• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GGGBrutalismus - drsná poezie
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BIRLIBAN: V mém vesmíru teda působí architekt pracující jako náměstek na Ministerstvu dálnic podstatně méně románově, než příběh ve kterém vláda ukradla a darovala "site-specific" studii na zástavbu Košíř do Gruzie, kde podle ní postavili konstrukčně, systémově, a v důsledku i tvarově, odlišný solitér. Zároveň neříkám že to není pravda — ale pojďme se na to podívat trochu v detailu.

    Ti dva neznámí architekti, kteří stavbu navrhli, jsou Zurab Jalaghania a George Chakhava – to je z té dvojice ten známější a zároveň taky ten, který byl náměstkem na ministerstvu. Co si vzpomínám, tak Pragerovy modely Košíř jsou myslím datované 1974, plány už si nevzpomínám, ale předpokládám že to bude +/- podobné. Projekt v Tbilisi je tuším z roku 1973, 1974 se stavělo a 1975 budova byla v provozu. Pravdou je, že Prager na těch makrostrukturách údajně pracoval už v průběhu pozdních 60. let (66 je Federální shromáždění, které bylo do určité míry předobrazem Košíř), ale Chakhava už tou dobou (67) navrhoval na Yaltu hotel, který je Ministerstvu dálnic podobný podstatně víc. Respektive ten návrh vypadá jako jeho větší a ideálnější verze – a to včetně některých velice specifických detailů (např. oddělení posledního segmentu pásového okna na schodišťové šachtě):



    Vrátíme-li se ke spekulacím, spíš mi to připadá, že Chakhava "drobně" zneužil své pozice náměstka, a jako klient i dodavatel v jedné osobě, si realizoval svůj starý projekt. Ale možná to bylo úplně naopak a v rámci úspor / efektivity nabídl ministerstvu projekt co mu beztak jen ležel v šuplíku a zrovna přesně odpovídal jejich potřebám. Kdo ví :)

    Vzhledem k těm datacím a konstrukčním i formálním odlišnostem se mi plagiátorství zdá nanejvýš nepravděpodobné, ale zrovna tohle jsme se Sedlákovou nikdy nerozebírali. Každopádně při první příležitosti se poptám a dám případně vědět co má v rukávu.
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    DAN_F: Dokumenty o tom, že někdo opajcoval návrh?) Dobrá, řekněme, že ostuda to není, nicméně nevidím nic závadného na uvedení informace, s poukazem na její spekulativnost. V případě veřejnoprávního média se něco takového přece nevylučuje, kór jedná-li se o neškodné rozšíření povědomí o české architektuře. Líbí se mi ale představa, že stavbu navrhli dva (neznámí?) architekti, z nichž jeden na ministerstvu působil jako náměstek.(což vůbec nepůsobí tak nějak románově..:)..

    Domnívám se, že inspirace a plagiátorství není úplně totéž.

    To otázka ohledně přátelství byla samozřejmě ironická.

    Připouštím, že to být uvedeno mohlo, ale nemuselo..
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    Jde to rychle:
    VIDEO: Začala demolice „vesmírné“ budovy v Dejvicích - iDNES.cz
    http://praha.idnes.cz/...na-dejvice-bourani-0hf-/praha-zpravy.aspx?c=A170309_130723_praha-zpravy_rsr
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BIRLIBAN: Já nevím, pokud by se to skutečně dostalo do Gruzie v rámci nějakého programu spřátelené spolupráce, nejspíš by k tomu existovaly nějaké dokumenty. Bez adekvátních zdrojů se pohybujeme pouze v rovině divokých spekulací a dojmů a v případě veřejnoprávního média je naprosto namístě nešířit informace, které nelze podložit ničím než "formální tvarovou příbuzností". To není ostuda, to je normální :)

    Pokud bychom takhle přistupovali ke každému případu "formální tvarové příbuznosti", musel bys u zmínky o Federálním shromáždění uváděl Charles F. Murphy and Associates, v případě Strojimportu Ludwig Mies van der Rohe a takhle by se dalo pokračovat ještě hodně dlouho. Konstrukčně, způsobem začlenění do zástavby, a já se obávám že ani měřítkem, to té Pragerově studii neodpovídá. My tady sice můžeme spekulovat do zblbnutí o tom, jestli se autoři Ministerstva dálnic Pragerem inspirovali nebo ne, ale to nic nezmění na tom, že to budou pořád jen spekulace. Nehledě na to, že i kdyby to byla sebevíc pravda a skutečně se Pragerovou studií v základu inspirovali, realizace je od těch jeho představ natolik odlišná, že by se to stejně nedalo označit za nic víc než inspiraci.

    "Spřátelená spolupráce" právě že v socialismu existovala a to ve formě různých oficiálních programů (RVHP kupříkladu), a právě to si myslím, že dává základ těm legendám o stavbách postavených v ČR dle projektů pro přímořská letoviska a naopak. Já ani neříkám že se to u nějakého projektu opravdu nestalo, ale zároveň o tom nemám žádné seriózní informace a pokud bychom ty legendy brali vážně, tak by tímhle způsobem vznikla pomalu polovina staveb z období ČSSR :)
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    DAN_F: Existují ty zdroje, ze kterých vycházíme asi my všichni. Co konkrétně by mělo být tím legitimním zdrojem? V případě plagiátorství takové druhu se relevantní doklady hledají asi stěží, nicméně k obecnému konsensu, alespoň v té formální tvarové podobnosti, přece dochází..

    To jako, že spřátelená spolupráce v ohledu budování socialismu prostřednictvím staveb.. neexistovala? Taky bychom si tohle slovní spojení mohli vyložit jako pohled na autorská práva, která byla od autorských děl, elektroniku až po automobilový průmysl pro Sovětský svaz něčím zcela nedotknutelným, že ano.

    CORNHOLIO: Ano, a sama Sedláková zároveň razí teorii, že byl jeho návrh vykraden.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    CORNHOLIO: Já se nikdy nesetkal s jakýmkoliv zdrojem, který by byl ozdrojovaný a nezačínal stylem "říká se". A "spřátelená spolupráce" je něco jako "černá sanitka" architektury ČSSR – hotel Praha byl nerealizovaný projekt z Krymu, který se "spřátelenou spoluprací" dostal na Hanspaulku, projekt Internacionálu se dostal na Podbabu "spřátelenou spoluprací" z Polska, Labská Bouda už si nepamatuju odkud je… Jo a Federální shromáždění je samozřejmě J. Edgar Hoover Building a Evropská ulice je uměle vybudovaná showcase socialistického pokroku podél cesty z letiště na hrad :)

    Obecně mám pocit, že ta "odlišnost" a nekontextuálnost poválečné architektury, vyvolávala v lidech často pocit určité nepatřičnosti a "cizosti" a to ve výsledku podporovalo vznik různých urban legends, které jsou nebývale početné – na druhou stranu ta početnost může být také způsobená tím, že naživu je ještě poměrně hodně pamětníků vzniku těch staveb a ty legendy jsou tak (narozdíl od 19. století) ještě "živé". Těžko říct… navíc řada městských legend stojí původně na nějakém základu, tudíž není úplně nereálné, že se někdy nějaký projekt "spřátelenou spoluprací" dostal někam jinam a proto jsem se taky ptal, jestli k tomu jsou nějaké zdroje. Bylo by to docela zajímavé a zábavné téma na nějaký hlubší průzkum – schválně kolik těch staveb, co se díky "spřátelené spolupráci" postavily někde jinde, by se v bývalém východním bloku našlo :)
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    DAN_F: taky se mi tomu nechce moc věřit... ten konstrukční princip je úplně jinde, Prager to navrhoval jako rám a vkládané modulární prvky, tohle se těm jeho Košířům podobá právě jen formálně tvarem, ne?
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BIRLIBAN: A k tomu už existuje nějaký legitimní zdroj? Vždycky jsem měl zato, že je to jen městská legenda.
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    CORNHOLIO: Netvrdím, že se na realizaci podílel, skutečností ale je, že se nějakou tehdejší spřátelenou spoluprací jeho návrh do Gruzie dostal a poté se část z něj ne příliš kvalitně postavila...
    CORNHOLIO
    CORNHOLIO --- ---
    BIRLIBAN: no, to je ale přece nesmysl, ne? Prager s tímhle neměl co dělat, na realizaci ani návrhu se nijak nepodílel, naopak, podle Sedlákové byl nasraný, když tuhle stavbu viděl, že použili podobný princip, o na kterém léta pracoval.
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    DAN_F: Publikovat na webu ČRo článek v němž se píše o budově tehdejšího Ministerstva dopravy v Tbilisi a nezmínit, že byla stavba realizována coby fragment plánu přestavby pražských Košíř, jehož autorem je Karel Prager, je docela ostuda...
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BIRLIBAN: Co? :)
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    NTR23: 6. Sídlo Banky Gruzie - "... navrhla dvojice architektů, z nichž jeden na ministerstvu působil jako náměstek."

    Docela ostuda.. (neuvést K. Pragera)
    NTR23
    NTR23 --- ---
    13 betonových přízraků. Podívejte se na brutální pohrobky komunistické éry | Svět
    http://www.rozhlas.cz/...novych-prizraku-podivejte-se-na-brutalni-pohrobky-komunisticke-ery--1705648
    GGG
    GGG --- ---
    Stržení „chruščovek“ připraví o domov přes půldruhého milionu Moskvanů | Svět | Lidovky.cz
    http://www.lidovky.cz/...ho-milionu-moskvanu-1c5-/zpravy-svet.aspx?c=A170307_072956_ln_zahranici_ELE
    HYPNOGEN
    HYPNOGEN --- ---
    nova varka papirovych modelu
    zupagrafika_brutal_east
    http://www.zupagrafika.com/zupamarket_brutal_east_zupagrafika.html
    NOIK
    NOIK --- ---
    Moskvu čeká demolice: Zboří 8 tisíc paneláků ze sovětské éry | Wave News
    http://www.rozhlas.cz/...zprava/moskvu-ceka-demolice-zbori-8-tisic-panelaku-ze-sovetske-ery--1703621
    BIRLIBAN
    BIRLIBAN --- ---
    Architect Turns Old Cement Factory Into His Home, And The Interior Will Take Your Breath Away | Bored Panda
    http://www.boredpanda.com/cement-factory-renovation-la-fabrica-ricardo-bofill/
    NOIK
    NOIK --- ---
    po Londýně a Washingtonu má svojí mapku teď i Paříž

    Brutalist Paris Map – Blue Crow Media
    https://bluecrowmedia.com/products/brutalist-paris-map

    FURIUS
    FURIUS --- ---
    KARLOS:
    zaujalo.. hlavne to ze nema okna, pres 5m vysoky stropy a je sobestacna na 2 tydny.. stejne jako Prazske atomove kryty

    A Not-for-Humans Skyscraper: The AT&T “Long Lines Building” in New York by John Carl Warnecke (1974) – SOCKS
    http://socks-studio.com/...raper-the-att-long-lines-building-in-new-york-by-john-carl-warnecke-1974/

    zajimava stranka, doporucuju prozkoumat :D
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam