• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    BUENAVENTURAČeskoslovenská anarchistická federace
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    Prvomájový proslov ČSAF

    Dnes se v Praze konalo několik anarchistických setkání. Jedno z nich proběhlo za účasti 35 anarchistů a anarchistek krátce po poledni na Střeleckém ostrově. Od druhé hodiny odpolední se pak konala demonstrace, která začala na náměstí Republiky. Odtud následoval pochod asi tří stovek lidí přes Staroměstské náměstí k pražskému magistrátu. Na obou akcích zazněl proslov za Československou anarchistickou federaci lišící se jen úvodem. Zde je znění verze ze Střeleckého ostrova:

    Dovolte mi vás přivítat jménem Československé anarchistické federace na Střeleckém ostrově. Vzhledem k úpravám, jimiž toto místo momentálně prochází, jsme se rozhodli jen pro opravdu malé připomenutí 1. máje na tomto tradičním místě. Ač jde o akt, který nebyl nikde veřejně avizován, pokládáme ho za součást Akčních dní, které jsou – podobně jako v předešlém roce – rozprostřeny v období kolem 1. máje a skládají se z různých forem setkání, přednášek, besed, promítání apod. Jejich součástí je také dnešní demonstrace na náměstí Republiky, na níž se následně ze Střeleckého ostrova vypravíme.

    Na tomto místě se před více než sto dvaceti lety uskutečnilo první dělnické shromáždění v Čechách spojené s oslavou Svátku práce. Kořeny tohoto dne coby svátku pracujících lidí však sahají ještě o několik let dále. Když se v roce 1886 dělníci rozhodli vyjít do ulic Chicaga, byli připraveni vybojovat si svá práva. A byli úspěšní! Osmihodinová pracovní doba, to byl požadavek, o který neoblomně usilovali a neustoupili ani před zastrašováním či represemi. Samotné protesty vyvrcholily násilím ze strany policie a pumou hozenou do jejích řad. Kdo za tím činem stál, není dodnes jasné, avšak vyprovokovaný střet měl za následek zatýkání a následné justiční vraždy anarchistů, kteří stáli v čele odboje. Strach, ve kterém kapitalistické autority jednaly, byl příznačný, stejně jako jejich touha po pomstě a vražedném exemplárním rozsudku. Dělnické hnutí totiž čítalo tisíce a tisíce přívrženců. Hněv, který poprava nevinných vyvolala, a pokračování v boji za osmihodinovou pracovní dobu donutily mocné ustoupit požadavkům. Dělníci mohli slavit velký úspěch.

    Chicagští mučedníci, jak bývají popravení anarchisté označováni, byli nepřáteli tehdejšího kapitalistického režimu ve Spojených státech. Ocitli se na jeho černých listinách a bylo s nimi podle toho také naloženo. Stejně tak pracující, kteří na Střeleckém ostrově poprvé oslavili dělnický První máj, byli povětšinou na seznamech nepohodlných osob Rakousko-uherského mocnářství. I když se po letech stal první květen oficiálně uznávaným Svátkem práce, seznamy nepohodlných lidí nezmizely a ti, kteří by chtěli opravdovou svobodu, společnost bez vykořisťování a útlaku a svět bez válek, jsou na nich dodnes.

    Ano, i současný kapitalistický režim má své seznamy, na něž umísťuje nepohodlné skupiny a osoby. Pěkně na nich dohromady míchá ty kteří se dopouští zločinů z nenávisti, i ty, kteří si dovolují proti takovým činům a jejich nositelům vystupovat. Režim, který oceňuje antifašisty minulosti, řadí na takové seznamy antifašisty současné. Ti minulí ho již neohrožují, ti současní jsou mu trnem v oku, jelikož zpochybňují jeho monopol na řešení společenských problémů a odkrývají jeho vlastní fašizující tendence. Mezi rasistickými aktivisty ve zprávách o extremismu naleznete marginální křiklouny, ale již tu nejsou zařazeni ti, kteří se aktivně podílí na rasismu institucionálním a všechny ty politiky napříč stranami, kteří slibují zatočit s tak zvanými nepřizpůsobivými.

    My, anarchisté, jsme ve zprávách o extremismu také zařazeni. Nebráníme se tomu, naopak nám to lichotí. Vždyť ani nejsme tak silní, abychom mohli kapitalistický režim nějak výrazně ohrozit. Kdybychom však onu sílu měli, neváhali bychom ani chvilku. Neváhali bychom ani chvíli postavit se vykořisťování a sociální nespravedlnosti i jinými prostředky, než zlovolnými extremistickými akty, za něž dnes BIS a ministerstvo vnitra označují přednášky, benefiční koncerty, publikační činnost a bezpeněžní zóny.

    Stejně jako naši předchůdci v Chicagu v roce 1886, stejně jako naši předchůdci na Střeleckém ostrově v roce 1890 – i my jsme nepřátelé útlaku, nadvlády, diskriminace, vykořisťování, represe... Stejně jako oni i my patříme na seznamy, které sestavují hlídací psi těchto poměrů.

    Odpor žije! Boj pokračuje!
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    ALVIN1985: Souhlasím s tebou, být vidět v ulicích, aktivně být tam, kde je to zrovna potřeba....to má největší smysl a vždycky mělo. Souhlasím s tebou, možná v tuto chvíli je vhodná doba na radikalizaci, právě z důvodů, které jsi popisoval. Určitě je to téma do diskuze.
    Částečně jsme tohle téma řešili, kdy vlastně nejsme schopný využít potenciál demo odborů atd., kde máme možnost prolomit bariéru mezi radikalitou a poklidnou demo. I kdyby ta radikalita měla být jen v tom, že se změní trasa cesty, nebo cokoliv jiného. Neměli bychom se toho bát!
    TAR
    TAR --- ---
    Zítra je také tradiční setkání anarchistů a anarchistek

    Sraz v 11.45 u nár. divadla (na tom placu mezi starou budovou a novou scénou ) a nebo ve 12 hodin na střeláku. Střelák je teď rozkopanej, tak se tam někde sejdeme....
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    Opět můžete stahovat a lepit

    Právě vyšlo nové číslo Zdola http://www.csaf.cz/obrazky/plakaty/zdola2013-07.pdf


    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    ALVIN1985: " stejně je ale nakonec nejdůležitější to, co člověk reálně dělá-můžeš vydat tisíc publikací a brožur, o tom jak někdo jiný, na jinym místě a v jinym čase byl militatní, dělal přímý akce a proč to bylo super a důležitý, ale pokud sám nic takovýho neděláš, tak je to (mírně řečeno) dost pokrytecký. "

    samozřejmě že je nejdůležitěšjší právě to, co člověk reálně dělá...nakladatelství je součást toho všeho a většinou to stejně zase nejspíš dělá úzký okruh lidí, těch co to dělají rádi a nadruhou stranu, nedělejí zase jiné aktivity.....a co ti ostatní ? Můžeš to nazývat pokrytectví, já mám pochopení....je to těžký, protože co můžeme ve svém životě v tuto chvíli dělat ? Chodit do práce, nechat se živit od rodičů, být na socce, squatovat. Squating je východisko, ale kdo z nás squatovat chce? Být na socce, znamená věčně shánět prachy na nájem atd., pokud ti dávají peníze rodiče a děláš brigády - " tak jsi to vyhrál/a" máš peníze na nájem a můžeš být aktivní. Poslední skupina " pracující třída" pokud pracuješ 8 a víc hodin denně, mnohdy do toho přidej rodinu a školu. Tato pozice je docela složitá pro aktivní anarchisty/ky. Nemyslíš ? A to nemusíme pracovat protože chceme mít drahá auta a tučná konta, ale nějakým způsobem přežíváme.
    To není omluvenka pro to nic nedělat, ale pochopení proč nejde všechno dělat naplno.
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    CROME: tady jsou ;) jinak nevim, nejsem (spolu)autor, jen šiřitel

    CROME
    CROME --- ---
    SCHIFFI: hm a proc to nema diakritiku?
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    SCHIFFI: sorry za velikost, "IT" není mojr hobby :)
    SCHIFFI
    SCHIFFI --- ---
    ALVIN1985
    ALVIN1985 --- ---
    chápu. ono podle mě záleží, jak si kdo odpoví na otázku na jakou sortě lidí by ta publikační propaganda měla být zaměřená. pokud na studenstvo a inteligenci obecně, tak bych s tebou určitě souhlasil, ale dneska by myslim dávalo větší smysl zaměřovat se spíš na lidi, který mají k radikalitě blíž než prvně jmenová skupina. mám na mysli nezaměstnaný, krachující příslušníky nižší střední třídy a skupinu lidí, co bych asi (z nedostatku vhodnějšího pojmenování) nazval "dělnictvem". myslim si, že lidi, co maj na krku x exekucí, hrozbu ztráty zaměstaní, bydlení, rodiny nebude zajímat, co dělali anarchisti ve španělsku před 80lety-chtějí slyšet, co jim my jako anarchisti můžeme nabídnout (krom tradičních a už poněkud zaprášených pouček). tehdy má smysl nacpat jim brožuru, kde se dočtou, proč má smysl se organizovat, jak může vypadat praktická solidarita (z naší strany) apod. ale i tak vidim obecně budoucnost spíš v akcích typu okupace ubytovny v Předlicích, než v psaní brožur.
    ALVIN1985
    ALVIN1985 --- ---
    MIRA_KA: já si třeba nemyslim, že by tady vycházelo málo publikací, na bookfairu se myslim ukázal spíš opak. problém podle mě je, že velká část těch publikací se zabývá spíš historií anarchismu příp.anarchismem praktikovaným teď na druhym konci světa, ze kterých je možný zkušenosti přenášet jen ve velmi omezený míře (to je asi jejich hlavní smysl ne? abychom se z nich mohli něčemu přiučit/poučit se z chyb)...co by asi bylo víc potřeba jsou překlady/původní texty o fungujících projektech, úspěšných současných/nedávných hnutích a organizacích atd.z kulturně a historicky blízkýho prostředí tzn.něco, co se dá nějakým způsobem využít i u nás dnes. co bychom ale podle mého názoru potřebovali nejvíc a na co sem narážel předtím je, aby publikační činnost šla ruku v ruce s praxí, doplňovala, vysvětlovala proč a co se dělá v reálu, proč a za co jdeme do ulic apod. a zasazovala to do současný socio-ekonomicko-politický situace. řek bych, že publikační činnost je v politických hnutích formou propagace jejich myšlenek tzn. měla by být určena i širší veřejnosti-ne jen směřována do hnutí (což je obávám se přesně případ historických publikací)...na druhou stranu v obou skupinách, ve kterých se teď pohybuju jsme zatím dělali spíš tu praxi než publikační činnost, což taky ideální
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    BUENAVENTURA: spatnej odkaz..
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    MIRA_KA: imho pohled na anarchismus od anarchistu/ne-anarchistu je stejne dulezitej. nicmene publikaci by vychazet vic mohlo. je tezky ale neco napsat, pro mne :)
    ALVIN1985
    ALVIN1985 --- ---
    žádný anarchista (pokud se má člověk potřebu exaktně škatulkovat) by se podle mě neměl stydět ke svému myšlenkovému systému veřejně přihlásit-zvlášť když z toho pro něj neplyne žádné reálné ohrožení.
    stejně je ale nakonec nejdůležitější to, co člověk reálně dělá-můžeš vydat tisíc publikací a brožur, o tom jak někdo jiný, na jinym místě a v jinym čase byl militatní, dělal přímý akce a proč to bylo super a důležitý, ale pokud sám nic takovýho neděláš, tak je to (mírně řečeno) dost pokrytecký.

    ad militatní vegan/ka: TENHLE koncept je podle mě naprostá (a kontraproduktivní) blbost vycházející z falešný představy o vlastní morální nadřazenosti a z něho vyplývajícího práva povyšovat se nad ostatní lidi (=nevegany)...viz.všichni ti arogantní vegani, co si kupujou banány z otrockých plantáží z jižní ameriky a je jim úplně jedno, na jakých škodách na životním prostředí a lidech se tím podílejí.

    ad tolerance: řek bych, že obecně má anarchistický "hnutí" u nás k nějakýmu tolerantnímu prostředí (kterým by rádo bylo) dost daleko, ale to by bylo na jinou dlouhou diskuzi postavenou na základě konkrétních osobních zkušeností...
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    A UŽ JSTE SLIŠELI O PRVNÍM MÁJI ???

    POZOR ! ZAČÍNÁ SE 28.4 1maj.cz/2013
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    tolerantní anarchistka je pěkná blbost :)....co to má vlastně člověku předat ? Že anarchisti/ky nejsou toleratní??
    Podle mě toto spojení popírá podstatu anarchismu. Pokud jsou mezi náma lidi, kteří se nazívají anarchistou/tkou a jsou netoleratní, měli bychom se o tom s nimi bavit a né se začít nazývat toleratní anarchita/ka.

    Militantní vegan/ka :) o tom se dá dobře bavit, ale doufám že v určitém smyslu je militatní vegan/ka minulostí.
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    BUENAVENTURA: tolerantni anarchistka zni dobre. rozhodne lip nez militantni vegani :) to uz moc sanci k diskuzi nedava :)
    BUENAVENTURA
    BUENAVENTURA --- ---
    GRED: pokud ti jde o to, aby jsi své myšlenky předal dál, tak mnohdy musíš volit takovou komunikaci, která ostatní neodradí.
    Nemyslím že by se lidi nechtěli prezentovat jako anarchita/ka, spíš jen není potřeba to říkat v první větě.


    TECZKA: :D tolerantní anarchistka? To věřím že to přijímají dobře, ale tím že jsi toleratní anarchistka by jsi mě moc neoslovila. Nevěděla bych, co si pod tím mám představit.
    TECZKA
    TECZKA --- ---
    já se poslední dobou označuju za tolerantní anarchistku. krom vtipů a poznámek o radikalitě to většinou lidi přijímaj dobře. voliči top 09, trockisti i moje máma.

    a všechny ty pojmy, ketrý by někdo moh označit za nevhodný nebo vyprázděný, miluju. svoboda, solidarita, rovnost, anarchie.
    GRED
    GRED --- ---
    Taky nevim proc nerikat..
    Prijde mi, ze je posledni dobou trend se v anarchistickych kruzich za anarchist(k)u nepovazovat, jak kdyby to bylo sprosty slovo, nebo spis lidi nechteji svoje nazory prezentovat jako anarchisticky, aby okoli nezastrasili. Nektery kolektivy a organizace to dokonce vypousteji ze svyho slovniku aby neodradili potencialni sympatyzant(k)y..

    Moc nechapu proc, kdyz mame anarchisticky vize a snime o spolecnosti usporadany na anarchistickych principech. Podle me je dobry prezentovat nasi politiku takovou jaka je..

    Jinak, media pochopitelne anarchismus ocernuji, ale taky se nesetkavam s zadnyma negativnima reakcema
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam