• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LIROTepelná čerpadla, solární systémy (fototermika), větrání s rekuperací
    Alternativní zdroje tepla, rady porady, zkušenosti, reference.
    rozbalit záhlaví
    KOOTCHA
    KOOTCHA --- ---
    WARBABY8: tak hlavne podstatny je jaky tam je medium, zejo. A taky kdyz ohrivas vodou podlahu, tak asi nepotrebujes tak vysokou teplotu, jako kdyz fukarem foukas vzduch.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JIMIQ: já mám bivalentní teplotu na -7, protože už při -6 je vidět, jak čerpadlo začíná nestíhat, teplova vody nevyleze nad 25C. Doma se to projeví jen na měření o pár desetin C, realisticky ten barák za den dva nestihne vychladnout.
    Takže tuhle zimu seplo asi 2x :-)

    A jako jo, tyhle mrazivý dny mám spotřebu baráku klidně 2x takovou (takže odhaduju že tč si veme třeba 3x-4x svého normálu), takže pokud pan Josef bydlí někde v nějaký mrazivý hůrce, může mu to při nevhodný volbě modelu žrát neúměrně mnoho :)


    _A5_: kolik platíš za topení teď víš, nechal bych si to spočítat od pár dodavatelů, pro jistotu vynásobil předpokládaný roční náklady 2x a porovnat
    _A5_
    _A5_ --- ---
    CERMI_FOX:
    WARBABY8:
    Jo, oproti uhli je pohodli jasnej argument. Oproti plynu uz ne.
    My prave rekonstruujeme barak, tak premyslim, zda je rozumny se uplne zbavovat plynu a jet ciste vse jen elektro..
    Ale chapu, ze je tam tolik faktoru na zvazeni, ze je zbytecny to resit na Nyxu.

    Kazdopadne, ten clanek moc informaci neobsahuje a nejaky anonymni "ctenar Josef" mi prijde jako smyslenej zdroj. Plus clanky od toho redaktora na tema t.c. jsou vsechny negativni... proto me hned napadlo, jestli neni placenej nejakou fosilni partou:)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    _A5_:
    WARBABY8: první věc co jsem na svém čerpadle nastavil bylo posunutí bodu kdy sepne elektrokotel z mínus 5 na mínus 10. Tuhle zimu ještě nesepnul a asi nejspíš už ani nesepne
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    _A5_: záleží, co je to za barák a jaké má tepelné ztráty. Dál píše, že v obýváku a kuchyni dal podlahovku, ale co ostatní pokoje? Tam zůstaly radiátory s podstatně vyšší teplotou?

    Navíc zrovna topení uhlím je oproti jiným způsobům relativně levné, akorát to samozřejmě smrdí a je s tím práce a není to automatika "kliknu na mobilu z druhého konce světa a už se topí".

    Schválně jsem se koukal a v Prosinci 23 jsme měli průměrnou spotřebu celého baráku (s tím, že tepelko dělá většinu) cca 30kWh, přičemž máme starší model, celkem lowcost. Leden 24 méně, ale část jsme byli na dovolené, tak to se počítá blbě.

    Takže asi má barák obří nebo blbě zateplený. Nebo nevhodně instalované, ono nejsou dobré a špatné technologie, jen technologie špatně použité.
    Takhle bez výpočtů a podrobného popisu těžko soudit, kde je pravda.

    Já osobně jsem s TČ spokojen, hlavně za to pohodlí. Představa, že bych musel každý ráno přikládat uhlí nebo dřevo, se neslučuje s mou leností a rokem 2024 :-)
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    MARASAN: Tepelko pracuje na principu výměny tepla. Takže z jedné strany teplo bere a na druhou ho dodává, čím je na vstupu nižší teplota, tím je účinnost nižší. Takže pokud bereš vzduch voda, tak okolní teplota je zásadní, pokud máš zemní kolektory, tak tam je teplota na počasí závislá daleko méně.

    Podobně když dáš ledničku k radiátoru, tak bude mít samozřejmě větší spotřebu než, když bude v chladném sklepě.


    _A5_: A co si představuješ pod pojmem kritický? Na to není jednoznačná odpověď. Závisí jak máš zateplený dům, jak je velký, kolik stojí elektrika, jestli to, že zaplatíš o pár tisíc je problém nebo ne...
    _A5_
    _A5_ --- ---
    WARBABY8: To vim. Spis by me zajimalo, jestli je to tak kriticky, ze clovek pak uvazuje o navratu zpet k plynovemu kotli. Precejen, tech extra mrazivych dnu v roce zas tolik nebyva..
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    WARBABY8: ... vsech tepelek vzduch-voda, nebo opravdu vsech?!
    WARBABY8
    WARBABY8 --- ---
    _A5_: žádný dezinfo. Se snižující venkovní teplotou klesá i účinnost tepelka což vede k větší spotřebě. Při velkých mrazech tepelko vypíná a nastupuje klasický elektrokotel. To je standardní fyzikální vlastnost všech tepelek.
    _A5_
    _A5_ --- ---
    „Dnes už bych si tepelné čerpadlo v žádném případě nepořídil,“ říká čtenář Josef který lituje pořízení tepelného čerpadla - EnergoZrouti.cz
    https://energozrouti.cz/clanek/dnes-uz-bych-si-tepelne-cerpadlo-v-zadnem-pripade-neporidil-rika-ctenar-josef-ktery-lituje-porizeni-tepelneho-cerpadla

    to je nejaky dezinfo clanek, nebo je to fakt tak spatny?
    HENTAIRUSH
    HENTAIRUSH --- ---
    Čaues, asi půjdu kapku OT neb jsem nenašel lepší topic na nyxu, ale nemáme na nyxu šikovného topenáře?
    Potřeboval bych u rodičů zrekonstruovat topení (staré akumulačky Komaxtherm) a moc nevím jakým směrem se vydat.
    Hraju si s variantou, aktuální řešení zachovat (v podstatě funguje, jen potřebuje údržbu) a přidat do okruhu kamna na pelety (či jiný zdroj) či tepelko (bo co si budeme povídat, tepelka moc efektivně v krušný zimě nefungují) + osobně se mi nelíbí být komplet závislý na elektřině, kor když ceny docela slušně lítají.
    Pro všechny varianty je fyzický místo (vedle kotelny nepoužívaná, pokud se nepočítá skladiště bordelu, garáž s komínem) a místo na TČ výměník (vzduch-voda) je hned za zdí.

    Jinak je to starší řadovka z 90. let, 2 vytápěná patra, cirka 250m, radiatory.

    Pelety se mi hodně zamlouvají, sám nad nimi dost uvažuju k sobě a to proto, že bych si je v konečném důsledku mohl i sám vyrábět - dřeva a použitelného materiálu dost.
    SPIKE411
    SPIKE411 --- ---
    Ještě mě napadlo – kromě elektrických topných kabelů a rohoží existují taky takovéhle fólie:
    LARX uhlíkové fólie | Podlahové elektrické vytápění - topné uhlíkové fólie LARX
    https://www.uhlikovefolie.cz/

    Třeba to někde někdo využije. Výhoda je asi menší tloušťka oproti klasickým kabelům/rohožím.
    DED
    DED --- ---
    IV0: velmi nápomocné. Dneska odpoledne máme na baráku schůzku, tak nadnesu požadavky. Tedy, pořešit plánované zateplení / okna / dveře - vypočíst přesně ztrátu domu - navrhnout adekvátní technologie na obsluhu.

    Jinak co se ztrát týká tak je to prostě 100 let starý 3-podlažní dům, takže na pasivitu můžeme zapomenout:) Nicméně určitě se ještě ozvu, uvidíme kam se posunem.
    IV0
    IV0 --- ---
    DED: Já bych řekl, že vybíráš technologie dřív, než si vypočteš tepelné ztráty, což prostě není správný postup. Jak již psali ostatní, některé technologie jsou vhodné resp komfortně fungují jenom do určitých výkonů.
    * Vzduchotechnikou (takže i aktivní rekuperací) vytopíš pasivní dům o běžné velikosti (do 150 m2, žádné extra studené místnosti) do cca 2-3 kW tepelné ztráty.
    * Podlahovkou vytopíš nízkoenergetický dům o běžné velikosti do cca 4-6 kW tepelné ztráty.
    * Na víc už potřebuješ radiátory.

    S chlazením je to podobné:
    * Vzduchotechnikou (takže i aktivní rekuperací) ochladíš pasivní dům (který musí mít aktivní stínění) o běžné velikosti (do 150 m2) do cca 1,5 kW tepelné ztráty.
    * Podlahovkou nebo lépe stropním chlazením ochladiš nízkoenergetický dům o běžné velikosti do cca 2-3 kW tepelné ztráty.
    * Na víc už potřebuješ klimatizaci.

    Pár poznámek:
    * Ta klimatizace byla nepříjemná, protože v Asii bylo nejspíš venku 30-40°C, vysoká vlhkost, a barák nebyl izolovaný. Takže ten výkon musel být vysoký a proto to foukalo za krk.
    * Rekuperace (a mimochodem i podlahovka bez chlazení to v létě dokáže taky) srovná teplotu, ale stále platí, že její výkon je nízký. I v pasivním domě mám v ložnici o 3°C míň než v obýváku (a topím jenom rekuperací), protože v obýváku trávíme čas, běží tam TV a vaříme atd.
    * Dej si krb bez výměníku, jako záloha to stačí i na týden až dva. S výměníkem musíš mít baterku, což je dost nespolehlivé a hlavně to je spíš zařízení zabezpečující spíše bezpečné vyhasnutí než nějaký dlouhodobý provoz.

    Jestli chceš vzduchotechniku, nevadí-li Ti teplovodní systém, budete furt doma a krb je kvůli atmosféře, tak většinou finančně nejlíp vychází tyto kombinace:
    Varianta 1 (celková tepelná ztráta do 3 kW): Víc zateplit, dát lepší okna/dveře a přidat nějaké stínění, vzít si dotaci na pasivní domy a zjednodušit topný systém na aktivní rekuperaci (ala Nilan Combi) a něco na těch pár týdnů v roce, kdy je fakt zima a zataženo dát "cokoliv", klidně mini krb (max 4 kW, ty malé jsou překvapivě drahé) nebo elektrický radiátor. Tohle je asi jediná smysluplná šance, jak nemít teplovodní systém a zároveň jak být schopen dům používat víc variabilně a bezúdržbově (jakože můžeš odjet na půl roku nebo na dva roky a nic se neděje). U novostavby je to pro mě přiřozená varianta, ale je investičně náročnější (ale ona pak třeba celá technická místnost zabírá prostor jedné velké lednice - získáš tak další místnost, jakou má hodnotu mít 10-15 m2 v baráku navíc?).
    Varianta 2 (ztráta do 4 kW): To samé, ale už to častěji vychází lépe s el. rohožemi anebo elektrickým/plynovým kotlem + klimatizacemi + pasivní rekuperaci. Mini krb jako záloha.
    Varianta 3 (ztráta do cca 6kW): Nízkoenergetický dům lze vytopit podlahovkou z TČ, pak bych dal už jenom pasivní rekuperaci (s bypassem a elektrickým dohřevem proti zamrzání na těch pár týdnů v roce, kdy to je potřeba) a na chlazení bych natočil buď stropní systém (při velmi nízkých ztrátách se tím stropním systémem dá pohodlně topit, takže nepotřebuješ podlahovku) nebo konvektory (v podstatě radiátor s ventilátorem, s nimi se dá taky dobře topit). Krb bez výměníku jako zálohu.
    8 kW je hodně, nikdy jsem se o takový barák nezajímal, takže nedokážu poradit. Podle mě budeš potřebovat radiátory nebo konvektory, mě přijde nejjednodušší dát podlahovku a konvektory s TČ a pasivní rekuperaci, ale neber to jako kvalifikovanou radu.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no když je venku v noci chladněji než vevnitř, tak to snad může jít i bypassem, t.j. ten venkovní chladný vzduch se neohřívá o ten odpadní vnitřní

    jo a ještě jeden důležitý důvod, proč mám TČ - pro novostavbu ti nedaj stavební povolení pokud nesplňuješ nějaká energetická kritéria a topné kabely to nesplňujou a krb jsem nechtěl kvůli té práci/špíně/komínu
    DED
    DED --- ---
    JIMIQ: a co chlazení přes tu rekuperaci tj. vzduchem - to ti taky pojede? respektive kdo ti dal tu informaci o tom, že to uchladí a bude to pocitově fajn? celkově výpočty ti dělala firma co to instaluje - jako výkon chlazení v tom modelovým příkladu co uvádíš třeba.. ptám se, protože já to nezažil tak se chytám čeho můžu.. díky
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    DED: já jsem chtěl TČ protože se mi ta technologie líbí :))
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, jelikož mám rekuperaci a dobrou izolaci a dobrý okna tak nepředpokládám moc potřeby chlazení, ale normálně do podlahy. Má to nějakou ochranu proti rosení podle vlhkosti a teploty. Takže když je venku 35+ a vevnitř máš 28 tak to uchladí v pohodě a nemáš pocit extra chladný podlahy
    DED
    DED --- ---
    JIMIQ: prima díky za info, jak budeš chladit? a tobě by v rámci tepelné ztráty a ty topné dráty stačily, tak proč si do nich nešel?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    co jsem kdysi četl tak topné dráty jsou pro domy s tepelnou ztrátou do 4-5kW. Čili pro tvých 8 už to moc nevychází. Mně s cca 5kW vychází TČ na 8MWh tepla (s COP 3,5 tedy 2,3MWh elektřiny) ročně

    digestoř mám řešenou recirkulací páry přes filtr v samotné varné desce. Jinak mám taky rekuperaci.

    Ještě teda nebydlíme, včera mi teprv dělali kuchyň a nemáme interiérové dveře a další drobnosti
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam