• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    RESCAPEQUADROKOPTÉRY , Coptery DJI Phantom a jiné osazené kamerou, všeobecná diskuze, fotky a videa
    Tipy, triky a vše ostatní ohledně RC Quadrokoptér, létajících RC modelů osazených čtyřmi motory. Rady při nákupu zařízení a příslušenství. Quadrokoptéry s kamerou - vlastní ukázkové fotky a videa.
    rozbalit záhlaví
    PREBRAL
    PREBRAL --- ---
    MHO: Já coby řekněme rekreační letec, který vnímá drona jako něco na způsob létajícího stativu (Phantom 3S, vzletět, vyfotit si něco ze zajímavého úhlu, přistát) bych jednotnou úpravu po Evropě docela uvítal proto, že když jedu někam za hranice, nemusím trávit věčnost zjišťováním lokálních regulací - třeba cestou do Slovinska jsem i psal na místní oficiální stránku s pokyny pro amatéry dotaz, jak přesně a co hlásit, ale nikdo mi neráčil odpovědět. Licencovanou apku, kde by bylo detailně vymezeno, kde se lítat může a za jakých podmínek (včetně CHKOček a tak) bych taky užil.
    Co mne ale znepokojuje jsou ty testy - ne, že bych je neudělal, autoškolu jsem taky udělal a chápu její užitečnost, i když neřídím, ale pokud by se u nás bez rozlišení kategorií zachovala nějaká aktuální podoba včetně administrativní a finanční zátěže, tak je to sice OK pro profesionály (pro které je to investice), ale u amatérů už je to hraniční administrativní a finanční zátěž - mít tam nějaké podrobnější členění (podobně, jako se u aut liší povolení na fichtla vs řidičák na kamion) by bylo fajn.
    MHO
    MHO --- ---
    ESY: já si myslím, že to nakonec nebude tak horké jak to vypadá. V čechách se na to bude kašlat. V zahraničí typu Rakousko německo si holt člověk bude muset dávat majzla.
    MHO
    MHO --- ---
    B3DA: Ten první graf je sice pěkný, ale zjevně je to jenom dosazení do rovnice volného pádu ve vakuu, kde E= 1/2 m v^2 a v=SQRT(2gh). Takže E = mgh, čímž dostaneme tu pěknou hyperbolu.

    Tím pádem vychází pád malého dronu z větší výšky jako strašná energie, protože to furt zrychluje. Z hlediska bezpečnosti je to ok, protože dron ve vakuu doletí přesně tak vysoko, jak vysoko ho člověk dokáže vyhodit.

    Doufám, že si regulátor všimne, že máme v Evropě atmosféru a tedy padající dron po nějaké době přestane zrychlovat. Pochopitelně určit paušálně aerodynamický odpor bude trochu oříšek, takže čekám nějakou bulharskou konstantu.


    ESY
    ESY --- ---
    Tak sem stim mojim 600g zviretem vcetne baterky, gopro a 140km/h asi tezce za hranou :D
    B3DA
    B3DA --- ---

    MHO
    MHO --- ---
    ESY: Jojo. Já jsem si mavica jailbreaknul preventivně hned po koupi. Nějak nemám zájem aby mi příští aktualizace DJI GO implementovala EU legislativu a začala posílat letové logy kromě číny i do bruselu.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    ESY: Jo, tohle je naprostá klasika všeho do čeho se EU pustí - počáteční rozumná myšlenka se provedením zvrhne v úplnou šílenost, a postihne často nejvíc ty s kým jsou v dané oblasti nejmenší problémy.
    V tomhle případě se obávám že to nejvíc schytaj piloti FPV strojů. se kterejma je IMHO nejmíň problémů, co se provozu týče.
    ESY
    ESY --- ---
    SPECZ: To je casto nedilna soucast novejch a novejch regulaci. A proto je nemam rad. Uz vidim jak lidi budou hackovat ty ID kupovat nejaky tech cipy z ciny na zmenu ID atp.. to dopadne..
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    Obávám se že toho bude tak akorát víc průserů, protože u některých jedinců to může vést k myšlenkovýmu pochodu kterej by se dal shrnout asi následovně:

    Seru na nějakou registraci, s tim je moc papírování, lítam nelegálně -> samotný mý lítání je nelegální, seru na veškerý pravidla.
    ESY
    ESY --- ---
    Jenze diky rychlosti nad 19m/s to nespada do celyho A1 takze zase fpv je uplne mimo tabulky rozumne :) super no. Ceka nas jeste zajimava doba..
    ESY
    ESY --- ---
    European harmonisation of drone regulations 'en route' to the EC | DJI FORUM
    https://forum.dji.com/thread-137222-1-1.html
    tady je to lepsi.. je tam i tabulka A1 je pod 250g. Trosku me desi fly over people.. A nemaj electronic ID..
    Problem je ze A1 jsou i domaci buildy. Jenze vetisna fpv 5" kopter ma cca 250-300g bez baterky.
    Takze zacinam tusit ze stimhle bude jeste dobry pruser:)
    MHO
    MHO --- ---
    Hmm, tady je nejaky naznak.
    EU aviation agency publishes new drone framework. Hobbyists won't like it • The Register
    https://www.theregister.co.uk/2018/02/26/easa_drone_regs_opinion/

    pocitaji s padem ze 120m, kdy stroj dosahne ruchlosti 18m/s. Pri tom je 80J asi pro 490g stroj. Tedy uz mavic pro je na registraci.
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    MHO: Ještě jsem to nehledal, navíc to ještě nemusí bejt konkrétně stanovený ...
    MHO
    MHO --- ---
    SPECZ: Našel jste někdo jak se těch 80J počítá? Pád z nějaké danné výšky? Jak se započte odpor vzduchu?
    ESY
    ESY --- ---
    SPECZ: Jojo napadlo me to stejny... mno vypada to ze pro nas to bude asi mnohem slozitejsi ://
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    ESY: Trochu se obávám aby nechtěli dát domácí stavbu mimo zákon, případně aby administrativně/finančně takovou věc nezkomplikovali tak že to bude pro běžnýho smrtelníka neřešitelný.
    ESY
    ESY --- ---
    SPECZ: to jsem z toho jelen :D
    ale jako tohle zni fakt funky "Na poslední chvíli bylo především politickým tlakem změněno, že limitem pro povinnou registraci dronů v EU bude 80 J kinetické energie při dopadu a přenosu na člověka "

    A registrace dronu to jsem zvedavej jak dopadne moje parketa aneb fpv... tam nic z toho nefunguje kdyz si to clovek sklada z komponent co jedou na opensourcu :)
    SPECZ
    SPECZ --- ---
    Není třeba panikařit aneb Co přinese celounijní evropská legislativa pro drony - Lupa.cz
    https://www.lupa.cz/...eni-treba-panikarit-aneb-co-prinese-celounijni-evropska-legislativa-pro-drony
    ZPC
    ZPC --- ---
    MERTLAS, MHO: díky za info a tipy. Celkem jsem díky tomu vychladl. Našel jsem nicméně dneska v CZ shop, co má zřejmě (ověřuji) origo baterky az 2700 Kč. Takže do toho asi půjdu.
    MERTLAS
    MERTLAS --- ---
    ZPC: uprimne... do fotaku bych si asi neorigo baterky koupil a relativne se nebal... ale davat neoriginalni veci, zvlast baterky, do neceho, s cim litas a muze ti to kdykoliv vypnout, vypadnout, pripadne zacit horet atd... proste ne.
    Nerikam, ze originalni baterky jsou vzdycky 100%. Nicmene jsou celkem dost otestovany, maji certifikaci a podobne... Za me neorigo veci na dron ne a baterky uz vubec ne. Za ten cenovej rozdil mi to opravdu neprijde jako win situace.
    MHO
    MHO --- ---
    ZPC: Nevim jak Pahntom, ale u mavica je pak problem s apkou. Budes si muset nainstalovat upravenou nebo historickou DJI GO apku. Od verze tusim 2.8 (tedy rok 2016) to neorigos baterie detekuje a neodstartujes.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam