NOXNOCTIS: Produktem téhle logiky jsou Jižní města celého světa.
Přiznávám se, že mi tyhle technokratické názory přijdou na pár facek. Oni lidi takhle nefungujou, mají vztah k místu a naopak místo formuje lidi. Samozřejmě, dokládá se to blbě, protože se to nedá kontrolovaně experimentálně ověřit, ale proč je Most tak hnusnej? Protože to není město, ale shluk baráků, ke kterému nemají obyvatelé vztah. I megalomanské plánování se musí umět - nějaký ten Gahura to asi teda jako uměl, protože o baťovy domky a činžáky je stále eminentní zájem.
Nebo Sudety.
Kromě toho se dá jako duchovní hodnota vnímat i to úsilí, které předci vynaložili na to, aby měli pěkný kostel podle logiky, že kostel je to nejdůležitější, co máme, tak ať to tam nevypadá jako v pastoušce. S čímž si poradili i za omezených podmínek - když směli protestanti stavět jenom ze dřeva bez hřebíků, tak... googlowacz Ružomberok.
Pokud za správného křesťana považuješ někoho, kdo odhodí všechny světské statky kromě těch, které ho chrání před bezprostředním ohrožením, tak jako jo, klidně si poustevnič v poušti, v Moravské Sahaře se přemnožili chrousti, i co jest by bylo, ale většina lidí takhle nefunguje. Naopak, a to je nějaký psychologický tentononc, lidi potřebujou rituály, jistoty, pravidelnost. A tomu pomáhá i to, že když se jde do kostela (chrámu, sněmovní místnosti, říkej tomu, jak chceš), tak si vezmou pěkné oblečení - což je taky projev úcty k věci, že nejdou v zahnojených montérkách - a že je v kostele jaksi příjemně, setkání probíhá nějakým strukturovaným a předvídatelným způsobem... seber člověku rozvrh hodin a zešílí.