• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    HANZS: Jako ze to bude uz po (smim doufat) 70 tisicich kilometru? To me neprestane fascinovat. Meni se klima, tak musime snizit emise. Takze za velkeho povyku udelame neco, co zvysi emise. A mozna (mozna!) nekdy v budoucnu budou emise nizsi. A neprije to lidem divne - prece takhle to musi byt. Namisto toho, aby se reklo - zafinancujeme lepsi technologii, ktera bude emise rovnou snizovat.
    HANZS
    HANZS --- ---
    Jo ten článek psal nějaký fanatik, zaslepený svou pravdou, který ví, že ČR, Polsko a nyní Německo jedou hodně na uhlí - bohužel k jeho zápalu, to tak ve zbytku zemí není...
    Ale na druhou stranu to, že EV se stane emisně výhodnější až po ujetí více jak 80 tis. km je obecně známé a není to nic překvapujícího. A za mě pokud přívrženci EV tvrdí 80 tis. a odpůrci 150 tis. km - to není tak velký rozdíl.
    Ale bude se to posouvat ve prospěch EV, jak bude přibývat nefosilních zdrojů energie.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Uhli melo loni jen 12,3% podil na vyrobe elektriny EU
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    PES: v realne rocni vyrobe
    European Electricity Review 2024 | Ember
    https://ember-climate.org/insights/research/european-electricity-review-2024/
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: Převládá v instalovaném (imaginárním) anebo reálném výkonu?
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Co to je za blabol? Ve vetsine zemi EU prevlada ve vyrobe elektriny vitr a plyn a v celkovem objemu jadro…
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    R_U_SIRIOUS: Ano, zapocitava.
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    PES:
    že do emisní bilance čistě elektrických aut (BEV) se musí započítat celý životní cyklus auta včetně velmi emisně šeredné bilanční výroby baterie, ztráty z provozu jako i fakt, že většina elektrických aut má svůj výfuk vlastně v uhelné elektrárně. Totiž že v energetickém mixu většiny evropských zemí převládá výroba elektřiny z uhlí a plynu.

    A ten celý životní cyklus se počítá i u spalovacích motorů? Např. nezbytné pravidelné výměny olejů? Co všechno se do toho počítá, víme?

    To, že v energetickém mixu většiny evropských zemí převládá výroba elektřiny z uhlí a plynu, to přece není problém elektromobility.
    V tomhle je hlavním rizikem jednoduše to, že uhlí, ropy ani plynu není v Evropě dostatek a mimo Evropu časem ty fosilie dojdou taky. Zatímco elektřinu si vyrobit lze i jinak než uhlím a plynem.
    PES
    PES --- ---
    Jen zajímavost z Bruselu...

    Zazvonil zvonec a pohádkám o čisté elektromobilitě v EU je konec - Seznam Médium
    https://medium.seznam.cz/clanek/milan-smutny-zazvonil-zvonec-a-pohadkam-o-ciste-elektromobilite-v-eu-je-konec-50719
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    TUHO: Bylo by to hezke, ale v Evrope to zase posereme. Jako vsechno.
    PES
    PES --- ---
    TUHO: na 1.Aprila je ještě moc brzy...
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    MAKROUSEK: Suroviny na FVE panely sezenes v Evrope snadno. Jen budou muset ustoupit magorske regulace jako EIA, ruzni "deti zeme" a grenpici co nebudou chtit aby se tady a tady tezilo protoze je tam cenna lokalita "tetreva prdelateho" a z druhe strany kopce nejaka debilni vesnicka.
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    TUHO: A kde sezenou suroviny?
    TUHO
    TUHO --- ---
    Martin Abel
    ☝ Vrátí se fotovoltaický průmysl zpátky do Evropy? Možná ano! Přispějí k tomu:
    🌍 Úspory z rozsahu.
    Nové závody ale musí mířit na tisíce MWe ročně.
    🌎 Úspory v logistice.
    Je to prostě blíž.
    🌏 Úspory na uhlíkovém clu.
    To budou od roku 2026 platit dovozci v poměru k emisní náročnosti výroby panelů v cizině.
    🌍 Využití špičkových evropských technologií.
    Evropa může vyrábět účinnější a trvanlivější panely, a konkurovat tak kvalitou.
    🌏 Protekce.
    Ochota zákaznic platit za výrobky lokálního původu ✊
    🌎 Veřejná podpora*.
    Do hry vstoupí kromě obrovských unijních fondů na podporu investic do FVE i chystaný Net Zero Industry Act, který zjednoduší spuštění nových výrobních závodů. Třeba ten na Sicílii: https://lnkd.in/eST4CtPJ

    Tímto směrem argumentuje kolega Oldrich Sklenar v novém factsheetu Climate Team (AMO.cz). Pro mě ideální čtení k dnešní ranní kávě ☕
    GOR
    GOR --- ---
    PAN_SPRCHA:
    Maďarsko prodělalo nákupem plynu z Ruska obrovské peníze, spočítal deník - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/ekonomika/zahranicni/madarsko-rusko-plyn-nakup-prodelek.A240303_184621_eko-zahranicni_bro

    Dobrý odhad nebo jsi to věděl, ale nesměl ani naznačovat? :-D
    Jestli to navíc take or pay, tak možná do značný míry Orbánovi vděčíme za cenový tlak, ne?


    Nejít ty prachy Russákům, měl bych i škodolibou radost.
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    MAKROUSEK: vždyť jsme přece kolonie západu ne? tak už tady vlastně jsou
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    MARASAN: To je kazdymu prece jedno, oligarcha jako oligarcha, vsichni by meli jit do kolonii!
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    OMNIHASH: Pocerady ma Tykac. Křéťa nakoupil uhelky po Evrope a vysla mu sazka na drahej plyn.
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: Křéťa zpeněží jenom to, co mu stát dovolí. Kdyby byla vůle, tak mu ty Počerady zavřeli už před lety.
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: a pak pěkně zpeněží...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam