• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak jen bych rád podotknul, že web je dnes plnej PDFek který řešej lehokola nebo člověka stojícího ve větru, tak stejně tak za pár let najdu cokoliv, co budu potřebovat pro stavbu letadla... prostě najdu, se stejnou samozřejmostí, s jakou si dnes stáhnu zdrojáky kernelu ... )
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: dobře 0,878007598 ... místo 0.84 ... proč řešit druhé desetiné místo, když odhad čelního průřezu 1 m2 má toleranci min. 25%?

    tady máš PDF, pokud ti nestačí moje odhady :-))
    The everyday effects of wind drag on people - McIlveen - 2006 - Weather - Wiley Online Library
    http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1256/wea.29.02/pdf
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: s třetinovým panelem (tedy stejný výkon, jako dával ten můj panel posledních 2000 km cesty přes Balkán) stavím teď nákladní kolo (co stavím... fakticky už splácím Cargobikes a dnes na to kupuju v GME nové vypínače elektroniky a tak různě).

    to nákladní kolo totiž reálně využiju na krátké cesty (resp. středně dlouhé) a to i s nějakým tím nákladem (instalace bezdrátové přípojky nebo komplet potřeby na kempování nebo třeba sud piva s pípou - s tím, že soláry pak připojím i k olověné baterce, kterou budu tu pípu pohánět - a možná to chlazení půjde zapojit i přímo, z baterky kola... a to když ne v první, tak v nějaké příští verzi...)

    fakt nevím, jestli mi příští rok zbudou peníze na to, to kolo pro rok 2017 už reálně celé postavit: čím déle to budu odkládat, tím novější generaci elektroniky totiž koupím. uvažuju teď se 2016 jen začít učit jezdit na lehokole, zatím bez elektřiny (resp. třeba jen malý panel a powerbanka na dobíjení mobilu...) - a elektrifikovat to až na jaře 2017. ale taky je jedna možnost elektrifikovat stávající tandem novější generací motoru (48V, 1kW, s rekuperací) a jet na tom někam ve dvou...
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Prosazuj si co chces kam chces, nic to nemeni na tom, ze ten "vypocet" mas blbe, prestoze je to trivialni vynasobeni par cisel.
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Jsem ochotnej prijmout interpretaci, ze i kdyz nahodou mas spravnej vzorec (coz neni zdaleka zrejme), tak kdyz do nej nasypes blby cisla, vypadne ti blbej vysledek, ne neco, o cem muzes tvrdit ze to "docela odpovida". Jinymy slovy, zase jsme u toho, ze sice mas v ruce nejakej nastroj, ale naprosto netusis jak ho spravne pouzit.

    A jak to je s "valivym odporem" co "kdyz uz, tak klesa s rychlosti"?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: k mému používání vlnovek: dobře víš, že =~ prosazuju i jako operátor přibližného porovnání (např. "operator" =~ "OPERÁTOR") do mého hypotetického high-level skriptovacího jazyka. můj přístup je, že kupecké počty řeším až nakonec nebo zpětně, a tady jsem spíš ve fázi, kdy řeším tvar křivky - tedy jestli závislost něčeho na něčem je přímá, nepřímá, kvadratická, apod.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (22mph =~ 35 km/h)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: mno, vzhledem k tomu, že čelní průřez jsem odhadl (dost hrubě), tak ve skutečnosti docela dobře Cd mohl být horší, ale čelní průřez menší. jsi ochoten přijmout tuhle interpretaci?

    (samozřejmě jsem hodně pociťoval např. když stříška držela celkem vodorovně, nebo když se ke konci už různě kroutila...)

    jinak ten přístup s měřením sklonu, který mi napadl sám od sebe, jsem vygooglil např. tady: http://www.wisil.recumbents.com/wisil/hein/hpvpaper.htm

    něco taky tvrdí tady:


    Z tohohle je BTW jasně vidět, že Sun Trip 2017 nemám šanci vyhrát jinak, než na lehokole (a to navíc aspoň částečně kapotovaném)
    TT Bike Fit: Do Aerodynamics Really Matter?
    http://www.xtri.com/swim-tech/detail/284-itemId.511710101.html
    Power to overcome aerodynamic drag at 22mph:

    Rider on an upright 3spd: 345 W
    Rider in aero position w/ skinsuit: 176 W
    Rider on recumbent bike: 148 W
    Rider on a road bike with various fairings: 39 to 160 W
    Faired recumbent racers: 30 W
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    no, takže menší plocha (poloviční?) bude, pak ještě nějaká ta aerodynamika, viz třeba VW XL1. Možná by ti to pak jelo s polovičním panelem (nižší pořizovací cena, nižší hmotnost - mohl bys použít i menší motor, opět nižší cena a hmotnost)... tyhlety optimalizace by mě bavily :-) ale ne to od začátku skládat :D
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Hmm. Pekny. Az na to, ze:

    - ocividne ti dela problem nacvakat par cisel do kalkulacky a spravne prepsat vysledek. Samozrejme budes tvrdit ze "26 / 1.1845 * 25 * 1 =~ 0.84" je pravda, protoze ta vlnovka znamena "priblizne", takze i kdyby vpravo bylo "100000", "priblizne" to je, ale... no, proste je to blbe. Ten tvuj navrat k zakladoskolske matice se moc nevyvedl 8))) (a btw, zavorky jsou tvuj pritel, obzvlast kdyz matlas za sebe deleni a nasobeni). Jo, jasne, z praktickeho hlediska pet procent sem, pet procent tam, navic viz nize, ale stejne 8)

    - zbezne googleni najde napr. http://www.twospoke.com/photo/bicycle-drag-coefficient-1463.html, kde se uvadi ze 0.88 je Cd pro "racing bike, rider crouched, tight clothing". Hmmmmmmmm. "to by docela odpovídalo"? nemyslim.

    - no a konecne... myslis, ze bys prosim mohl nejak rozvest to "valivý odpor ne (pokud vůbec něco, spíš klesá)"? Jako, jestli to chapu spravne, tak tvrdis, ze cim rychlejc jedes, tim mensi mas valivy odpor (do cehoz zjevne zahrnujes jak pneumatiky, tak loziska). Opravdu? Muzes to prosim nejak zduvodnit?

    Cili, plus body za snahu, to si zaslouzis. Ale bohuzel, o neco vic minus bodu za provedeni 8)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    (jinak poměrně přesně by šlo valivý odpor spočítat tím, že si u kopců známého sklonu a délky vždy změřím, na jakou rychlosti se z něj rozjedu...)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JIMIQ: tak ono těžko říct, kdy jsem jel za naprostého bezvětří. Ten motor má takovou křivku, výkon závisí na otáčkách, rychlost taky (není tam žádné řazení, je to fixed-gear převod uvnitř náboje). Max. rychlost v typickém bezvětří při plném napětí (25V pod zátěží) byla kolem 19 km/h, tedy 5.28 m/s. dejme tomu to touhle rychlostí jelo při proudu 6A, tedy 150W (motor umí 250W, ale ty si bral do kopce - na rovině působily různé zpětné vazby, které vedly k tomu, že příkon motoru osciloval mezi 0.1 a 0.2 kW, když jsem do toho trochu šlapal, pomáhal mi na rovině tak jen cca 50W... tedy já přidá dával asi tak těch 75-100W...)

    Protože výkon = rychlost * síla, tak ~150 W / ~5 m/s = 30 N: síla valivého odporu pneumatik a ložisek + síla odporu vzduchu tedy nemohla být výrazně větší, než tohle. poměr valivého odporu a odporu vzduchu bych mohl určit tak, že čistým šlapáním (tedy 75W) moje rychlost byla asi jen 13 km/h, tzn. 3.6m2, odpor vzduchu roste s druhou mocninou, valivý odpor ne (pokud vůbec něco, spíš klesá). takže by mělo jít vypočítat...

    75 W / 3.6 m/s =~ 21 W

    Fv + Fo19 = 30
    Fv + Fo13 = 21
    Fo19/Fo13 = 19^2/13^2 = 2.1
    Fo19 = 2.1 * Fo13

    Fv + 2.1 * Fo13 = 30
    Fv = 21 - Fo13
    21 - Fo13 + 2.1 * Fo13 = 30
    21 +1.1 * Fo13 = 30
    Fo13 =~ 8N
    Fv (valivý odpor) = 17N
    Fo19 = 13N (takže odpor vzduchu, se kterým chceme dál počítat)

    ty jo, fakt jste mě donutili vrátit se k základoškolské matice, parchanti :-)

    teď teda určit, co byl můj čelní průřez: měl jsem vepředu dvě naložené tašky, které mohly mít tak 0.5 m2. celé to bylo vysoké asi 210 cm, nejvyšší šířka byla asi 70 cm, tedy i kdybych měl vepředu souvislou karosérii, nemohl jsem mít celé 2m2. myslím, že čelní průřez 1m2 je celkem realistický odhad.

    Rovnice pro odpor vzduchu je:

    F = 1/2*ro*v^2*Cd*A

    tedy

    Cd = 2 * F / ro * v^2 * A

    ro při 25°C je 1.1845
    A jsme odhadli, že je 1
    v =~ 5
    F =~ 13

    Cd = 26 / 1.1845 * 25 * 1 =~ 0.84 :-))) no to by docela odpovídalo :-))

    BTW: zlepšením aerodynamiky po prvním týdnu cesty (takový "blatník" mezi předními taškami) mi přišlo, že průměrná rychlost bez šlapání,na rovině, stoupla tak asi o 0.5 km/h. ale připouštím, že to mohlo být subjektivní, nebo vedlejší efekt jiných změn (např. těsnější sbalení předních tašek, což zmenšilo ten průřez)

    samozřejmě doufám, že na tom lehokole bych měl snížit hlavně čelní průřez, ale trochu by to chtělo snížit i ten součinitel... vítěz tam něco plastového průhledného před šlapkama rozhodně měl...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    máš spočítaný nebo experimentálně naměřený cd u svého solárního kola? :D
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    mírně offtopic, protože auta: trocha koeficientů odporu vzduchu....
    Tesla Model 3 aims for drag coefficient below 0.20 - Business Insider
    http://www.businessinsider.com/tesla-model-3-aims-for-drag-coefficient-below-020-2015-11
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    vypadá to na začátku tochu jako Red Bull Flugtag... ale pokračuje to daleko líp :-)
    鳥人間コンテスト2011 人力TT部門 7/7 つくば鳥人間の会
    https://www.youtube.com/watch?v=sYgPr8B9ano


    (tip: špičkový výkon sportovce je kolem 300W, krátkodobě udržitelný... já si chci u svého solárního prototypu rezervovat na vodorovný let 2 kW, pokud to půjde...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: Ale broucku. Nemam o cem premyslet. Jak uz jsem napsal, "neco" se naucim, o tom fakt zadnej spor neni. Muzes se to snazit zamlzit jak chces, problem neni v tom "kolo te nauci neco o brzdeni", ale v tom ze "kolo te nauci o rizeni kamionu vic nez dodavka". Ale chapu ze tenhle trapnej "offtopic" chces honem honem ukoncit, takze ok, beru 8))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: ano, máš brzdy, dělané na horské kolo, které váží prázdné tak asi 10-15 kg a s jezdcem tedy tak 80-90 kg... a brzdíš s nima stroj, který vážil loni přes 200 kg, letos tak kolem 140. Přemýšlej, co se tím naučíš... (a už tenhle offtopic ukončeme...)
    REDGUY
    REDGUY --- ---
    XCHAOS: to kolo vážilo asi 55 kg bez nákladu a odhaduju tak dobrých 70 když bylo plně naložené. - BUAHAHAHAHA. No tak to jo. To je fakt zasadni rozdil 70 kg kolo a 30 tun kamion, to je skoro to samy 8)))) Hluboce se omlouvam za tak zasadni dezinformaci 8)))

    to jak to brzdilo z kopce, mi nenaučilo rozhodně všechno, ale naučilo mi to něco a to něco se týkalo brždění - coz je mozna pravda, ale je to podstatne jiny vyrok, nez ta pitomost cos tady puvodne hlasal o srovnani kola, dodavky a kamionu. Takze zase stare, dobre XChaosovske mlzeni, prekrucovani a lhani o tom, co rikal a co nerikal.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    REDGUY: řekl si ze kolo o vaze tricet kilo te neco nauci o rizeni kamionu, co vazi tricet tun - a) to kolo vážilo asi 55 kg bez nákladu a odhaduju tak dobrých 70 když bylo plně naložené. (že jsem nebyl tak špatný konstruktér, s tím bambusem, to ukazuje fakt, že menší, celoocelové nákladní solární kolo s atrapou cargobedny, co jsme s http://cargobikes.cz ukazovali na ECLF v San Sebastianu, vážilo nakonec taky 55 kg - s třetinovou kapacitou baterií i solárních panelů!!)

    ano - to jak to brzdilo z kopce, mi nenaučilo rozhodně všechno, ale naučilo mi to něco a to něco se týkalo brždění (a ještě víc mi to naučilo vloni, kdy jsme na tom jeli ve dvou, a vážili jsme tedy dohromady určitě kolem 200 kg ... tip: naučís se nenechat to rozjet přes rychlost, kdy to dál zrychluje, i když brzdíš, co to dá.. a bez téhle předchozí zkušenosti bych za volant kamionu teda fakt lezl nerad :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    trochu bych se v tom asi bál :-)
    F-tec12/07/08 9thTF 4本目 機載動画
    https://www.youtube.com/watch?v=BzpbXsWgTcI

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam