• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSSolární letadla a vzducholodi (pilotovaná/bezpilotní+stratosférické/elektrické létání+"létající auta"/VTOL)
    V tomhle klubu řešíme všechny aspekty solárního létání, i mezioborově (aerodynamika, statické a mechanické záležitosti, elektrotechnika, fotovoltaika, konstrukce letadel, ekonomika provozu...)
    [ solar-flight.com | solarimpulse.com | solarship.com | Conceptual Design of Solar Powered Airplanes for continuous flight (pdf) ]

    Témata podrobně: Pilotovaná i bezpilotní solární letadla. Významné zahraniční osobnosti aktivní na tomto poli. Politické, ekonomické a sociální souvislosti. Vše z historie tohoto oboru i zajímavé odkazy týkající se jeho budoucnosti. 2D i 3D vizualizace, fotografie, videa. Volné přesahy do spřízněných oblastí "úsporné aeronautiky" (obecně všechny vzducholodě, lidskou silou poháněné létající stroje, enviromentálně šetrné létající stroje, apod.). Elektrické létání (i na baterie), stratosférické létání (hlavně elektrické a solární, včetně bezpilotního). Související regulace v letectví (velmi pomalá letadla s velmi nízkým plošným zatížením křídla, pilotovaná i bezpilotní)

    Offtopicy většinou díky benevolenci moderátora bohužel nejsou mazány (ale měly by být). Za osobní útoky a urážky většinou následuje ban na dobu určitou. Připomínky ke způsobu moderace klubu směřujte prosím do soukromé pošty.
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: ok, no ja mel za to, ze nejaky pokles je tam tohle leto.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: je to článek o tom, že švédi méně létají, protože jim to přijde blbý a může za to Gréta. A podle všeho za to může nejmíň od půlky roku 2017.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: je to článek o tom, že Švédi méně létají. Detaily jsem nezkoumal. (Já jsem byl letos ve Finsku obytným autem, a spálil jsem nafty, že se stydím... určitě tolik, jako by se letělo...)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: ten graf a sled událostí moc neodpovídá tomu, co se v článku tvrdí
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    https://perlanproject.org/blog/perlan-2-tests-faster-not-higher
    Tady něco ke koeficientu rychlosti letu ve stratosféře - údaje z přístrojů se násobí 5x
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eviation’s All-Electric Alice Regional Airliner Secures a Major Launch Order – AINtv
    http://www.youtube.com/watch?v=W0DHhiwvatQ
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: v tomhle případě se to zřejmě ztratilo v překladu z japonštiny.
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: větší plocha neznamená "more efficient". "Efficient" znamená, jak dobře dokáže tu sluneční energii přeměnit na elektrickou. Většinou se to udává procentem a tak mě mate, že to tady nikde nikdo nezmiňuje.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    DZODZO: vždyť to píšou hned na začátku:

    Toyota will start testing a new solar roof for the Prius that it says can add as much as 44.5 km of range to the plug-in hybrid a day

    Mě to nepřijde špatné.. pro lidi, co jedou každý den třeba 10 km do práce a zpět, nebo co je děj o víkendu na chatu...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    CYBERWOLF: "They’re capable of producing almost five times as much power as the previous model, and can give over seven times the amount of range." 7x dlhsi dojazd, ale je to samozrejme relativne v kontexte absolutnych cisel, ak predtym bol dojazd 1 km a teraz je 7 km tak to nie je much more, stale je to abyssmal :) hlavne neparkovat pod stromami a v podzemnych garazach
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CYBERWOLF: no dá se to v tom článku odhadnout, ostatně i vizuálně - v předchozí verzi to byl panel jenom ve střeše.

    přijde mi vtipné, jak postupně výrobci elektromobilů zjišťují, že křemík je vlastně levnější, než lithium :-)
    CYBERWOLF
    CYBERWOLF --- ---
    XCHAOS: how much is much more?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Toyota is testing a much more efficient solar roof for its electric cars - The Verge
    https://www.theverge.com/...ota-prius-plug-in-hybrid-solar-roof-range-electricity-energy-environment
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    offtopic, ale zajímavé čtení o nedávné kauze v dopravním letectví...
    How the Boeing 737 Max Disaster Looks to a Software Developer - IEEE Spectrum
    https://spectrum.ieee.org/.../aviation/how-the-boeing-737-max-disaster-looks-to-a-software-developer
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Eviation Alice - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Eviation_Alice
    At 3,700kg (8,200lb), the battery accounts for 60% of the aircraft take-off weight

    letadlo bez baterií tedy bude vážit méně než tři tuny (a vzhledem k dostupu 9 km je přitom kabina přetlaková)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam