale taky si nemuzeme myslet že pri pestovani zeleniny, ovoce, a dalsich vege plodin nebyl zabit jediny zivocich, to by sme byli pokrytci
    URZA
    URZA --- ---
    (A jinak já samozřejmě mám svojí karmy nastřádáno taky na x životů dopředu.. možná proto taky se mě to tak dotýká;)
    URZA
    URZA --- ---
    Já říkám toto:

    1. Z tradičně jógového pohledu, tj. jogasutry + původní komentáře (Vyasuv - první výklad jogasuter) tak tam není skoro žádný manévrovací prostor pro to že by áhimsá neznamenala nezabíjení zvířat kvůli jejich jezení. Naopak v tom Vyasově komentáři je to tam explicitně řečeno, jako věc kterou by praktikující jógy dělat neměl.

    2. V dnešní době a v naší společnosti není potřeba aby zdravý člověk (bez nějakých intolerancí atp) jedl zvířata. A to ani pokud chce být fit atlet, sportovat, mít sílu na jógové praktiky atp. Nebude z vás kulturista a bude to těžší na namagement taková dieta.

    Darjeel.. demagogie, ideologické zabarvení... no tak pro mě je to o tom že se tu hromadně masakrují životy bytostí, které jsou vědomé, vnímající, cítící, mají stejnou podstatu jako já... tak sorry no, že to neberu tak masově.

    Za mě howgh.
    FARIN
    FARIN --- ---
    URZA: ja osobne vidim rozdil v neublizovani a nezabijeni. Coz muze znit alibisticky, ale vzdycky si vzpomenu na svoje vzdalene moravske pribuzni, kteri rikali "zabij, ale netrap". Prasatko v chlivku meli radi, povidali si s nim, pred zabijackou se s nim loucili, ale nakonec ho stejne s radosti snedli. Ale bylo videt, ze se k tomu zvireti chovaji nejslip jak umi. V jejich svete by bylo vegetarianstvi neco fakt podivnyho, ale podle si kolonku neublizovani mohli smele zaskrtnout jako splnenou.
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    A pak, když už jsme tedy u toho, etická pravidla, nebo předsevzetí, v józe přeci nejsou primárně něčím, čehož dodržování bychom vyžadovali od druhých a případně pak kontrolovali, jestli ti druzí dodržují dostatečně dobře. Takhle to spíš známe asi z Křesťanství. Následování jamy a nyjamy si přijímá především každý sám pro sebe. Tak je to imho myšleno a tak je to také správně a efektivně aplikováno.
    DARJEEL
    DARJEEL --- ---
    URZA: no, jestli je pro Tebe od malička od osmnácti let, tak ok...

    URZA: přijde mi, že se zbytečně shazuješ tím přístupem, kterým tu debatuješ o "mrtvých zvířatech" (a pak ať si každý dělá co chce) a a ideologickým zabarvením svých příspěvků... samozřejmě pokud teda Tvým úmyslem není debatovat ale jet demagogii, tak je vše v pořádku :)
    LAKSHMANA
    LAKSHMANA --- ---
    URZA: No počkej, to se neurážej. :-D Já myslim, že to přece jenom trochu motáš, protože jednak tu máme přátelskou debatu, a jednak point byl o něčem trochu jiným, nežli jenom o klasický hádce veg. jo vs. ne. Vlastně ani nikdo netvrdil, že jedna nebo druhá varianta je správně. To jsi přinesl až ty, se mi zdá. Takže takovejhle pohrdlivej tón je imho zbytečnej a nebylo by těžký i tobě tím pádem připomenout etický pravidla...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam