• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: no, nepatří tohle spíš do [Doprava v Praze] ?

    jinak tenhle článek vysvětluje, že to dopadlo průserem:
    Nonstop autobusové pruhy měly zrychlit MHD, stal se opak
    https://www.seznamzpravy.cz/clanek/domaci-zivot-v-cesku-nonstop-autobusove-pruhy-mely-zrychlit-mhd-stal-se-opak-262104

    kolony se akorát přesunuly před Prahy a autobusy v nich stejně uvízly. No, vzhledem k názvu klubu - ani město plné autobusů nepokládám za extra utopické musím říct :-)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Historie autobusových pruhů v Budapešti začíná ve druhé polovině 20. století a na počátku 21. století.

    1. Začátky autobusových pruhů (70. léta)

    První zóny se objevily v klíčových částech města, zejména v centru, kde byla doprava nejvíce přetížená.

    2. Rozšíření v 80. a 90. letech

    Počty autobusových linek narůstaly, což vedlo k dalšímu rozvoji vyhrazených pruhů.

    V tomto období město experimentovalo s různými druhy pruhů, například kombinovanými pruhy pro autobusy a taxi.

    Důraz byl kladen na hlavní dopravní osy, například Andrássyho třídu a okruh Nagykörút.

    3. Modernizace po roce 2000

    Po roce 2000 došlo k výraznému rozvoji dopravní infrastruktury, financovanému částečně z evropských fondů.

    Budapešť implementovala moderní signalizační systémy, které autobusům umožňují přednost na křižovatkách.

    Zavádění ekologických opatření, jako jsou hybridní autobusy a nízkoemisní zóny, podpořilo další rozšíření vyhrazených pruhů.

    4. Současnost

    Dnes má Budapešť více než 80 km vyhrazených pruhů pro autobusy, tramvaje a cyklisty.

    Systém je integrovaný s dalšími formami veřejné dopravy, včetně metra a tramvají.

    Teď jsem tam travil nejaky cas, maji to proste v centru vychytane. jak ty busy, tak cyklotrasy..oddelene od chodniku i zabradlim kolikrat..ale hlavne se mi libi jak to tam lodi dodrzuji..na cyklotrasach po cjodniku nikdo nechodi, auta ve spicce nesjiudi do bus pruhu...je to o postupne vychove ucastniku provozu
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: v Praze je spousta komunikací s vyhrazenými buspruhy, stále častěji jsou to právě radiály, které jsou pokračováním dálnic za hranicí vnějšího okruhu, podle mě chybí na původní Magistrále přes Pankrác do centra, ale je fakt, že jsem tam dlouho nejel, ale dávalo by to smysl: příměstské autobusy z tohohle směru nezajíždí do centra a dálkové, co jezdí na Florenc, tu přednost zřejmě tolik nepotřebují. Já vím o dvou výstřelech a to je ta Strakonická/Zbraslavská a Evropská. Oboje v té zóně mezi dálničním a městským okruhem, což dává velmi dobrý smysl. Jde o komunikace s úrovňovými křižovatkami. Na komunikacích dálničního typu (s mimoúrovňovými křižovatkami) vyhrazené buspruhy nebývají.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: není to ojedinělý výstřel ?
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: v Praze existují. Dokonce u nás na Praze 6 je starosta za ODS začal vynucovat, aby donutil středočechy přestoupit z aut do autobusů... ale to bylo po prázdninách a myslím se o tom přestalo mluvit.

    Nově přistavěný pruh na Strakonické/Zbraslavské radiále od dálniční křižovatky v Lahovicích k Barrandovskému mostu celý zůstal vyhrazený pro autobusy...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Jaký máte názor na vyhrazené jízdní pruhy pro Autobusy (troleje, taxi). Např. Budapešti to funguje celkem dobře a řidiči to vesměs akceptují (zůstávají volné).
    U nás chybí vůle ? Dokážu si představit ten vymezený pruh pro busy nechat i pro cyklisty, motorky atd
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Hmm, a dost zajímavé čtení o Masaryčce od stejného autora. Trochu tendenční a neříkám, že se vším souhlasím, ale rozhodně to stojí za přečtení.
    Chvála Zlatého radiátoru - by Peter Bednár
    https://smichovreviewofcities.substack.com/p/kult-performativniho-kutilstvi
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Milion plus - by Peter Bednár - Smíchov Review of Cities
    https://smichovreviewofcities.substack.com/p/milion-plus
    via [BLABOUS @ Doprava v Praze]
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Study Shows How E-Bikes Are Shifting the Transportation Landscape | Momentum Mag
    https://momentummag.com/study-shows-how-e-bikes-are-shifting-the-transportation-landscape/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Zastavte vraždy dětí. Jak se z Amsterdamu stalo hlavní město cyklistiky - Do práce na kole
    https://dopracenakole.cz/44549/zastavte-vrazdy-deti-jak-se-z-amsterdamu-stalo-hlavni-mesto-cyklistiky
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cycling is ten times more important than electric cars for reaching net-zero cities
    https://theconversation.com/cycling-is-ten-times-more-important-than-electric-cars-for-reaching-net-zero-cities-157163
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Paris Climate Plan Targets Emissions by Replacing Parking With Trees - Bloomberg
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2024-11-18/paris-climate-plan-targets-emissions-by-replacing-parking-with-trees
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Cyklostezka? Nebude, tramvaj do Malešic zakonzervuje cyklopruhy - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2024/11/cyklostezka-nebude-tramvaj-do-malesic-zakonzervuje-cyklopruhy/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    A Visit to Tianducheng, China's Eerily Empty $1 Billion Copy of Paris | Open Culture
    https://www.openculture.com/2023/12/a-visit-to-tianducheng-chinas-eerily-empty-1-billion-copy-of-paris.html
    video embednutý ve stránce hezky ukazuje, kam až může zajít realitní bublina a proč není samozřejmý, že když postavíme víc bytů, tak bude mít každý kde bydlet...
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Dřevostavba založená na konstrukčních systémech vesmírných stanic a důlních staveb – Podcast & blog by Pepik Hipik & Knižní kočka
    https://pepikhipik.com/2024/11/10/drevostavba-zalozena-na-konstrukcnich-systemech-vesmirnych-stanic-a-dulnich-staveb/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Rozhovor: Nejdřív boj, teď harmonie – Proč nizozemské dráhy vsadily na cyklisty - Městem na kole
    https://mestemnakole.cz/2024/11/video-rozhovor-s-byvalou-reditelkou-nizozemskeho-cyklistickeho-svazu/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Do bike lanes really cause more traffic congestion? Here's what the research says | CBC News
    https://www.cbc.ca/news/science/bike-lanes-impacts-1.7358319
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam