V červnu vstoupily v platnost právní předpisy EU o zavedení čtvrté generace tachografů do nových vozidel. Nová zařízení umožňují evropským službám provádět vzdálené kontroly. Německá kancelář BAG připravuje vhodné vybavení.
Od 15. června 2019 musí být každé nové vozidlo poskytující dopravní služby v rámci Evropské unie vybaveno tzv. Inteligentním tachografem . Toto zařízení má vestavěnou polohu GPS, která umožňuje zaznamenávat přesné umístění vozidla na začátku a konci cesty, stejně jako každé 3 hodiny. Jednou z klíčových funkcí nového tachografu je schopnost inspekčních služeb rychleji a vzdáleně číst některá data.
V Německu provádí Federální úřad pro přepravu zboží ( BAG ) tyto kontroly na mobilní bázi - od policejních vozů - ale také připravuje vybavení pro stacionární kontroly. Připravuje se vhodná technologie, která bude instalována na sloupcích a portálech pro výběr mýtného. Mluvíme o čtečkách DSRC, které by získávaly data z tachografů vozidel, která procházejí pod portálovým portálem nebo vedle sloupu. Tyto údaje budou poté předány nedalekým inspektorům BAG a bude rozhodnuto, zda vozidlo zkontrolovat.
Takový systém přináší výhody jak službám, tak řidičům. BAG budou schopny pracovat efektivněji a dopravci se vyhnou náhodným kontrolám az toho plynoucím časovým ztrátám.
Která data BAG čte vzdáleně?
Jak vysvětlil BAG, není technicky možné bezdrátově kontrolovat časy práce a odpočinku zaznamenané v tachografu. Podle čl. 9 odst. 4 nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 165/2014 o tachografech v silniční dopravě mohou být pouze údaje nezbytné pro cílené silniční kontroly vozidel, u nichž byl tachograf manipulován nebo používán nesprávně. přenášeny na dálku.
Musí se týkat konkrétních zaznamenaných událostí nebo údajů, jako jsou:
- poslední pokus o narušení bezpečnosti,
- nejdelší výpadek proudu,
- porucha čidla,
- chyba údajů o rychlosti nebo trase,
- konflikt údajů spojený s pohybem vozidla,
- řízení bez platné karty,
- vložení karty za jízdy,
- data nastavení času,
- kalibrační údaje (včetně dat posledních dvou kalibrací), \ t
- registrační číslo vozidla,
- rychlost zaznamenaná tachografem.
Tyto informace musí být dostatečné pro to, aby útvary zjistily manipulovaný tachograf. Jak upozorňuje BAG, dálkové ovládání se nebude rovnat uložení jízdenky nebo pokuty řidiči nebo dopravní společnosti při zjištění nesrovnalostí. Příslušný kontrolní subjekt však může na základě takto získaných údajů nařídit dotyčné vozidlo na stacionární kontrolu. Teprve po důkladném šetření bude BAG schopna zahájit postupy pro uložení příslušných finančních sankcí.