(jinak tenhle klub není primárně o šlapohybech a šlapoletech, ale napadá mi, že elektrický přenos energie šlapání na vrtuli by u letadla mohl dávat určitý smysl... už u lehokola váží řetěz 2.5kg a u letadla musí mechanismus se změnou osy rotace jednak něco vážit a jednak mít nižší mechanickou účinnost než u kola... takže pokud bych vůbec stavěl nějakou takovouhle Tleskačovinu, tak bych zvážil, kolik kg hmotnosti a % účinnosti můžu získat hybridním elektromechanickým uspořádáním - s tím, že malá baterie, schopná nějaké emergency výpomoci, by se určitě užila líp, než váha řetězu... ale i bez baterie by to mohlo hodně pomoct)
Každopádně, šlapací letadla mají k dispozici ještě daleko menší zlomek výkonu na jednotku hmotnosti, než letadla solární. Běžné rekreační solárně-elektrické letadlo s výdrží kolem dvou hodin v kombinaci s osluněním, doletem za ty hodiny přes 100 km, schopné nabít se na jakékoliv louce za 4 hodiny na hodinu letu na baterky nebo dvě hodiny kombinovaně baterky+slunce - to mi přijde jako naprosto nekonfliktní zadání, z 10m^2 dobře vychlazeného panelu dostanu za asi 5 hodin kolem poledne kontinuálně kolem 2 kW - tolik šlapající letec nedá ani náhodou. Solární letadlo je oproti všem Tleskačům na asi 5x lepších číslech a pokud nepožadujeme extrémní výkony typu celonoční výdrž, tak mi to přijde celkem nekontroverzní směr vývoje.