• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LIQUID_SOUNDZvuková postprodukce ve filmu
    Nejen o postprodukci ve filmu, obecně o filmovém zvuku a práci na place. Cokoliv o ADR/Foley/SoundEffects/Music.
    rozbalit záhlaví
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    LION: Tak LCR i Ls Rs je full range. Je jasný že předevšim v consumer reálu je to jinak, do těch domácích minibedniček to leze různě procesovaný a kdyžtak se to ořízne samo na konkrétních zařízeních.

    Resp. já teda míchám 5.1 jenom hudbu a mixy jsem posílal do různejch koutů světa US, UK, Korea, atd. Nikdy s tim nebyl potíž, což ale neznamená, že to pak nějakou ekvalizací neprojde. Např. LFE kanál odevzdáváme běžně i bez Low Pass ořezu (právě jak píšeš z konkrétních zdrojů, vymíchanej přes aux). K tomu stejně pak dojde. Nebo ty ty full rangeová kanály nějak upravuješ? Předpokládám na úplnym konci…?

    Btw. Pamatuju kdysi dááávno se odvzdávalo třebas na Barrandov 5.0 s tim, že LFE si technicky dodělali tam.
    LION
    LION --- ---
    NOOLY: Nevím jestli to chápu správně, ale mimo LFE bych žádné hlubší frekvence necpal. Záleží jestli mícháš pro kino, nebo na DVD/Bluray. Pokud je to pro domácí poslech, nedá se moc počítat s tím, že by ti LCR kanály tyhle frekvence spolehlivě přenesly, v kině zase riskuješ fázovou paseku. "Správně" by asi bylo nejlepší si ty stopy hromů zduplikovat, jednu ořízlou EQ zhora použít na LFE a druhou (ten zbytek) panoramovat jak je potřeba. Případně toho samého docílit přes auxy. Jinak na nic jako "100% podle reality" se u filmu nehraje, zásadní je, aby to fungovalo a nerušilo.-)
    PANIKA
    PANIKA --- ---
    LION: souhlasim, ale nezijeme v idealnim svete, diky za tip na katy, mrknu na to, ale myslim ze je mimo rozpocet, ale aspon se mam od ceho odpichnout, dik
    LION
    LION --- ---
    LION: Při práci např. s Virtual Katy stačí ve střižne pracovat s jednou mono stopou, je to jen reference pro střih.
    LION
    LION --- ---
    PANIKA: Tohle je vždycky problém, resp. spousta práce navíc pro zvukaře. Ideální je dodržovat při postprodukci postup prací tak, jak se to dělalo dřív tj. zvuková postprodukce začíná až na finálním střihu. Pokud se má střih řídit zvukem, je potřeba mít ve střižně inkriminované stopy k dispozici. Bohužel pro zvukaře (a termíny), dneska je to spíš výjimka. Když do toho jde střihnout, střihne se. Není to úplně nelogické - úprava zvuku často změní vyznění obrazu. Je ale potřeba s tím počítat a dát zvukaři výrazně víc času na úpravy střihu a pokud možno to neměnit mockrát - pak už jde o duševní zdraví:-) Pokud se jedná o pár střihů (dvě okna na konci záběru, jedna celá scéna pryč atd.), tak je i při velkém množství stop nejlepší to udělat manuálně. Když je toho hromada, používají se externí softwary jako http://www.virtualkaty.com/ . Z Avidu se vyexportuje EDL (v zásadě se z toho získá seznam timecodů na kterých proběhl střih) a podle toho pak software upraví PT session a vyrobí novou, přestříhanou. Nevýhody jsou dvě - vysoká pořizovací cena takového softwaru a nutnost všechno tak jako tak manuálně začistit a zkontrolovat. Samozřejmě je zásadní pohlídat si kompatibilitu timecodu. Držim palce:)
    NOOLY
    NOOLY --- ---
    Premyslel jsem a nedomyslel jsem: Zvucil a michal jsem jeden film v 5.1, v jedne scene tam bylo hrmeni, blizila se bourka. Ja jsem nejake atmosfery umistil tak, aby to znelo dobre, ale pak jsem nad tim zacal premyslet.

    Premyslim, ze jsem mohl sjednotit basove frekvence tak, aby hraly odprostredka a nechat jednotlive udery hrmeni hrat ruzne v celem prostoru. Mozna by to nebylo stoprocentne dle reality, ale predevsim slo o dramaturgicke znazorneni faktu, ze boure bude obrazne znamenat smrt hlavniho hrdiny. Takze: Netusim, jak docilit v Pro Tools toho, aby byla "polohovatelnost" zvuku plynule zavisla na frekvenci zvuku. Domnivam se (ale nevim jiste), ze by atmosfera potom byla ucesanejsi, nez jak jsem to udelal (ruzne nizkofrekvencni ruchy byly mirne citelne v prostoru, coz je asi chyba). A ano, do subwooferu jsem to taky mirne nacpal.
    PANIKA
    PANIKA --- ---
    LIQUID_SOUND: jak to myslis sesynchronizuj po TC?
    prave ze 5.1 mix je imo problem, protoze jak pak dostanu postrihani/zkraceni zpet do PT aby mohl zvukar udelat finalni mix, kterej bude delat z tech snad 64 nebo kolik jich ma?
    takhle ja nejsem ani strihac, ani zvukar, jsem ajtak a mam vymyslet jak to zaridit, aby strihac mohl film jeste pokratit, s tim ze zvukar ma hromadu stop (vic nez tech 24 co ti umozni avid otevrit), na kterych uz zacal pracovat.

    kazdopadne diky za odpovedi
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    LIQUID_SOUND: Resp. vyexportuj AAF z Pro Toools, který by mělo bejt v pohodě importovatelný do Media Composeru. Imo smíchej to v PT a pošli tam 5.1 mix. Když to chceš mít s obrazem při mixu, tak sammo naiportuj obraz do PT anebo si ty kompy sesynchronizuj po TC..
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    PANIKA: AAF
    PANIKA
    PANIKA --- ---
    potrebuju vyexportovat nejakou asi referenci z protools, aby sla naimportovat do avidu media composer 7, tam jeste postrihat i s videem a zase naimportit zpatky.

    problem je ze v tech protoolech to ma tedka asi 64 stop, kdezto avid umi maximalne 24 stop.

    myslim ze by nebyl problem strihat v avidu jenom mixdown, potom ale potrebuju zpusob jak ty strihovy upravy dostat do PT.

    resili jste nekdo neco podobnyho?
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    NOOLY: Jojo určitě věřim! Vzhledem k tomu ale, že já dělám z 99% muziku, sahám právě spíš po algoritmovejch hw/plugách. I tak je supr vidět tyhle věci použitý tak, jak maj bejt. Furt se něco učim. :)
    NOOLY
    NOOLY --- ---
    LIQUID_SOUND: zalezi na kvalite tech impulse responsu. ja to mam podobne! co se tyce simulace dozvuku, tak radsi sahnu po klasickym reverbu. konvolucni reverb pouziju, chci-li simulovat velmi konkretni prostedi nebo se zvukem zaexperimentovat (jako IR se da pouzit takrka jakykoli sampl a co z toho pada, je casto prekvapujici. v dobrej slova smyslu :)
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    NOOLY: Jo je to možný, já IR nepoužívám tzn. ani zas tak moc neznám. Viděl jsem xkrát AltiVerb, ale nikdy mi moc extra nesedl. Zvuk je z toho takove mrtvej, neživej oproti třebas Lexiconům. Patrně tam maj bejt i nějaký modulace, který ten impuls nepochytí.
    NOOLY
    NOOLY --- ---
    LIQUID_SOUND: ono je pak vcelku jedno, kterej sw je na konvolucni reverb pouzit, ja mam rad voxengo pristinespace, kterym IR laduju.
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    MARIHAI: Tak mluvěj o tom cca 7:30
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    Tak možná AltiVerb…

    SoundWorks Collection: The Sound of Prometheus
    http://vimeo.com/43796489
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    MARIHAI: Přesně na to používali Speakerphone na tom poslednim Vetřelci, kdy potřebovali prostřihy ze studiovýho mikra na ty jejich mikrofony co měli v helmách. Někde najdu video, kde dělali Impulse Response tý helmy a pak to tim proháněli. Na tohle to musí bejt pomocník.
    MARIHAI
    MARIHAI --- ---
    porad jsem nemohl trefit jak spravne priblizist hlas nahranej ve studiu k portum a teprv ted jsem objevil ze ve speakerphonu je simulace mikrofonu s moznosti pridavat degradaci zvuku :) genialni
    LIQUID_SOUND
    LIQUID_SOUND --- ---
    LOTR2 TT Sound Design part 1 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=t5cOgj4RsWg


    LOTR2 TT Sound Design part 2 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=RMNwotOm27g


    LOTR2 TT Sound Design part 3 - YouTube
    http://www.youtube.com/watch?v=EW7lC6CTmbY
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam