Lehká užitková vozidla by měla být provozována jako nákladní automobily? Poslanci podpořili zavedení tachografů ve vozidlech do 3,5 t.
Zatímco se všichni evropští dopravci zaměřili na bouřlivé spory o změny balíčku mobility, poslanci přijali změny nařízení EU, které zcela změní pravidla pro přepravu vozidel s hmotností 2,4–3,5 t. Bude-li samozřejmě pozice poslanců EP podporována Radou EU. Zavedení zákona, který zavede povinnost řidičů lehkých užitkových vozidel zaznamenávat jízdní doby a spočívá na tachografech a dalších požadavcích, se proto stává stále reálnějším.
V dubnu schválil Evropský parlament nezměněnou verzi ustanovení, která byla přijata 10. ledna Výborem EP pro dopravu a cestovní ruch. V lednu EP navrhuje, aby podniky, které používají lehká užitková vozidla nad 2,4 tuny pro mezinárodní dopravu bude také muset dodržovat pravidla EU o stává provozovatel silniční dopravy, aby se zabránilo narušení trhu .
Dobrou zprávou však je, že v tomto volebním období Evropského parlamentu se neuskuteční tzv. Třístranný rozhovor (konzultace s Evropskou komisí (ES), Radou Evropské unie a Evropským parlamentem - ed.), Takže jednání o pravidlech začne po volbách.
Změny schválené minulý týden obsahují úpravy nařízení 561/2006 , 1072/2009 a 1071/2009 . Jejich hlavním zájmem je harmonizovat některá sociální ustanovení týkající se silniční dopravy, obecná pravidla pro přístup k mezinárodní silniční nákladní dopravě a obecná pravidla pro podmínky výkonu povolání provozovatele silniční dopravy.
Tachografy v lehké dopravě
Nejdůležitější změnou je rozšíření nařízení č. 561/2006 na přepravu vozidel s přípustnou hmotností 2,4 až 3,5 tuny (včetně přívěsu nebo návěsu). V praxi to bude znamenat, že řidiči autobusů, kteří vykonávají mezinárodní dopravu, budou podléhat stejným předpisům o práci a odpočinku , které se v současné době vztahují na řidiče nákladních vozidel. To má za následek zavedení tachografů do lehkých užitkových vozidel s hmotností 2,4–3,5 t, protože přizpůsobení a kontrola nových povinností by nebylo možné bez použití tachografů. Řidiči LCV budou muset mít také kartu řidiče, na které budou zaznamenány všechny údaje týkající se jízd, zastávek, opěr a dalších prací, které provádějí, stejně jako řidiči nákladních vozidel.
Některé země EU dosud uplatňovaly v této oblasti národní zákony. Například Francouzi provedli silniční kontroly přísnější od 20. července 1998, pokud jde o dodržování nařízení o pracovní době a individuální inspekční knihy v silniční dopravě zboží.
Podle ní řidiči vozidel do 3,5 tuny - a to i řidičů ze zahraničí -, měli zaregistrovat svůj čas v práci a odpočinku ve Francii od okamžiku, kdy vstoupí Francie, dokud ji opustit. Záznamy o pracovní době a době odpočinku LCV by měly být zaznamenány do registru speciálně určeného pro tento účel (Livret individuel de contrôle nebo Control Book).
Pro nedostatek kontrolní knihy nebo jiných dokladů potvrzujících pracovní dobu řidiče LCV je ve Francii uložena pokuta ve výši 135 EUR (trestný čin třídy 4). Tato částka může být snížena na 90 eur nebo zvýšena na 750 eur .
Nové předpisy jsou krokem vpřed k regulaci průmyslu, a to díky rostoucímu počtu dopravních společností specializujících se na lehkou dopravu. Zavedení předpisů na úrovni celé Evropské unie má za cíl zamezit vzniku právních mezer v jednotlivých členských státech a zajistit podobné podmínky hospodářské soutěže mezi všemi dopravci. To by mělo rovněž pomoci určit minimální úroveň profesionalizace segmentu dopravního trhu s vozidly s LCV (včetně přívěsů) v rozsahu 2,4 až 3,5 tuny v mezinárodní dopravě - čteme v zákoně schváleném EP.
Další revoluce
Poslanci minulý čtvrtek přijali také změny dvou nařízení EU o dopravě. Stejně jako výše uvedený (WE) 561/2006 se týkaly také mezinárodní přepravy vozidel od 2,4 do 3,5 t.
Mám na mysli nařízení (ES) č. 1071/2009 o přístupu k povolání provozovatele silniční dopravy . Stanoví pravidla, kterými se podniky musí řídit, aby získali přístup k povolání silniční dopravy (nákladní i osobní). Druhým z nich je (WE) 1072/2009 - týkající se přístupu k mezinárodní dopravě, který stanoví pravidla platná pro společnosti, které hodlají provozovat činnost na mezinárodním trhu silniční přepravy zboží na jiných než vlastních trzích ( kabotáž ).
Nové požadavky
Základní změnou je získání dopravní licence EU a splnění podmínek stanovených nařízením č. 1072/2009.
Kromě toho podle nařízení č. 1071/2009 (čl. 3 odst. 1 - který bude částečně použitelný na lehkou přepravu) musí mít podnikatel, který vykonává povolání provozovatele silniční dopravy, dostatečnou finanční kapacitu . následuje:
„Aby byl splněn požadavek stanovený v čl. 3 odst. 1 písm. C), musí být podnik v průběhu ročního účetního období trvale schopen plnit své finanční závazky. Podnik musí na základě ročních účetních závěrek ověřených auditorem nebo řádně akreditovanou osobou prokázat, že má každý rok k dispozici vlastní kapitál v celkové výši nejméně 9 000 EUR, tedy pouze jedno vozidlo.Použije se 5 000 EUR pro každé další vozidlo s přípustnou hmotností naloženého vozidla, včetně přípojných vozidel, které přesahuje 3,5 tuny a 900 EUR pro každé další vozidlo s přípustnou hmotností naloženého vozidla, včetně přípojných vozidel, v rozsahu 2,4 až 3,5 tun. Podniky zabývající se povoláním provozovatele silniční přepravy zboží výhradně motorovými vozidly s přípustnou hmotností naloženého vozidla, včetně přípojných vozidel, mezi 2,4 a 3,5 tuny, musí na základě ročních účetních závěrek ověřených auditorem nebo řádně akreditovanou osobou prokázat to, že každý rok mají k dispozici vlastní kapitál ve výši nejméně 1 800 EUR, je-li použito pouze jedno vozidlo a 900 EUR za každé další použité vozidlo.
To jsou jen nejdůležitější změny v předpisech týkajících se lehké přepravy. Prozatím byly schváleny Evropským parlamentem. Zda a kdy vstoupí v platnost, závisí na rozhodnutích Rady Evropské unie , tj. Zástupců vlád zemí, které jsou členy komunity. Dřívější rozhodnutí Rady EU však ukázala, že země západoevropské unie jsou schopny prosadit své postavení, což je často nepříznivé pro dopravce ze střední a východní Evropy. Tak tomu bylo například v prosinci loňského roku, kdy ministři dopravy rozhodli o balíčku mobility.
____________________
Zdroj : Trans.INFO
Překlad : Google