E2E4:
Spoiler tagy už byly oficiálně označeny za nepotřebné, takže odpovídám věřejně.
1) Jo.
2) Tohle v knize není, ale tak nějak to tady vyplynulo z diskuzí: Akkütlix osobně rozjel össenské náboženství, oběti atd., a tím si zajistil klidnou budoucnost se zásobami argenitu. Ale pak ho to nebavilo, protože je ztělesněním proměn. Takže si vzal Loď (což byla össenská technologie, předtím žádnou neměl), a vyrazil do vesmíru. Össenské náboženství jelo samospádem dál, plnilo mu pokladnice argenitem, a on se toho ani nemusel účastnit.
D-alfa je past proto, že do ní vedou jednosměrné R-A kanály, ale žádný ven. V hlubokém R-A (s velkými rychlostmi) se dá létat jedině kanály, takže je to dost zásadní omezení. Není to vysloveně anomálie, ale pro cestovatele vesmírem dost důležitá okolnost. Akkütlix nemohl ven, takže tam zůstal a čekal. Když na D-Alfu dorazili pozemšťané, okamžitě je ovládnul než je stihnul ovlivnit karwil, a jejich psychotroniky donutil ho odteleportovat pryč a spáchat sebevraždu, aby tím získal dostatek energie. Ale Loď tam už zůstala.
(tady teď trochu tápu, protože součástí toho bylo i přeformátování okolního vesmíru tak, aby se v hlubokém R-A dalo letět i jinak než skrz kanály. Ale pokud Akkütlixe D-alfané teleportovali, tak už neměl důvod měnit vesmír. Možná to někde v těch posledních dílech vysvětlené je, ale teď nevím.)
3) Prastará měla být ta Akkütlixova Loď, ale celou tu legendu podle všeho stvořila církev, aby dala Lodím cíl a zabránila jim např. páchat sebevraždy kvůli ztrátě životních perspektiv. Měli pocit, že když jim dají smysluplný cíl, ale zároveň hlídáním klíče zabrání jeho naplnění, tak budou Lodě lépe ovladatelné.