• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    plánovali 10000m a zatím nedostoupali ani do 6000m.... hmm...
    Beyond the frustration | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2024/09/newsletter-095-en/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, v Americe objevili elektrický ekranoplány....
    Battery-powered sea glider could make coastal travel more climate-friendly » Yale Climate Connections
    https://yaleclimateconnections.org/2024/11/battery-powered-sea-glider-could-make-coastal-travel-more-climate-friendly/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Toyota pours another $500M into electric air taxi startup Joby Aviation | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2024/10/02/toyota-pours-another-500m-into-electric-air-taxi-startup-joby-aviation/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    hmm, 1% odporu vzduchu bychom měli...
    Lufthansa is using artificial sharkskin to streamline airplanes | Ars Technica
    https://arstechnica.com/cars/2024/08/lufthansa-is-using-artificial-sharkskin-to-streamline-airplanes/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: to tam všechno zmiňujou a vím to, ale přesto to, jak tenká vrstva stačí, jsem asi dřív přehlížel
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: perovskit není úplně novinka, o jejich skvělosti jsme slyšeli mnohé, ale s uvedením do praxe je pořád poněkud problém. Není moc stabilní, rozpouští se ve vodě a tak
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Suspense: 10,000 m record attempt imminent  | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2024/07/newsletter-093-en/
    He flew for an hour and forty minutes up to an altitude of 3,970m ... hmm, to tedy zatím má do té stratosféry daleko, ale zase potenciál pro vyhlídkové lety tahle technologie rozhodně má :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Nový materiál z Oxfordu může být budoucností solární energie | cdr.cz
    https://cdr.cz/clanek/novy-material-z-oxfordu-muze-byt-budoucnosti-solarni-energie

    150x tenční vrstva materiálu... to by znamenalo, že solární letadlo by křídla mělo takovým materiálem v podstatě jen "nalakované" (u křemíku to vycházelo asi na 0.5 kg/m² bez nějaké nosné konstrukce nebo propojovacích kabelů)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SolarStratos shines from Sion where a world first is being prepared | SolarStratos
    https://www.solarstratos.com/en/2024/07/solarstratos-shines-from-sion-where-a-world-first-is-being-prepared/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Elysian's E9X is the 1st fully electric 90-seater plane and could fly by 2033 | Live Science
    https://www.livescience.com/technology/electric-vehicles/elysian-largest-fully-electric-concept-plane-e9x-take-off-in-2033
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no, u toho pálení dříví by se dalo diskutovat, kolik let by se muselo skladovat, aby se mělo spálit, ale asi bychom došli k tomu, že aspoň pár milionů let :-)

    Ano, stromy nás nezachrání. Určitě neuškodí, ale jako carbon capture jsou nedostatečné. Jediným řešením by bylo neustálé zvyšování rozlohy, ok, dokud by probíhalo zalesňování, šlo by o carbon sink, ale tu bilanci pokazí jediný pořádný lesní požár. Srazit současnou koncentraci je dost nereálné.

    Jediné, co má smysl, je přestat to zhoršovat, ale to lidstvo prostě nehodlá. Dokonce ani jednoznačné, že mnou navrhovaná solární letadla by byla uhlíkově neutrální. Teprve kdyby létaly déle, než cca 7 let, a kdyby byly perfektně recyklovatelné, tak se dá mluvit o nižší uhlíkové stopě (ovšem stejně relativní to je i s řadou jiných forem dopravy, např. s vlaky... prostě nejsou úplně bez emisí, na stávajících trasách možná, ale určitě ne pokud se započítá nová výstavba...)

    Prosímtě, je tu na klimatickou změnu speciální klub, kde se účastním diskuze. Přesuň se tam, jestli máš nějaký názor. Tady je to spíš inženýrská debata.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: jelikož jsi "už na tohle nereaguj" napsal v prvním odstavci a pak jsi napsal další dva odstavce, soudím že se to týkalo pouze toho prvního a budu to takto respektovat.

    Problém s CO2 je jeho rostoucí koncentrace v atmosféře. Jinými slovy, potřebujeme aby přestalo růst množství CO2 (a metanu a oxidů dusíku a pak čistě antropogení věci jako HFC, CFC, HCFC) v atmosféře. Pokud místo uhlí budem pálit dříví, nepomůžeme si. Když budeme hodně blbý, můžem to i zhoršit (protože efektivita spalování a víc oxidů dusíku). Ono když by na to přišlo, tak můžem pálit co chcem, pokud to budem dělat tak, že nic nepustíme do atmosféry - jen je trochu problém to zařídit.

    Navzdory populárním představám v posledních letech nás stromy nezachrání. Pokud budem řešit ČR, tak by stromy vychytaly naše emise CO2 (pouze CO2) pokud bychom pokryly celé území vzrostlým lesem během asi 15 let, což se asi těžko může stát. Řeč je o aktuálních emisích, ne těch minulých. Jako CDR dřevo nebude fungovat protože stromy prostě nerostou dostatečně rychle a za milion let nám to úplně nepomůže.

    Za zmínku taky stojí, že abychom negovali současný nárůst teploty v důsledku zvýšení skleníkového efektu, stačilo by odstínit asi 0.5 % slunečního záření dopadajícího na Zemi. Pokud by došlo k velkému rozmachu solárních vzducholodí, mohla by to být cesta. Stačilo by k tomu mít ve vzduchu na osvícené straně pár milionů Solar Airship One.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: pokud nechápeš, kde je rozdíl, nemá cemu s tebou dál debatovat, jsi úplně mimo a tady je to #offtopic .. jdi jinam (jinými slivy, už na tohle nereaguj).

    Proti koloběhu uhlíku v biosféře nikdo nic nemá, je přirozený. Je základem života. Problém je jen zvyšování jeho celkového podílu v atmosféře. To, že to způsobuje antropogenní fosilní uhlík, lze dokázat mj. rozdílným poměrem izotopů.

    Ano, funkčně je náslesně CO2 z obou zdroje uhlíku stejné. Ale ne, jen jeden z těch zdrojů způsobuje růst podílu CO2. A ano, odbourat uhlík z atmosféry skrze stromy by v podstatě znamenalo skladovat pak dlouhodobě tolik dřeva, kolik jsme před tím spálili uhlí a ropy. Trochu šílená představa, ale kdyby došlo k renesanci dřeva jako stavebního materiálu...
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: a teda btw, fosilní paliva jsou milion let mrtvé organismy, takže tenhle uhlík byl taky, jak říkáš, "vyroben" fotosyntézou, jen holt o něco dřív. Na funkci to nemá vliv
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ale ten oxid uhličitý má na skleníkový efekt naprosto stejný vliv, bez ohledu na to, kde se vzal. Je jistě možné, že pro výpočet net zero bere jinak, ale je jenom účetnictví.

    Tohle téma jsi tu začal řešit ty (viz XCHAOS). Jestli jsi to tu nechtěl, neměl jsi to sem tahat.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: totálně dementní uvažování: pochopitelně nežereš uhlí, ropu ani žádné výrobky z fosilních paliv. biogenní uhlík byl všechen předtím vyroben fotosyntézou. Uhlíková stopa vzniká až tím, že v dopravě nebo zemědělství samotném používáš energii z fosilních paliv.

    Nevím, proč v tomhle klubu musím řešit tak základní koncepty, navrhuju jít do [Klimaticka zmena / If the fracturing of our once stable climate doesn’t terrify you, then you don’t fully understand it]
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    Ono často opomíjeným faktem je, že i když bude žít v jeskyni, bez ohně a žít jenom z toho co nasbíráme v okolí, tak pořád za rok vydýcháme pár metráků CO2, o metanu nemluvě.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    OT uz: pozeram ze zalezi aj ci si India alebo menej India :) https://www.nature.com/articles/s41598-020-66170-y/figures/1

    ta stopa jedla dava zmysel no, ale v tom pripade maju sportovci vacsiu stopu, lebo viac zjedia, musia sa castejsie sprchovat a tak vubec :)

    otazka u leteckej dopravy ci sa potom tiez uvazuje so stravou podavanou pocas letu, lebo bude rozdiel ked sa poleti napr. niekde z Hondurasu a na palubu nalozia lokalne nakupene banany alebo sa poleti z UK a na palubu nalozia banany co predtym leteli z Hondurasu
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    JIMIQ: to je v tom článku rozepsaný (včetně odkazů na další zdroje, není to že by to vycucali z prstu) a proto tam vychází taky takový široký rozsah.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam