XCHAOS: Historie autobusových pruhů v Budapešti začíná ve druhé polovině 20. století a na počátku 21. století.
1. Začátky autobusových pruhů (70. léta)
První zóny se objevily v klíčových částech města, zejména v centru, kde byla doprava nejvíce přetížená.
2. Rozšíření v 80. a 90. letech
Počty autobusových linek narůstaly, což vedlo k dalšímu rozvoji vyhrazených pruhů.
V tomto období město experimentovalo s různými druhy pruhů, například kombinovanými pruhy pro autobusy a taxi.
Důraz byl kladen na hlavní dopravní osy, například Andrássyho třídu a okruh Nagykörút.
3. Modernizace po roce 2000
Po roce 2000 došlo k výraznému rozvoji dopravní infrastruktury, financovanému částečně z evropských fondů.
Budapešť implementovala moderní signalizační systémy, které autobusům umožňují přednost na křižovatkách.
Zavádění ekologických opatření, jako jsou hybridní autobusy a nízkoemisní zóny, podpořilo další rozšíření vyhrazených pruhů.
4. Současnost
Dnes má Budapešť více než 80 km vyhrazených pruhů pro autobusy, tramvaje a cyklisty.
Systém je integrovaný s dalšími formami veřejné dopravy, včetně metra a tramvají.
Teď jsem tam travil nejaky cas, maji to proste v centru vychytane. jak ty busy, tak cyklotrasy..oddelene od chodniku i zabradlim kolikrat..ale hlavne se mi libi jak to tam lodi dodrzuji..na cyklotrasach po cjodniku nikdo nechodi, auta ve spicce nesjiudi do bus pruhu...je to o postupne vychove ucastniku provozu