• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    PES: A můžeš ukázat, jak do toho benzínu tu energii uložíš, alespoň 1000 cyklů?
    HANZS
    HANZS --- ---
    NECROMAN: Divny graf. Kolem roku 2018 pouzivala Tesla standardni 18650, jejichz kapacita v roce 2000 byla cca 1800mAh a v roce 2018 ccc 2400mAh. Takže žadný dramatický růst za cca 18 let.
    PES
    PES --- ---
    GOR: 3.5 (benzín) - 4.1 (nafta) kWh/l na pohon...
    ...ve studených obdobích bonus "odpadního tepla" na ohřev kabiny (snadno a jednoduše, u EV buď špatně přímo anebo složitě tepelné čerpadlo)
    GOR
    GOR --- ---
    PES: Tak to mas srovnani pro vytapeni, ted to jeste zkus pro pohon.
    PES
    PES --- ---
    NECROMAN: ještě mají co dohánět...

    Benzín

    Benzin obsahuje cca 32 MJ/l, resp. 46,4 MJ/kg energie, tedy jinak vyjádřeno 8,89 kWh/l, resp. 12,9 kWh/kg (pro snazší porovnání s bateriemi).
    NECROMAN
    NECROMAN --- ---
    Jeden zajímavý graf jak stoupá kapacita baterií / kg

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    USA ve velkém rozvíjí bateriové systémy
    https://oenergetice.cz/akumulace-energie/usa-ve-velkem-rozviji-bateriove-systemy

    Krasna prace. V clanku se zminuje i Evropa
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS: bude imo obojí... zbohatlíci co teď dají 3-5M za auto, tak si pak pořídí dělo s dojezdem 1200, běžný "obchodní cestující" ("dám Praha-Ostrava a zpět dvanáctkrát týdně a Chorvatsko každý víkend") si pořídí 800-900km a nám ostatním postačí 500
    HANZS
    HANZS --- ---
    MARASAN: baterky nyní váží cca 400-500kg, takže nějakých 150kg dolů by šlo. Ioniq Electric s 28kWh baterií váží 1495kg a je to rekordman v soutěžích spotřeby s EV. Takže dojezdu to pomůže (byť ne zázračně).
    Jako kdo má chalupu a příbuzné do 150ti km, imho nepotřebuje pořád sebou tahat velkou baterii s dojezdem 1000km.
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    MARASAN: the Tesla Model 3's battery pack weighs around 480 kg
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    HANZS: a o kolik by mely byt baterky lehci, aby se nejak vyznamne zvedl dojezd? Tesla 3 vazi od 1611 kg, to je jak normalni spalovak a o moc lehci asi uz byt nemuze.
    HANZS
    HANZS --- ---
    PES: Zkusil jsem to přepočítat a vychází mi rychlost nabíjení cca 580kW. Jsem zvědavý, kam se budou baterie EV ubírat. Nemyslím si, že budeme mít baterie 150kWh s dojezdem 1000km a nabíjení 1MW.
    Spíš si myslím, že se to ustálí na max. 400-600kW nabíjení a baterie budou cca 70kWh ale lehčí, což zvýší dojezd.
    PES
    PES --- ---
    Dostane se to do masové produkce? I když ty nabíjecí proudy pak, to bude masakr...

    Nabíjení skoro tak rychlé jako tankování. Nová baterie se na 80 % kapacity dostane pod 10 minut – VTM.cz
    https://vtm.zive.cz/clanky/nabijeni-skoro-tak-rychle-jako-tankovani-nova-baterie-se-na-80--kapacity-dostane-pod-10-minut/sc-870-a-230829/default.aspx
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    PES: to je nějaká superstar prezentace, když tam mluvěj o atomovkách v Bavorsku
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: píší, že nějakých cca 600-700km z toho bude nějaká dálková páteř HVDC
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: HVDC? Tam by byly problematicky odbocky - vyplati se na velky vzdalenosti, jinak je vyhodnejsi AC. Nebo to uz maji taky poreseny?

    HVDC – Wikipedie
    https://cs.wikipedia.org/wiki/HVDC
    PES
    PES --- ---
    PES
    PES --- ---
    MARASAN: HVDC, to bude zajímavé, samo nabízí se kolektor s možností snadné výměny a tak vůbec, ale zdá se, že to "tahají" jen v záhrabu...
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    R_U_SIRIOUS: mate nekdo tucha o technickych parametrech a postupu? Jak hluboko to lezi a jestli je to v tunelu jako kolektory anebo nejak jinak ulozeny? Jestli to zahrabou anebo "fouknou" do nory?
    R_U_SIRIOUS
    R_U_SIRIOUS --- ---
    Další milník pro německou energetickou "páteř": První podzemní kabelové vedení je na místě
    https://oenergetice.cz/prenos-elektriny/dalsi-milnik-pro-nemeckou-energetickou-pater-prvni-podzemni-kabelove-vedeni-je-na-miste

    Výstavba přenosového vedení SuedLink v Německu, které má pomoci propojit větrný sever země se slunným jihem dosáhla dalšího milníku. Jeden z tamních provozovatelů přenosové soustavy položil první úseky podzemního kabelového vedení. Stejnosměrné přenosové vedení s celkovou délkou zhruba 700 km se potáhne napříč šesti spolkovými zeměmi a má pomoci efektivněji využívat obnovitelné zdroje.

    ...

    Kvůli zdlouhavým povolovacím řízením, na kterých se negativně podepsaly protesty různých skupin obyvatel, však realizace páteřního vedení nabrala značné zpoždění. Zatímco podle původního plánu mělo být vedení zprovozněno již v roce 2022, aktuálně se počítá s rokem 2028. Samotná výstavba vedení byla zahájena již loni v létě, tedy před více než rokem.

    Nyní projekt dosáhl dalšího důležitého milníku, kdy společnost TenneT, jeden z provozovatelů německé přenosové soustavy, podle zpravodajského serveru Clean Energy Wire oznámila dokončení pokládky prvních úseků podzemního vedení. Několikaleté zpoždění projektu je spojeno také právě s rozhodnutím o umístění značné části vedení pod zem, což pomohlo vyřešit zmiňovaný odpor obyvatel.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam