KEMAL: U nás ale není čistě parlamentní systém a nikdy ani nebyl. Prezident je dokonc označený jako "hlava státu" a ta ústava je i tak napsaná...
Já v instituci prezidenta u nás chápu dvě hlavní funkce
1) jako určitou pojistku, nebo hybatele v případech, kdy politicky selže parlament, případně výkonná nebo i soudní moc. Z toho důvodu jsou tam třeba i amnestie nebo milosti, vracení zákonů a pod..
2) určitý "krizový" soustředění moci - proto je velitel armády a podobně - v případě, že by šlo něco fakt do prdele, tak on tam má cesty jak více méně legálně "uzurpovat" prakticky všechnu moc a efektivně jí vykonávat - v případě nějakýho puče, státního napadení, nějakýho podstatnýho zfalšování voleb on jakožto defakto stojící nad zákony, navíc s armádou může třeba i rozspustit ze dne na den parlament, jmenovat svojí vládu a pod.. Samozřejmě že ho pak někdo může žalovat u ústavního soudu třeba pro tu velezradu, že pro rozpuštění parlamentu nesplnit zákonný podmínky a pod., ale to už uběhne tolik času, aby krizová situace nějakým způsobem normalizovala..
V žádný případě není jeho role ústavně vymezená jako "kladeč věnců a ceremoniální podepisovač" - tohle se pro zjednodušení možná učí ve vlastivědě na druhým stupni ZŠ, ale není to tak..