• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LIROTepelná čerpadla, solární systémy (fototermika), větrání s rekuperací
    Alternativní zdroje tepla, rady porady, zkušenosti, reference.
    rozbalit záhlaví
    IV0
    IV0 --- ---
    SZKANDI: Můj názor je, že ještě nevíš (nebo si nám neřekl) některé důležité informace, takže je příliš brzo rozmýšlet, jestli budeš topit pomocí TČ, natož jakým. Většina stavebníků udělá stejnou chybu - nadchnou se pro určité řešení, ale v podstatě to pro ně nemá žádný ekonomický smysl a ani to neodpovídá jejich potřebám (z hlediska komfortu, životnosti apod.).

    Než se rozhodneš pro topení, měl by si mít alespoň orientační představu o tepelných ztrátách domu. Nemusíš dělat přesný výpočet, ale poctivě si odpověz, jak je izolovaná střecha, zdi, podlaha, jaké máš do baráku okna a dveře a jak vypadají problematická místa (balkony, digestoře, odvětrávaná spíž apod.). I z krátkého popisu se dá s dostatečnou přesností odhadnout tepelná ztráta domu.

    Když bude tepelná ztráta domu (myšleno okamžitá, celého domu, když mrzne nejvíc jak u Tebe tak běžně mrzne) o ploše řekněme 150 m² v rozmezí:
    * 0 - 2 kW (skoro nulový dům) tak topení v podstatě neřeš, řešit musíš ohřev teplé vody a chlazení (topná sezóna je zde např. 7 dnů v roce ).
    * 2 - 4 kW (pasivní dům) topení už začíná něco stát, ale stále převažuje ohřev vody a chlazení nelze zanedbat (topná sezóna trvá cca. 20 - 30 dní).
    * 4 - 15 kW (nízkoenergetický) dáš ročně za topení a ohřev TUV podobné peníze, chlazení začíná ustupovat do pozadí (topná sezóna trvá několik měsíců).
    * Nad 15 kW - nejvíc energie protopíš, ohřev vody je v porovnání s topením "drobnost" a chlazení neřeš (topná sezóna je zde typicky od září do května).

    Potom je dobré si uvědomit silné a slabé stránky jednotlivých typů tepelných čerpadel:

    První věc, kterou si musíš uvědomit je, že každé TČ funguje dobře, když je rozdíl mezi teplotou média, odkud se teplo bere (vzduch, voda, země) a kam se teplo dává (ideálně ta podlahovka) co nejmenší.

    Druhá důležitá věc je, že když je převaha spotřeby domu na straně teplé vody (na mytí), tak tu potřebuješ aspoň 45°C teplou (a jí potřebuješ celoročně).

    TČ země - voda bere teplo ze země, v období, kdy je venku třeba -5°C nebo i -20°C, bude mít solanka teplotu okolo 0 - 5 °C. Má smysl hlavně v případě, že potřebuješ hodně topit (protože ohřev vody pomocí TČ není příliš ekonomický).

    TČ voda - voda je na tom úplně stejně, jen teplota vody je typicky 5 - 7 °C, takže máš o trošku lepší podmínky pro ohřev teplé vody, ale stále má smysl jen v případě, že převládá topení nad ohřevem teplé vody.

    TČ vzduch - voda bere teplo ze vzduchu, takže když je venku -20°C tak už prostě netopí (a při -5°C netopí s tím krásným COP z letáku). To není nutně špatně, prostě to pár dní v roce zařídí topná spirála (= elektrokotel), naopak je zde obrovská výhoda toho, že jakmile jsou teploty vyšší než cca. 5°C, tak ohříváš teplou vodu na vysoké teploty s vyšší účinností, než u ostatních typů TČ.

    Proto je TČ vzduch - voda nebo vzduch - vzduch tak moderní řešení, protože dneska je snaha a tlak stavět domy se spotřebou do 4 kW. Když se povede snížit tepelnou ztrátu domu pod cca 2kW, tak to jsou už výkony, které lze komfortně předat vzduchem (takže stačí TČ vzduch - vzduch s ohřevem teplé vody), větší výkony prostě musíš vytápět vodou.

    Když máš TČ, tak je chlazení snadné a ekonomické. U země - voda a voda - voda chladíš jen za cenu spotřeby oběhového čerpadla (100W), u vzduch - voda musí běžet kompresor, ale zase lze během chlazení použít odpadní teplo na ohřev teplé vody (ale tyhle dva požadavky si nutně nemusí odpovídat ani časem, ani množstvím).
    IV0
    IV0 --- ---
    SZKANDI: Ale abych jen neplkal a něco i poradil:
    * Pořádně se zamysli, jestli je TČ opravdu smysluplná volba. Jestli se Ti povede zrekonstruovat dům do nějakého řekněme pasivního standardu, tak místo statisíců, které nacpeš do technologií, můžeš topit za pár korun třeba velkou žárovkou (to myslím vážně). Budeš mít lepší regulaci a ty ušetřené statisíce neprotopíš tou žárovkou do smrti (ani když bude 1 kWh stát třeba 15 Kč, což asi jednou bude).
    * Jestli to pro Tebe neznamená nějaký neřešitelný problém, nebo brutální rozdíl v investici, tak určitě vol podlahovku oproti radiátorům. Čím nižší teplotou topné vody budeš moct topit, tím bude topná technologie provozně i investičně levnější (ať už budeš topit pomocí TČ nebo třeba propan butanem).
    * U nízkoenergetických nebo pasivních domů (neboli normálních staveb, které půjdou v budoucnosti zkolaudovat) bude najednou větší spotřeba na výrobu teplé vody, než na topení. To samé lze říci o chlazení.

    * Pro využití TČ voda-voda musíš nejprve zjistit, kolik vody Ti ta studna dává. Nemám zkušenost, abych poradil, jak se taková čerpací zkouška dělá, osobně bych si na to pozval studnaře nebo hydrogeologa (toho budeš stejně potřebovat na povolení).
    * Vodu čerpadlem dopravuješ od čerpací studny k tepelnému čerpadlu, tam jí TČ ochladí a dál ochlazená voda pokračuje dál do vsakovací studny. Čerpací i vsakovací studna mají nějaké náležitosti (hlavně vzájemná vzdálenost a stejné hloubky), což asi nemáš. Já to přesně nevím, ten studnař bude vědět.
    * TČ voda-voda trpí hlavně na zanášení výměníku (kvůli tvrdé vodě). Takže zjistit tvrdost vody.

    Když to bude řešitelné, tak to pak už má jen samé výhody a pozitiva (hlavně ve srovnání TČ vzduch-voda).
    LIRO
    LIRO --- ---
    SZKANDI: Ahoj, jak začít, asi zespodu. Vrt k TČ by měl být min. 80m hluboký, spíš víc. Záleží na složení podloží, kolik je schopné absorbovat chladu. Co se studny a tč voda/voda, je v Čechách cca 2% vhodných míst, kde je možné toto použít. Většinou pak mají lidé dvě studny, jednu, ze které čerpají a druhou kam se vypouští, aby výměna vody ve studni byla optimální. Tohle je vhodné u větších vodních ploch, rybník, nebo menší řeka, kde se chlad z čerpadla bez problémů odvede. Už jsem viděl, jak chlapík vychladil potok, že měl na zahradě menší kluziště, tepelko šlo samozřejmě do kopru.

    Každopádně dneska je na trhu spousta hodně kvalitních čerpadel vzduch-voda, který je asi nejvýhodnější, funguje i při mínus 10-15 celkem bez problémů, ale to je extrém, kdy si stejně přitápíte krbem. Ještě lepší je mít k tč a krbu akumulaci, stačí 200-300 litrů a topíte relativně za babku a hřeje to celou noc.
    Osobně v tomto doporučuju zajít za odborníkem na tepelná čerpadla, který má toto v malíku a ví co je potřeba. Rozhodně bych se obloukem vyhnul šamanům, kterých je vždycky na výstavách jak hub a za dva roky po nich neštěkne ani pes. Ty jsou schopný naslibovat hory doly, jen aby prodali. Vy pak máte doma tepelko, který topí na 20% výkonu profesionálního řešení a za 5 let je na vyhození, protože se tam utaví kompresor z horní dolní Huang-Hong vesnice.

    Asi nejlepší na našem trhu jsou tepelka od: IVT, Regulusu, Zubadanu a ještě cca 3-4 firmy, ale je potřeba hlavně nekoukat na reklamy, ale všechny je obeslat, ideálně obejít a poradit se. Vzít sebou co nejvíc údajů o baráku atd. a uvidíte, kdo bude nejprofesionálnější. Jde o Vaše prachy a investici na desítky let dopředu ;). Osobně mám asi nejlepší zkušenosti s panem Havlíkem z Regulusu, ale je to jen osobní věc, každému sedne někdo jiný.

    U tepelného čerpadla je potřeba dávat největší pozor na kompresory, je to ta nejdražší a nejzatíženější součást a u kvalitního čerpadla může být jen kompresor za 20-30tis, ale zase vydrží 10 a víc let. Takže bacha na tepelka který stojej celý 30tis ;). A taky pozor na tepelka s inventorem. Budou Vám říkat jaké je to pecka a kolik ušetříte za elektriku, ale opak je pravdou, čerpadlo s inventorem spouští ve finále mnohem častěji a dýl mu trvá se odmrazit, takže rádoby ušetříte za akumulaci a el. při řízení výkonu, ale v životnosti čerpadla to vyplácáte za elektriku při 3x 4x častějších startech kompresoru a celkově strojového času čerpadla, ventilátory, řídící jednotky atd.

    Dalším dobrým indikátorem je velikost ventilátoru a celková velikost výměníku (žebrování). Velkej ventilátor s velkým výměníkem může mít nižší otáčky = nižší hluk (u moderních čerpadel skoro bezhlučný chod) a menší odběry el. Než u pidi větráku kterej se točí jak magor, aby to utáhnul.

    Ups to jsem se rozkecal, tak snad to v něčem pomůže.
    SZKANDI
    SZKANDI --- ---
    ...jak zacit, vlastnim nejakou chatu (zdena, ytong, polystyren jako zatepleni, nova okna), aktualne vytapim krbem a chci se tam prestehovat na trvalo. Ale nechci mit doma zimu kdyz prijdu a v noci vstavat do krbu prikladat... take chci pristavet jednu, mozna dve mistnosti (celkem tedy budou 4-5).

    zvazuju pouziti tepelneho cerpadla. mam vrt i starou studnu s povrchovou vodou, takze mozna voda-voda by bylo idealnim resenim.

    kolik by me to zhruba stalo, dokaze nekdo odhadnout? pocitam spise s radiatory nez s podlahou (nebo je to hloupost?)

    dekuji
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    SZKANDI: No tak se ptej. :)
    SZKANDI
    SZKANDI --- ---
    mohu miti paru uplne zacatecnicky dotazu na tep. cerpadlo? :) hodne o tom uvazuju, aktualne topim krbem a tohle se mi jevi jako dobra varianta.
    HNZDD
    HNZDD --- ---
    BALD: pokud je vše správně navržené, neměl by být žádný problém IVTéček mi prošla rukama slušná fronta
    BALD
    BALD --- ---
    Nic moc se tu neděje koukám... Mám objednané čerpadlo IVT zem/voda s crop faktorem 4,2, bude čerpat přes dva 90m mokré vrty a ohřívat bude vodu + podlahové vytápění. Příkon cca 2,1kW. Provoz by měl být zahájen v polovině léta, postnu sem tedy kolem Vánoc zkušenosti a reference... pokud bude počasí v tomto duchu, tak snad i dřív:D
    LIRO
    LIRO --- ---
    Tak anketa je na nástěnce, je to narychlo, tak omluvte nedostatky :D
    LIRO
    LIRO --- ---
    Hola hej, hodně dlouho jsem tu nebyl, a už jsem ani nedoufal že tu tuto diskusi založí. Tak hurá do toho. Pokusím se splácat pro začátek nějakou anketu a uvidíme jak se to tu rozjede :)
    IKSIK
    IKSIK --- ---
    Děje se tady něco?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam