• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    XCHAOSMěstské utopie - fungují města? co táhne lidi do velkoměst? a před čím z nich jiní utíkají?
    Klub o všem, čím se zabývám už dvě desetiletí, ale chybělo mi pro to jednotné označení: Jak by mělo vypadat město, před kterým nebudou chtít lidé utéct do venkovských komunit či sekt, nebo alespoň do předměstského satelitního hypotékové bydlení, ze kterého se dojíždí do práce auty? Co nás drží ve městech a co za námi přivádí další přistěhovalce? Je utopie přežitek a nadávka, nebo má v lidském myšlení nezastupitelnou úlohu?

    Město jako podvědomý cíl útěku z otroctví/sekty/uzavřené společnosti (a proč to vždycky nefunguje). Problémy lidí co se narodili ve velkoměstech. Alternativní architektura (dřevěné mrakodrapy, vertical farming...), alternativní doprava (cyklodoprava, visuté cyklostezky, elektromobilita, bezplatná MHD), alternativní ekonomika (coworking, workspace sharing, homeworking, všeobecný základní příjem), alternativní cestování (couchsurfing), celoživotní vzdělávání, sousedské telekomunikační sítě, alternativní formy rodiny... soužití ve městech: co se dá dělat společně a kdy vám sousedé už lezou krkem a chcete být sami. "Koldomy" - proč to soudruzi vizionáři ve 30.letech vymysleli špatně? Co nahradí rodinu ve 21.století? Venkov jako bašta "tradičních hodnot" - město jako volný trh s možností volby a šancí na individualitu a experiment...

    Eco-city network: místní zdroje energie ve městech, rekuperace tepla, akumulace energie, recyklace, úspory z rozsahu (při vytápění, čištění odpadních vod, apod.), využití odpadního tepla průmyslových procesů (např. datacentra), využití budoucí vysoké koncentrace elekotromobilů k akumulaci přebytků energie na noc noci, apod. Topení dřevem ve městech: ano či ne, případně jakým? Jaký dopad na životní prostředí by mělo, kdyby se civilizační infrastruktura měst plošně zhroutila?
    rozbalit záhlaví
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: Už jen to, že byty ve městě mají větší spekulativní hodnotu, hraje roli - lidi investují tam, kde se jim investice zhodnotí. Ve městech jsou k dispozici lépe placená pracovní místa (na druhou stranu: venkov čerpá zemědělské dotace, jenže tohle bylo vymyšlené v Evropě, ale u nás nechali shrábnout dotace i velké firmy vzešlé skoupením JZD, takže místní obyvatelstvo z toho má vesměs prd, maximálně tak prodali podíl v JZD Babišovi a koupili si za utržené peníze byt v Praze na sídlišti...)
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: a není to jedno když chceš jet na Anděl za komunitou, jestli nasedneš v Hájích, na Černém Mostě nebo v Kolíně ?
    Právě ta možnost přesunu v čase maže tyhle pocity "bydlím ve městě".
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KEIKIN: tomu říkám spíš "inženýrské sítě" :-) Jako jinak: současná města, zásobovaná inženýrskými sítěmi, by se pro leckoho z předchozích staletí jevily jako "utopie" a pro obyvatele venkova jsou nesmírně populární, jak se zdá. Další věc je, že já celé mládí snil o útěku z města někam na samotu na venkov, ale když mám v dospělosti čas trávit čas na chatě, tak tam nevydržím dýl, jak pár dnů (přesto, že vlastně pracovat z domova může v Praze i tam stejně....). Co mi teda drží v Praze?

    Pro mě osobně jsou dnešníma očima viděno utopická města, která kombinují mikromobilitu s MHD na úkor aut, nebo která jsou nadstandardně utopená v zeleni. Ale Corbusier se mýlil: postavit panelák v parku nestačí, aby vzniklo město. Komunita, kde se neplatí nájem, sice utopicky zní, ale pokud nebude mít nějakou silnou jednotící ideu (jak se liší komunita od sekty?), tak si nejsem jistý, co bude výsledkem.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: možná budoucí utopie je spojovat tyhle lokální soběstačné komunity pomocí (dopravy, rychlého internetu, potrubní pošty, tepla, elektriky).
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    CUKI: no, to slovo "utopie" v názvu klubu je myšlené rozvolněně - co je pro jednu generaci utopický koncept, může pro tu další být spíše dystopický, apod. Zbytek nadpisu je relevantnějí: lidi se hrnou do měst, ale proč vlastně? Nejspíš se v řidčeji zalidněných oblastech nudí...
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    Šen - čen (málokdy jde vidět ostrá hranice mezi přírodou a městem)

    Povolení k pobytu v Shenzhenu je přísně výběrové. Přednost mají specialisté, kteří se mohou uplatnit v technologicky náročných provozech. Víc než 50 % obyvatel Shenzhenu má vysokoškolské vzdělání. Město je spravováno podle přísných pravidel, mj. si zde nikdo nedovolí porušovat pravidla silničního provozu, přísně jsou dodržovány hygienické zásady. Shenzhen není typická Čína, ale ZEZ (zvláštní ekonomická zóna) - navíc na hranici s Honkongem. Níže záběry z dronu, úplně poslední obrázky ukazují tu hranici město/příroda.

    MSN
    https://www.msn.com/cs-cz/zpravy/other/panorama-%C5%A1en-%C4%8Denu-dronov%C3%A9-z%C3%A1b%C4%9Bry-modern%C3%AD-%C4%8D%C3%ADnsk%C3%A9-metropole/vi-AA1Ee1pF?ocid=socialshare#details
    CUKI
    CUKI --- ---
    Pokud někdo chcete poznat opravdovou utopii, dobré zajet do malé vesničky ve slunné Andalusii jménem Marinaleda.

    Je to trochu jako stát ve státě, (ne)fungující jako kolektivní komunita.
    Jen stučně uvádím, že bydlení je tam de facto grátis, všichni mají stejný plat.
    Nulová nezaměstnanost
    ...

    Bohužel to má i stinné stránky, tak trochu mi to připomíná Maroko. Například odpadové hospodářství. Město je kupodivu nijak moc nerozrůstá a žije z faktu, že pozemky tak nějak dostali. Taky si nejsem jistý jak moc je chod ayudamenta závislý na dotacích.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    ‘Global weirding’: climate whiplash hitting world’s biggest cities, study reveals | Climate crisis | The Guardian
    https://www.theguardian.com/environment/2025/mar/12/global-weirding-climate-whiplash-hitting-worlds-biggest-cities-study-reveals
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    „Bydleme pospolu“ – koncept skupinového bydlení.
    V Nordbahnhofu, cože je (byl) defacto brownfield severního vlakového naádraží vyrostla čtvrť pro 20 000 lidí. V rámci budování vznikl za mně unikátní a následováníhodný projekt:

    Cituji z článku o post níže:
    Iniciátorem projektu je skupina zájemců, která se navzájem hledá. Cílem je vytvořit komunitu lidí různého věku a složení, jejíž členové sdílejí společné hodnoty. Součástí procesu hledání a rozhodování jsou většinou profesionální mediátoři. V projektu na Krakauerstraße 19 se skupina čtyřiceti rodin, jednotlivců a párů společně s investorem a architektem ucházela prostřednictvím účasti v architektonické soutěži o jeden z pozemků na Nordbahnhofu. Vzhledem k vysoké kvalitě projektu, vyznačující se především sociologickou, ekologickou a ekonomickou koncepcí, byl pozemek „vysoutěžen“ a prodán družstvu.

    Projektový proces byl založen na participaci všech budoucích nájemníků. Cílem bylo vytvořit nejen prostory pro bydlení, ale i pro práci a volný čas pod jednou střechou, využít společný carsharing namísto vlastních automobilů a mít k dispozici třeba i plochy pro pěstování vlastní zeleniny. O vysoutěžený pozemek se komunita dělila s jinou skupinou zájemců, která vytvořila podobný projekt. Obě budovy jsou postaveny podél hranice pozemku tak, aby prostor uvnitř bloku byl k dispozici jen jeho obyvatelům. V přízemí je umístěna větší kancelář, obchod s kavárnou, velký prostor pro úschovu kol, herna pro děti a kuchyň pro společné vaření a stolování s vybavením. V suterénu se nachází víceúčelový sál.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: Jinak jsi oteřel velké téma:
    V současnosti žije v bytech dotovaných městem zhruba 60 % vídeňských domácností. Vídeň má dnes zhruba 1,9 milionu obyvatel a město vlastní cca 220 000 bytů, což představuje asi 25 % z celkového bytového fondu.
    Zdroj: https://www.casopisstavebnictvi.cz/clanky-videnske-socialni-bydleni.html
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    XCHAOS: ty dřevěné obklady jsou sice téplé a hezkéna oko. Ale na údržbu ? Konopný beton je lepší :-))
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    PALEONTOLOG: to už je napůl jak na Marsu :-)
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KEIKIN: třeba ani nebude zbytí, žejo

    Life against the odds in Australia's underground town - BBC REEL
    https://www.youtube.com/watch?v=8n9PbHXA6Lo
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    Odstartovalo zpoplatnění vjezdu do centra New Yorku. Trump hodlá mýto po svém nástupu zrušit - Zdopravy.cz
    https://zdopravy.cz/odstartovalo-zpoplatneni-vjezdu-do-centra-new-yorku-trump-hodla-myto-po-svem-nastupu-zrusit-232442/
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    BLOWUP: tak zase v lineárním městě ušetříš za MHD, stačí ti jedna linka :-) sice nefungujou, ale reálně, spousta čtvrtí nebo i celých měst bývá roztažených podél jedné hlavní třídy. Příměstské osídlení se často slévá do lineární souvislé řady vesnic např. podél příměstské trati (podél dálnice je hlukový koridor a sjezdy nebývají na každém kilometru, takže ty tenhle efekt nevytvářej). Prostě tam, kde ta komunikace existuje, se ti často vyplatí rozmisťovat osídlení podél ní, protože nemusíš stavět nové cesty. Tam, kde cesta zatím neexistuje a je tam dost prostoru, je to naopak neefektivní a vyplatí se vzájemná blízkost (menší výstavba komunikací, menší ujetá vzdálenost)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam