• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    VSOUKOLOHLOREnergetika a energie v politické a hospodářské perspektivě
    MARASAN
    MARASAN --- ---
    PES: tak treba nase bloky domu maji dalkovy topeni, coz samozrejme znamena, ze my emisni povolenky uz platime, protoze nam je samozrejme uctuji teplarny. ETS2 na nas tak nema vliv.
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: satelity a novostavby - paráda. Zkus narvat TČ do starých bytových domů ve městě (a žádné vrty do země, stejně není ani kam)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Jádro loni vyrobilo rekordní množství energie. S výjimkou Číny ale bude hůře - Seznam Zprávy
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/ekonomika-finance-jadro-loni-vyrobilo-rekordni-mnozstvi-energie-s-vyjimkou-ciny-ale-bude-hure-287292

    a reality check ohledně jádra

    Rekordní úroveň světové výroby jaderné energie z roku 2024 bude v nadcházejících letech dost obtížné udržet.

    Ve výstavbě je nyní 63 projektů a 22 až 26 z nich má zpoždění. V polovině roku 2025 se stavělo v 11 zemích, což je o pět méně než v polovině roku 2023.

    Například v roce 2024 bylo spuštěno sedm nových reaktorů, ale čtyři byly zavřeny. A během téměř dvou dekád mezi lety 2005 a 2024 bylo spuštěno 104 nových reaktorů a 101 uzavřeno. A opět, 51 z těch nových bylo otevřeno v Číně.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    https://www.irozhlas.cz/komentare/obeti-novych-emisnich-povolenek-bude-nase-stredni-trida_2509300629_fso

    a všichni co se smáli že tepelné čerpadlo se nezaplatí budou teď u vlády brečet :) a jelikož žijeme v porouchaném světě, nejspíš si i vymůžou nějakou úlevu, takže to celé ztratí smysl. Přitom kdyby šli ekologickou cestou stejně jako já (v našem novém satelitu - výstavba 2020-2024 má asi jen půlka domů tepelko, přitom 90% má klimatizaci), tak by problém neměli - a těm opravdu nejchudším (spodních 10%) nemám problém tu povolenku zadotovat z daní v nějaké solidární dávce. Ale hromada domácností u nás má dvě nebo i tři (relativně nová!) auta a plynový kotel, to fakt nepochopíš
    PES
    PES --- ---
    JIMIQ: to by bylo moc fajn, to by mi vydržely už prakticky až do smrti...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Groundbreaking study shows how solar panels age after 30 years of use: 'It's an important message to the photovoltaic industry'
    https://www.thecooldown.com/green-tech/solar-panel-study-longevity-switzerland/

    30 leté panely ve Švýcarsku furt vyrábí 80% původního výkonu

    myslím, že je v pohodě předpokládat, že dnes vyrobené panely budou mít stejnou výkonnost i po 40 letech
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    Powerful lithium batteries in written-off EVs now hot property at salvage auctions | Electric vehicles | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/2025/sep/28/australia-batteries-in-written-off-evs-electric-vehicles-demand-for-solar
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    reklamní rozhovor, ale stejně mě zaujali některé věci

    Expert: Svatým grálem fotovoltaiky se stane technologie BC panelů.  Proč? - oEnergetice.cz
    https://oenergetice.cz/rychle-zpravy/expert-svatym-gralem-fotovoltaiky-se-stane-technologie-bc-panelu-proc

    Do roku 2030 celková instalovaná celosvětová kapacita ve fotovoltaice pravděpodobně překročí 10–15 TW, čímž se fotovoltaika stane páteří globálních energetických systémů po celém světě.

    Podle odborníků bude do roku 2045 nainstalováno přibližně 80 TW fotovoltaických systémů a 80 % světové spotřeby energie bude pokryto fotovoltaikou.

    to jsou konečně předpovědi, se kterýma se můžu ztotožnit
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    HANZS: jak slibuje? Vzdyt uz to bezi grid scale :)

    Největší sodíko-iontová elektrárna BESS na světě je spuštěna v Číně (anglicky) – Czech BCSD
    https://www.cbcsd.cz/nejvetsi-sodiko-iontova-elektrarna-bess-na-svete-je-spustena-v-cine-anglicky/

    Nebo treba uplne nove:

    https://www.pv-magazine.com/2025/09/25/europes-largest-sodium-ion-battery-installation-goes-live/

    Co se tyka autobaterek tak CATL predstavil prave dotazeni masovy vyroby uz v dubnu, pro standard heavy duty start-stop autobaterie pry bezi vyroba naplno od cervna a ted se ceka na certifikace a spusteni linky pro osobni EV
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    já teda furt čekám na solid-state nebo alespoň semi-solid a taky furt nic :) možná letos byl nějaký prototyp a prošumělo to
    PES
    PES --- ---
    HANZS: fúze se slibuje už dekády, se sodíkem to může být podobné...
    ... prostě je třeba nedělat ukvapená byrokratická rozhodnutí (jako třeba zakazovat si spalovací motory, odstupovat od štěpné jaderné energetiky apod.) dokud není náhradní technologie ve stavu odladěném a připraveném na opravdu efektivní nasazení, pak se prosadí prakticky sama (bude-li opravdu lepší)...
    PAN_SPRCHA
    PAN_SPRCHA --- ---
    HANZS: u li-on to trvalo šest let od plně funkčních prototypů do prvního reálného komerčního prodeje.
    HANZS
    HANZS --- ---
    HANZS: btw. jako jednoho dne to někdo prolomí a sodíkový baterie budou,,, akorát se slibuje už dlouho a zatím nic...
    HANZS
    HANZS --- ---
    JIMIQ: ok, byl to rok 2023 a byl to BYD Seagull - já už si prd pomatuju:
    BYD’s Seagull Starts At Just $11,300 And Has Sodium-Ion Battery | Carscoops
    https://www.carscoops.com/2023/04/byds-seagull-starts-at-just-11300-and-has-sodium-ion-battery/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    HANZS:
    nevím nakolik je to trustworthy, je to přecejen výcuc made by gemini :)

    HANZS
    HANZS --- ---
    SHEFIK: Psal se rok 2022 a BYD říkalo, že ve Q3 uvede na trh BYD Seal se sodíkovou baterií.... takže: Máte sodíkovou baterii a mohl bych jí prosím vidět? :)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    SHEFIK: Škoda Sodiq gdy? :) 350 tisíc a 500km dojezd :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    CATL says next-gen sodium-ion battery supports 500 km range, readies for 2026 mass production
    https://carnewschina.com/2025/09/18/catl-says-next-gen-sodium-ion-battery-supports-500-km-range-readies-for-2026-mass-production/

    Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) announced that its sodium-ion battery has achieved an energy density of 175 Wh/kg and can support more than 500 kilometres of pure electric driving range. The company said the technology will enter mass supply next year, depending on customer rollout schedules.

    According to CATL, the sodium-ion battery could cover over 40 per cent of passenger vehicle demand in the domestic market, giving it vast potential for commercialisation. The company added that its sodium battery packs are designed for strong compatibility with No. 20 and No. 25 standard modules, including battery swap formats, enabling use across a broad range of vehicle platforms without requiring significant design changes from automakers.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam