CDR: to se tu taky řešilo :-) teda jinde na NYXu. na moři spíš fouká... to bych spíš očekával renesanci plachetnic :-) samotná plocha lodi není na solární pohon dostatečná (zvlášť už těch nákladích s velkým ponorem). sice by snad loď mohla vléct nějaké "solární přívěsy" s menším ponorem, ale tam je zase otázka, jak by dokázaly čelit bouřím (které mohou být problém i pro ty obří lodě)
výhodou je, že u lodi nehraje takovou roli hmotnost baterií, ale stejně nechceš, aby se tu potopilo bůhví kolik tun olověných baterií.. to už spíš LiFePo, nebo tak. kontejnerové lodě šly cestou šíleně masivních úspor z rozsahu, kdy jsou sice naprosto nepříčetně neekologické, ale zase toho vezou tolik, že v přepočtu na jednotku nákladu tomu nedokáže konkurovat téměř nic.
třeba jen udržet takovou loď v provozu jednu jedinou noc na baterie (když bys dejme tomu přes den vláčel dost solárů, abys je dobil) vidím jako stěží myslitelné. To už bych si dokázal spíš představit solárně-termální pohon takové lodi (velká část trasy z Asie vede v rovníkových vodách jižně od Indie, pak Rudé moře, Středozemí...) s tím, že pára pro pohon turbín se akumuluje i na podstatnou část noci... jinak ten solárně-termální pohyb na moři by snad mohl být usnaděný tím, že pro kondenzaci páry by snad šlo používat dno lodi, které je kontinuálně chlazené proudem vody o poměrně stálé teplotě... a když by bylo dlouho zataženo, pořád by ještě šlo pod kotlema pálit ropu, jako za starých časů.
Účinnost solárně-termálního systému s heliostaty a turbínami by zřejmě mohla být lepší, než než u fotovoltaiky (25%), ale máš tam problém s tím, že turbína vyžaduje konstantní otáčky, bitevní lodě s turbínami často pluly poměrně rychle, což jim snižovalo dojezd (a podle wiki) pro optimální dojezd potřebovaly cca 1/2 rychlost při 1/4 výkonu, což bylo s turbínama problematické. začaly se proto osazovat menší "dálkové" turbíny s reduktorem, což by asi byl i případ naší solární kontejnerové lodi, která by asi nemohla plout v obligátním režimu "full steam ahead".. možná by větší životnost než mechanická převodovka měl v dnešní době paroelektrický pohon (záložní pohon by tím pádem mohl být diesel elektrický, přepínalo by se jenom to, jestli generátorem točí disel nebo parní turbína).
menším problémem solárně termálních lodí by byla kompenzace houpání lodi na vlnách při zaměřování heliostatů - tohle by pro moderní počítače byla hračka, frekvence pohubování se většinou ustálí, proto by stačilo nějaké "polohovatelné kyvadlo", které by rozkývalo heliostaty v rezonanci s houpáním lodi.
větším problémem by bylo uklidit heliostaty před vjezdem do přístavu, protože kontejnery jsou na paubách dnes volně naskládány. není to neřešitelný konstrukční problém - stačilo by je asi postavit kolmo k palubě a zatáhnout do nějakého "hangáru" - ale mechanická složitost solární lodi se tím začíná strašně kompikovat a s tím souvisí cena a jsme dost v pytli.
prostě dokud ropa nezačne docházet fakt fest, vždy se najde někdo jiný, méně technicky sofistikovaný, kdo bude ochotný ji spálit. (tomu se říká ekonomie...)