• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    Vše o politickém a ekonomickém dění v energetickém sektoru. Klub usiluje o to diskutovat téma energetiky v širších, nikoliv jen úzce technologicky a vědecky zaměřených (jakkoliv ani ty nejsou zakázány), souvislostech. Témata a kauzy typu: energetická bezpečnost, státní energetická koncepce a surovinová politika ČR, ČEZ, MUS, OKD, Bakala, Komárek, Tykač, Gazprom, územní limity, německý odstup od jádra, kanadské roponosné písky, rizikový managment, negativní externality energetických zdrojů, ropné havárie, válečné konflikty ohrožující dodávky energie, vliv spekulantů na cenu surovin apod.
    rozbalit záhlaví
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    JIMIQ: to je naky divny kdyz se tvoje YTD shoduje na jednotky s lednem-kvetnem CEEFA
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    jo a ještě tohle teda:
    Results year-to-date:

    Tesla Model Y - 105,307
    Volvo XC40 (BEV + PHEV) - 35,226
    Volkswagen ID.4 - 31,481
    Tesla Model 3 - 28,968
    Volkswagen ID.3 - 28,959
    Audi Q4 e-tron - 26,371
    Fiat 500 electric - 24,615
    MG 4 - 23,539
    Skoda Enyaq iV - 23,142
    Dacia Spring - 22,142

    MG4 prodalo 23,5k ze 720k BEV, takže 3,26%
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    podle mě důležité info je tohle:

    Top plug-in automotive groups (share year-to-date):

    Volkswagen Group - 19.8% share (Volkswagen brand at 8.3%)
    Stellantis - 13.9%
    Tesla - 12.4%
    BMW Group - 9.5% share (BMW brand at 7.7%)
    Geely–Volvo - 9.3%
    Mercedes-Benz Group - 8.6% (Mercedes-Benz brand at 7.7%)
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    HANZS: ok diky, tady kdyz tak prodeje leden - kveten, tam to pro vw nevypada tak zle, ale teda trend neni nejlepsi
    HANZS
    HANZS --- ---
    CEEFA: prodeje za březen 2023:
    MG4 sales in Europe, March 2023 | MG EVs | MG4 | MG5 | ZS EV | Marvel R electric vehicles forum
    https://www.mgevs.com/threads/mg4-sales-in-europe-march-2023.11348/
    tady další za květen 23 + za poslední rok
    Europe: Plug-In Car Sales In May 2023 Exceeded 250,000
    https://insideevs.com/news/677106/europe-plugin-car-sales-may2023/
    V ročním je ještě vidět, že pozice VW jsou lepší - ale v aktuálních měsících se to horší
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    HANZS: mas nejakej link na tech top 5 pls?
    HANZS
    HANZS --- ---
    Ještě k tomu VW - ano na konci roku 2022 byly evropské prodeje EV 28% trhu a ve Q1/23 byl podíl "jen" 18%. Ke konci roku končili nějaké pobídky, tak se to nahromadilo a pak byl propad. Ale jinak prodeje EV pořád rostou. Jiná písnička je, že VW group klesá podíl na prodaných EV.
    Youtube je plný kritiky na ID.3 a naopak poměrně ohromený MG 4.
    Např. MG 4 XPower za 1,1 mil. Kč porazí ve sprintu Audi e-ton GT za 3,7 mil. Kč... (kdo by si to Audi koupil, když ho na semaforu pojede čínský plebs, že...)
    VW značce dokonce už došel převis objednávek z minula a tak červen 22 vs. 23 je už v poklesu celkových prodejů...
    Jo takže realita je tady - mezi TOP5 prodaných typů EV v Evropě je 2x Tesla, Volvo (Geely čína) a MG4 (SAIC čína) a jen na čtvrtém místě VW ID.3... jo - evropské automobilky mají problém...
    HANZS
    HANZS --- ---
    MAKROUSEK: To té Evropě odklon od jádra moc dlouho nevydržel...
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    A co jadro?

    V Evropě se rodí jaderná renesance. Stavbu nových bloků chystá deset zemí, nejdůležitější je postoj Francie | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67224640-v-evrope-se-rodi-jaderna-renesance-stavbu-novych-bloku-chysta-deset-zemi-nejdulezitejsi-je-postoj-francie
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    PES: EU/EK/EP zařadili jádro mezi zdroje s podporou.
    EU nikdy proti jádru nebyla jen když zrovna byli na komisi Němci ale Frantici si vždycky zajistili dost podpory
    PES
    PES --- ---
    SHEFIK: ideální příležitost vyjednat původně prosrané (našimi skvělými politiky) kapacitní platby pro české elektrárny (zvláště uhelné a i ty paroplynové) + navěky zavřít hubu EU/EK/EP a DE+AT ohledně jádra (ať si ho sami nestaví, když nechtějí)...
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BDEW: Německo potřebuje kapacitní trh pro zajištění bezpečnosti dodávek
    https://oenergetice.cz/nemecko/bdew-nemecko-potrebuje-kapacitni-trh-pro-zajisteni-bezpecnosti-dodavek

    BDEW navrhuje vytvoření kapacitního trhu, který by v budoucím systému pokryl zbytkové zatížení neboli zatížení, které zbyde po odečtení výroby z obnovitelných zdrojů energie, jako jsou větrné a solární elektrárny.

    Tento trh by měl být otevřen například pro konvenční elektrárny šetrné ke klimatu, např. plynové elektrárny připravené na spalování vodíku, zařízení využívajicí obnovitelné zdroje energie, zařízení na skladování elektřiny nebo dovoz elektřiny. Všechna tato zařízení musí zajistit, aby příslušné investice přispěly k dosažení klimatických cílů pro roky 2030 a 2045, uvádí BDEW.

    "Vzhledem k množství nejistot by spolková vláda měla urychleně vyjasnit, jak má být ve střednědobém a dlouhodobém horizontu zajištěna bezpečnost dodávek," dodala Andreaeová.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Technische Universität Berlin researchers say a hydrogen network connecting regions with low-cost renewable potential to demand centers, electrofuel production, and cavern storage sites in Europe could reduce system costs by up to €26 billion ($29.2 billion) a year. “The presence of a new hydrogen network can reduce system costs by up to 3.4%,” wrote the researchers. They say that between 64% and 69% of the hydrogen network could reuse gas pipelines and that expanding both the hydrogen network and the power grid would help meet net-zero emission targets, cutting costs by 9.9%, or €72 billion per year.

    The Hydrogen Stream: Hydrogen grid could cut Europe’s energy costs by 3.4% – pv magazine International
    https://www.pv-magazine.com/2023/07/14/the-hydrogen-stream-hydrogen-grid-could-cut-europes-costs-by-3-4/
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Ouch

    UK poised to drop plans to replace home gas boilers with hydrogen alternatives | Hydrogen power | The Guardian
    https://amp.theguardian.com/environment/2023/jul/13/uk-poised-to-drop-plans-for-hydrogen-to-replace-natural-gas-in-homes
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    PAN_SPRCHA: To meli vlastnici. Management je odmenovanej na zaklade plneni planu prece, tak ti brecej ;-).
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: měli 20 miliard eur cčstýho zisku po zdanění. To neustálý brečení s nataženou rukou ve světle čísel začíná být dost chucpe.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    OMNIHASH:
    O elektromobily Volkswagenu není zájem. Hoří nám střecha nad hlavou, varuje šéf firmy | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://archiv.hn.cz/c1-67224350-o-elektromobily-volkswagenu-neni-zajem-hori-nam-strecha-nad-hlavou-varuje-sef-firmy
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: hele, je ti jasný, že reaguješ na stranickej tisk frajera, co ždímá miliardy z řepky do béňa?
    FORELLI
    FORELLI --- ---
    PES: „Nízká poptávka“ se však neomezuje pouze na elektriku: prodejci naznačili „výrazný pokles objednávek“ i u modelů se spalovacími motory, cituje německý deník magazín Quattroruote.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES:
    "píše na základě informací od prodejců německý deník Handelsblatt" - dojmy na základě špatného průzkumu trhu od markeťáků
    vs realita:
    Germany: All-Electric Car Sales Increased In May 2023 By 47%
    https://insideevs.com/news/671916/germany-electric-car-sales-may2023/

    In May, new passenger car registrations in Germany increased by 19 percent year-over-year to 246,966. During the first five months of 2023, a total of 1,116,731 new cars were registered (up 10 percent year-over-year).

    Plug-in electric car registrations in May amounted to 56,583 (up 8 percent year-over-year), which is nearly 23 percent of the total volume (compared to over 25 percent a year ago).

    This slower rate of growth (compared to the total market) is caused by the plug-in hybrid car segment, which continue to shrink - by 41 percent year-over-year in May to 13,803 units.

    On the other hand, all-electric car registrations far outpace the general market, reaching 42,780 units last month (up 47 percent year-over-year) and 17.3 percent market share (compared to 14.1 percent a year ago).

    Takže zákazníci nechtějí slepou uličku - PHEV, ale plně elektrická auta chtějí a to hodně
    PES
    PES --- ---
    Ha-ha!
    Zkrat v elektrických plánech VW. Němci nechtějí auta na baterky - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/vw-volkswagen-elektromobil.A230712_221334_automoto_fdv

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam