• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak samozřejmě bych rád, aby se to ve vzduchu udrželo, ale to bude podle mých zkušenosti hodně záviset na momentálním počasí, denní době nebo třeba i teplotě vzduchu. u toho ultralightu je samozřejmě cílem prodloužení výdrže a autonomní dobití na zemi.

    to, že tvrdím, že solární stratosférické dopravní letadlo je dnes v dosahu možností pokročilejších garážových firem to neznamená, že moje vlastní garážová firma bude schopná téhle úrovně dosáhnout :-) ale cokoliv fungujícího solárního, co postavím, samozřejmě zpřesňuje moje odhady

    význam chlazení solárních panelů jsem na začátku debaty dost podceňoval. nejen bezmračno, ale i proud studeného vzduchu ve stratosféře dostane účinnost panelů na hodnoty blízké nominálním parametrům - možná i lepší. (u toho mého ultralightu ovšem samozřejmě bude rychlost nižší a teplota vzduchu vyšší... ale i tam bude možné porovnat výkony za různého počasí, například...)

    (ne náhodou v Německu, ale i univerzitní výzkumný ústav u nás svítí umělýma sluníčkama na nový typy panelů, aby optimalizovali právě třeba chlazení, apod.... já stejné zkušenosti získávám tak, že panely nemám na střeše, ale zažil jsem jejich výkon při obrovském rozsahu typů počasí a teplot)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: nerikas.
    LINKOS: počkej - pořád si to pleteš. Já chci začít stavět solární ultralight (min. solárně dobíjený, i kdyby se ve vzduchu na solární energii neudržel), s lidmi, které by to bavilo. je to zjevně v dosahu amatérských možnosti v .cz .. . a je to jen o penězích, v podstatě. taková podobná letadla existovala ve světě už před 30 lety.

    takze si se postupne od autonomniho letedla dostal az k necemu co vlastne nejenze solary nevytahnou nahoru ony to asi ani neudrzi ve vzduchu. Ale ty to stejne nevis,protoze jen hazis dohady...

    Ale to je jedno ty neumis priznat svuj omyl a rad si vymyslis,takze to je vlastne bezpredmetne
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: no vtip je v tom,ze ty obvykle zacnes s tim ze to bude jezdit na solar a zkoncis u toho ze snad by to utahlo tu klimatizaci,ale vlastne nevim.
    S letadlem si zacal jako autonomni solarni letadlo a zkoncil si u neveho kde vlastne solary budou na ozdobu a nabijeni mobilu :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: kde jsem zase psal o tom, že v solárním autě budu soláry na pohon klimatizace? nebylo to náhodou "i kdyby utáhly jen klimatizaci, dává smysl tam ten panel dát?"

    Solární letadla budou startovat s nabitými bateriemi. Jestli je nabíjí přes noc ze zásuvky, nebo jestli se využije to, že je stačí vytáhnout za slunečného dne před hangár.. to už je trochu o ekonomice.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: zůstaňme u toho, že chci vyhrát Sun Trip... a nad rámec toho mám navíc ještě trochu smysl pro humor a sebeironii.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: tak solární panely jsou polovodiče a ty fungují tak trochu na bázi kvantové neurčitosti :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: to je ono,nejdrive si tvrdil,ze to jde a pak si zacal tvrdit jednou ze to pujde.
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: tak treba naposledy si tvrdil,ze chces vyhrat suntrip a pak zacnes lobovat u cinanu aby staveli solarni letadla za polovicni cenu,atd. Na moje dotazy co to ma unest si se dlouho vykrucoval a nakonec si tedy neco i typnul. Nakonec z tebe vypadlo,ze vlastne lobovat nechces,ze to na solary vlastne litat nebude,ze tam budou baterky na let a solary asi jen aby to pomahalo dobijet baterie. Nebo nabijet mobily :-) Nekdy v tuto chvili nase diskuze utichla,protoze.se ozval zakladatel,ze chce resit jen prakticke veci.

    Hele chlape, ono tebe "trollit" jak rikas nasi diskuzi je hrozne jednoduchy,protoze ty si nepamatujes co jsi napsal pred par radky a neustale menis svoje tvrzeni.
    Viz treba tebou navrhovane solarni auto,kde z tebe nakonec vypadlo,ze solary tam budou na pohon klimatizace,kterou snad utahnou. Letadlo,ktere vlastne nakonec nebude litat na energii ze solaru,ale budou tam na prilepsenou.
    Nebo to ze z pristi rok si udelal "jednou se toho dozijem".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: a když jsme u toho: co konkrétně teda tvrdím jinak? o tom, k čemu směřuje solární létání během našich životů, tvrdím pořád to samé:

    - cca 40 osob v přetlakové kabině (asi kompozitní, že) dodatečné zpřesnění: mezistupeň bude 9 cestujících + pilot (protože regulace)
    - dostup až do cca 21-25 km výšky (otázkou zůstává, jaká část letu proběhne v největší výšce)
    - průměrná cestovní rychlost kolem 300 km/h (při stoupání méně, při klesání více)
    - dolet za den až 3000 km (za jeden den - celonoční výdrž se nepředpokládá)
    - tento typ dopravy může získat jednotky procent na trhu (protože podstatná část populace by pokládala za cool aspoň 1x za život cestovat na dovolenou skrz stratosféru - a přitom pohodlně, potichu, apod.... ekologická kritéria tam ani nemusí hrát hlavní roli)
    - některá dodatečná zpřesnění (převzato odjinudú) - např. bezpečnost provozu by řešila obyčejná kompaktní energocentrála (která by při nominálním letovém profilu nespouštěla). velké rozměry soláního letadla se dají řešit několika způsoby, nemůžu samozřejmě předpovědět, který se ukáže jako nejvýhodnější (měnitelná geometrie křída, víceplošník nebo VTOL).

    že se k tomu blížíme, je vidět na odkazech na čísla, která by před 10 lety vypadaly naprosto nereálně:

    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]
    [ JAZZZ @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]
    [ XCHAOS @ Solární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL) ]

    Pokud můžeš dohledat, co přesně tvrdím za ta "léta jinak", tak bych to uvítal. Myslím je nefér, když o nějakém inženýrském problému, který tam vznikám napíšu, že se dá řešit více způsoby a že nedokážu předpovědět, který z nich se ukáže jako nejvýhodnější (konstrukčně, z hlediska bezpečnosti, či ekonomicky...), tak že "pokaždé tvrdím něco jiného".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: rád bych ti připomněl hlavně to, že podle norských pověstí se s východem slunce trollové proměnili v kámen :-)
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: ale to vis ze neprekrucujes svoje vlastni slova. Ty mas jen tu smulu,ze se da listovat v historii diskuze,prasatka to meli jednodusi... :-)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    LINKOS: ... a přesně to, že tě baví občasné nahodilé nepřesnosti označovat za "lži" a přijde ti to cool, je to, proč tenhle klub nejspíš není pro tebe.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    JAZZZ: bylo to tu, resp. REDGUY (jinde, protože tady mu přístupová práva nestojí za to, aby mě přestal urážet) měl nějaký problém s tím dobrat se k tomu, jaký zlomek vzletové hmotnosti bude tvořit 1 MWh baterie
    LINKOS
    LINKOS --- ---
    XCHAOS: jediny tvuj problem je ze jsi ulhany a prekrucujes nejen to co najdes na netu,ale i to co sam tvrdis po case je jaksi jinak. Zrovna jsem poslouchal farmu zvirat,tam je to podobny,prasata neustale prepisuji pravidla a spolehaji na to,ze jsou ostatni pitomci a nepamatuji si co tam bylo napsano. Jediny rozdil je v tom ze jim to prochazi :-)
    JAZZZ
    JAZZZ --- ---
    pak tu mame tohle dopravni letadlo na baterky. nevidim duvod, proc by nemohlo mit vetsi kridla polepena PV panely.
    Izraelský startup Eviation Aircraft představil elektrické letadlo | Hybrid.cz
    http://www.hybrid.cz/izraelsky-startup-eviation-aircraft-predstavil-elektricke-letadlo

    solarni letadlo bez baterekk je nesmysl, takze ted uz ej to otazka jen hleda spravneho pomeru baterek, plochy, kridel a poctu pasazeru ... no a ty flajmy co se resi tady me nejak uz nebavi cist.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Airbus Perlan Mission 2 Reaches its Highest Altitude to Date
    http://compositesmanufacturingmagazine.com/2017/05/airbus-perlan-2-reaches-highest-altitude-date/
    Because the aircraft will operate at extreme altitudes, in only 3 percent of sea level atmospheric pressure, it will also be flying at true airspeeds fast than 0.5 Mach.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    http://www.chinatopix.com/...0170607/china-largest-solar-powered-drone-being-prepped-target-navy.htm
    CH-T4 has a twin fuselage, a cranked wing and twin vertical rudders. Its wingspan extends 40 meters but despite this, the drone only weighs between 400 kg and 450 kg.

    It owes its lightness to the use of carbon fiber and plastic components. The use of these materials means the UAV's eight electric propellers can drive the aircraft to speeds approaching 200 km/h.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    China just flew a 130-foot, solar-powered drone designed to stay in the air for months | Popular Science
    http://www.popsci.com/china-solar-powered-drone
    Oh, and it can reach speeds up to 125 miles per hour (200 km/h)

    XCHAOS
    XCHAOS --- ---


    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    China's new solar-powered plane could spend YEARS in the air and will completely change the way countries spy on each other
    https://www.thesun.co.uk/news/3707614/china-spying-solar-plane-reach-new-altitude/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam