• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Zajimavy vzor - elektrina z onshore a offshore v EU v unorech ruznych let

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Za rok 2023 podil fosilnich paliv na CELKOVE energii v EU byl 67%
    https://www.euronews.com/my-europe/2025/05/29/eu-shows-record-low-energy-use-amid-efficiency-gains-and-renewables-surge

    The EU is still heavily reliant on fossil fuels (67%), but renewables now supply 19.5% of all energy in the EU, up 31% since 2013 and just one percentage point shy of natural gas.

    60% energie je import (ropa, plyn, uhli, uran)
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    SHEFIK: čím méně informací tím silnější názor....
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Staryho psa uz novejm kouskum nenaucis
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Ale s tím hovnem a růží je docela dobrý.

    Strč si nos k výfuku auta. Ucítíš 🌹. :-)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Mysleli jsme, že když lidé budou mít přístup k informacím, tak budou méně hloupí.

    Tak (ne) přístupem k informacím to nebylo.

    Tady si to načti a pak přijď se svojí ideologií znova.

    Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2023/851 ze dne 19. dubna 2023, kterým se mění nařízení (EU) 2019/631, pokud jde o zpřísnění výkonnostních norem pro emise CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla v souladu s ambicióznějšími cíli Unie v oblasti klimatu (Text s významem pro EHP)

    Nařízení - 2023/851 - EN - EUR-Lex
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX:32023R0851
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: můžeš hovno zvát růží, ale vždy to bude smrdět jako hovno, takže tohle lakování na růžovo resp. zeleno si nech od cesty, ideoKomise prostě z CO2 nesmyslů neuhne, teď jen "rozvolnila" emise pro započtení automobilkami na 3 roky (aby je to nezabilo hned, protože stále se ještě bojí, že by je lidi ještě stále mohli rozvěšet na kandelábry v Bruselu i jinde)
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    1) Nejedná se o zákaz spalovacích motorů.
    2) Jedná se o nařízení odsouhlasené členskými státy EU, které zakotvuje, že
    Veškeré emise CO2 ze spalovacích motorů u nových vozidel budou od roku 2035 v Evropské unii zpoplatněny.
    3) Legislativa zajišťuje možnost dále využívat spalovací motory poháněné výhradně syntetickými palivy.

    Čili jedná se o prodej nových aut po roce 2035, přičemž součástí je také klauzule, podle níž v roce 2026 komise zhodnotí pokrok a možnosti dosažení stanovených cílů a navrhne případné úpravy.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: Tak jsou lidi co jezdi stavajicimi BEV velke vzdalenosti a nedela jim to zadny problem. V roce 2035 se toho uz vubec nebojim.
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: aha, takže zákaz spalovacích motorů od roku 2035 (s tou jakoby krycí možností "přehodnocení strategie" po X letech) je úplně neideologické, jasně, s takovou se opravdu nemáme názorově jak potkat...
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:

    Prosím tě, jak jsi dospěl k tomu, že někdo ideologicky škrtá spalovací motory pro mobilitu?

    Já si žádných ideologických škrtů nejsem vědom.
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: jenže to je "akumulace" v EV, která by vyžadovala převrácení fungování - opět trochu zjednodušeně "elelktromobil je noční vozidlo" (pro upíry) - tj. od soumraku do svítání a pak připojit nabíjet na panely.

    Takže jistě, jako "koncept" je to fajn nápad, ale EV pro dojíždění do práce, kde je parkování s nabíječkami (klidně i "pomalými", teoreticky to lze cpát klidně těch 8 hodin šichty) poháněnými především z panelů na střechách. Jenže to znamená nahradit jen část vozidel (a ne si ideologicky škrtnout všechny spalováky) a navíc s problémem, že to znamená zvětšení počtu vozidel (jedno na všední dny na dojíždění do práce či po městě a "okolo komína") a druhé na delší pojezdy. Takže problém s jejich místem (představ si rodinu, kdy dva EV na dojíždění do práce a popojíždění a-la děti ze/do školy/kroužků poskakující od FVE poháněnou nabíječkou k FVE poháněné nabíječce + jeden spalovák popř. EV + hybrid na delší cesty).

    Ohledně "služeb" totéž - přes den vozidla nabíjíš a od večera do rána jezdí (zásobování apod.) - no to by bylo obrovské přeorání klasického paradigma...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    R_U_SIRIOUS: dve tretiny celkove energie spotrebovane lidstvem je odpadni teplo (ktere, svete div se, vetrniky, fotovoltaiky, tepelna cerpadla a elektromobily (temer) neprodukuji)

    Ve skutecnosti staci zhruba 2,6x navysit produkci elektriny (a ze 100% produkovat nizkoemisne - jsme na 40%) a vse elektrifikovat a jsme carbon neutral :))
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: mě přijdou elektromobily jako solidní možnost akumulace. Jinak teda opomíjel jsem stabilitu a spolehlivost, prostě poukazoval jsem na to, že díky OZE se prostě míň pálí fosilní paliva = to byl hlavní důvod emisních povolenek, takže to splnění cíle tam je. A teda ano vede to k dalším výzvám, ale třeba ta stabilita a spolehlivost může být problematická i u jaderek - taky tam bývají neplánované odstávky nebo třeba komplikace s vodou u francouzských elektráren.
    Jako OZE nejsou levné nebo zdarma (úložiště, síť, záloha), ale to nejsou ani jaderky (výstavba a záloha vlastně taky).
    PES
    PES --- ---
    KUTAS: protože OZE nikdy nebude spolehlivé a stabilní... OZE může být tak akorát doplněk a to jen pokud se najde odpovídající spotřeba v odpovídajícím čase (velmi hrubě zjednoduššeně příklad jako - FVE versus klimatizace) anebo akumulace (jenže jak umíme kvalitně akumulovat energii - fakt leda tak přečerpávačky, tj. do potenciální energie vody, možná by se dalo uvažovat do tepelných akumulací - ale to jsou zatím takové ty pokusy o izolované úložiště rozpáleného "písku")
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: Už jsem to psal několikrát, ale tvůj bias vůči OZE je nepochopitelný.

    Když si najdeš world energy consumption by source, tak zjistíš, že zhruba přes dvě třetiny zdrojů energie celé naší civilizace tvoří fosilní zdroje - uhlí, plyn, ropa. Žádný z těchto zdrojů není bezemisní ani nevyčerpatelný (obnovitelný).

    Pokud má tahle civilizace vůbec nějakou šanci na přežití, tak nezbyde než ty víc než dvě třetiny zdrojů něčím nahradit.

    Takže to pro tebe zopakuju znovu: není to volba buď jádro nebo OZE. Potřeba bude obojí, pokud se nenajde ještě jiná náhrada za fosilie.

    Pozn. pod čarou: Jaderná energetika jako zdroj obnovitelná není také a zároveň stávající kapacita jádra jako zdroje energie nedosahuje výše energie, kterou poskytuje biomasa (cca 11.111 TWh versus 6.824 TWh z jádra).

    Zdroj: https://ourworldindata.org/grapher/global-energy-substitution
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    PES: proč ne OZE? Cílem emisních povolenek je přestat spalovat fosil ne? Teď když v Evropě svítí nebo fouká, tak plynovky nejedou vůbec a uhelky se vypínají taky = takže OZE účel plní, ne?
    PES
    PES --- ---
    R_U_SIRIOUS: Pokud kdy emisenky měly něco řešit, tak
    - měly být vázané emitent za ušetřené prodá, ale jen emitentovi, který nesnížil a/nebo potřebuje víc (tj. žádné investiční spekulativní fondy)
    - omezit platnost každé emisenky na max. 2-3 roky (pak propadnout)
    - výnosy měly jít do stavby jádra (OZE každý za své a s povinností regulační kapacity v tom ;-))
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Btw. fascinuje mě u všech debat takovéto "pro SKUTEČNÉ řešení problémů".

    Nemohli bychom si už jednou přiznat, že moje a tvoje skutečnost se nám zdá oběma úplně odlišně, máme různá očekávání a sníme o rozdílné skutečnosti?

    Tvoje skutečnost je ve tvojí hlavě, moje v mojí. Zatímco jedinou správnou metodou, jak ty naše sny sladit s externí skutečností, je holt jenom věda.

    Někdo tu metodu má a používá, jiný holt žije ve snech, no.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES: To přirovnání emisních povolenek a odpustků je sice kreativní, ale jinak naprosto absurdní.

    Oboje funguje úplně v jiných kontextech a na jiných principech a má úplně jiný účel.

    Emisní platby a odpustky spolu souvisí asi jako solární panely a svaté obrázky. Obojí jsou ploché a něco slibují. Akorát něco úplně jiného.
    Nebo jako kadidlo a hasicí přístroj. Oboje něco "tlumí", ale úplně něco jiného.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam