• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    GAISAKANORM-CORE VÝCHOVA - žádné teorie jsme nikdy nepotřebovali
    Klub pro rodiče, kterým leze krkem Montessori, Nevýchova, šátkování a podobné vynálezy, ač třeba nějaké části z nich sami praktikují. Místo, kde pochvala není zločin, a babička není fašista. Místo pro normální lidi, kteří chtějí normálně vychovávat svoje děti. Místo pro dělání si legrace z Naomi Al-Dort a podobných veleduchů. Výchovných rad a ideologických výlevů netřeba, postačí vtipné momenty s Vašimi dětmi. Místo, kde je svět prostě stále v pořádku,)
    rozbalit záhlaví
    MALKE
    MALKE --- ---
    GAISAKA: Čistě ze zvědavosti - co je podle tebe tak špatného na nošení v šátku? Obě děti jsem nosila, měli jsme i kočár, používala jsem obojí podle potřeby a nic závratně manipulativního na tom nevidím - je to prostě způsob dopravy, dětem evidentně vyhovující (dítě, kterému něco nevyhovuje, řve jako protržené). Na týdenní nákup se to příliš nehodí, do pražské MHD (zvláště pak na stanici Smíchovské nádraží, děkujeme tvůrcům) skvělé.
    VRBIK
    VRBIK --- ---
    GAISAKA: nejde vychovavat deti neideologicky, to jen tak na okraj..
    jinak potencialne zajimave auditko, book. gl.
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Ok, dobrá otázka. Taková kvalifikační otázka na začátek. Co je to "normální"?

    Ačkoliv "norm-core výchova" jsem jen tak plácnul, je to vlastně vystihující a nechci se tvářit, že to slovo "normálně" v tom nemá, co do teorie a inspirace, svoje místo. Má. Takže co je to "normální"? Uchylovat se k metodě taxativního vyjmenovávání je nečesté a nesportovní, takže tohle pomineme.)

    Normální je tady asi PRIMÁRNĚ jako antiteze k "alternativnímu". To je důležité. Pokud nejste skeptičtí vůči šarlatánům v alternativní medicíně (neříkám že ta je celá špatně), pokud sledujete "alternativní média" kvůli tomu, že ta "mainstreamová" Vám zatajují pravdu o inside jobu 9/11 (opět, téma je to složitější, ale každopádně si nemyslím, že by si vláda USA nechala ty baráky vyhodit do vzduchu), pokud máte doma orgonit a nekupujete "chemii" v supermarketu a lékarně, pak tu jste špatně,) Jistá skepse, a to většinou v míře více než vrchovaté, je k výše jmenovaným fenoménům otázkou dobrého tónu, vkusu a vzdělání.
    Takže primárně normální či norm-core výchova znamená různě silnou skepsi k různým teoriím a praktikám alternativního rodičovství. Ke skepsi se může, a nemusí, přidávat i prostý subjektivní odpor k těm či oněm věcem.

    Další charakteristikou normality jsou ontologická skepse* a gnozeologická skepse**, "normální rodič neříká, že ví, což je opět protiklad rodiče alternativního, který buďto rovnou "ví" (samozřejmě ví parcialitu, "o něčem konkrétním" si myslí, že "ví" /jak na to atd./), nebo minimálně "hledá" (tedy má jakýsi vhled, jakousi informaci či svou "pravdu", a následně ji rozšiřuje a modeluje. Normální rodič neví nic, což vychází z toho, že není schopen určit, jaké dítě je "an sich", jaké je to dítě "vlastně pro sebe", jaká byla jeho "tabula rasa" (která samozřejmě prázdná nebyla, ale o tom jindy). Respektive, normální rodič není schopen odlišit svoje biologicko-genetické vlivy na dítě od svých vlivů sociálních (nápodoba, viz níže), a to vše od téměř nekonečného množství externalit, jakými jsou takové drobnosti typu kultura, že. Chtít tohle vyřešit, což je ambicí alternativních rodičů jako součást jejich ideologie "hledání" a "dosahování", je moc i pro googlův cloud na elektronickým exponenciálním speedu.
    Normální rodič je dítětem téměř pořád fascinován, často naštváván, ale dítě od něj požívá klasickou liberalistickou úctu. Nesnaží se proto neustále hledat nějaké teorie a praktiky, které by na dítěti zkoušel či dělal dlouhodobě. Dítě není projekt. Dítě je tvor (no dobře, bytost, chcete-li, ale víc mi sedí tvor), jeden z nejbližších členů naší rodiny (!), a úlohou rodiče je

    a) postarat se o jeho bazální potřeby (včetně emocionálních),
    b) být mu vzorem (ne v hodnotovém smyslu, ale nápodobou, tuto úlohu má rodič prostě automaticky v tom dobrém i špatném),
    c) sdělovat, avšak nenutit zkušenosti, přičemž vynalézavost a vemlouvavost jsou zde zvláště ceněny a mají velkou hodnotu.

    Naopak rodič nemá

    a) si myslet, že ví vše o chodu vesmíru a země a tedy i o tom, jak SPRÁVNĚ vychovávat děti,
    b) vychovávat děti ideologicky, nebo i za použití ideologie. To je to pravé nerespektování a ta pravá manipulace.

    Samozřejmě, z toho vychází, že normální rodič má poněkud ztíženou úlohu, protože kvůli skutečnému respektu k dítěti nemůže používat manipulativních technik ať už teoretických (nechválení) nebo praktik (šátkování).

    To je tak ve stručnosti, co mám teď čas.

    ---
    * "I kdyby to bylo, nemohli bychom to poznat".
    ** "I kdybychom to poznali, nemohli bychom to sdělit".


    Diskuze vítána, sám si to zatím za chodu ujasňuju.
    KEIKIN
    KEIKIN --- ---
    A co je teda NORM-CORE výchova ? Dyť sme každý jiný (nechci trvalé RO).
    GAISAKA
    GAISAKA --- ---
    Jako odpich do debaty přikládám linky na příspěvek Witchie a moji odpověď v klubu o alternativním rodičovství (jehož průběh diskuze byl impulzem k založení této coby jistého antidota).

    [ WITCHIE @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]
    [ GAISAKA @ Šťastný rodič, šťastné dítě. ]

    Ještě k tomu názvu klubu - snažil jsem se v záhlaví dát důraz na to, že tohle NEMÁ BÝT klub o reliktech normalizační výchovy, o výchově násilím a nezájmem, to vůbec. Má to být klub pro rodiče, kteří akcentují možnosti, které nám doba nabízí a kam jsme se díky tomu ve výchově mohli posunout, avšak pro ty, kteří také nemají nutnost masírovat si svá ega příklonem k té či oné alternativní hovadině.

    Děkuji Vám za pozornost a těším se na plodnou diskuzi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam