OMNIHASH: no já k tomuhle mám rozporuplný přístup. S tímhle projektem jsem byl v kontaktu přes různý spolky typu
https://slusnafirma.cz/ apod.
Konkrétně já se hodně věnuji decentralizovanému řízení firem, holokracii a podobným píčovinám. Jednak mne to baví a jednak nám to celkem funguje.
Problémem Bezobalu byl naprosto bezbřehý idealismus a víra, že ideály vyřeší všechny problémy. To je stejný u mnoha jiných. Třeba jsem fungoval jako mentor v projektu Nadace Vodafone. Tam to bylo až na výjimky úplně to samé. Zakladatelé si vytáhnou jeden problém, který oni sami považují za ten úplně nejvíc zásadní. A začnou jej řešit. A pak nějak nechápou, že ne pro všechny je ten problém stejně zásadní. Že třeba je pro ně větší problém utratit tolik peněz. Nebo třeba sice obaly nemají rádi, ale poctivě je recyklují a nepojedou kvůli kilu mouky někama do Dejvic.
A druhým problémem je, že to strašně sklouzne ke kombinaci alternativ. Nakupuješ bez obalu? Aha, takže to současně chceš i fair trade a chodíš bos a nesnášíš řetězce a kapaitalismus a chceš v praze 30km/h abys zachránil klima. Genderová diversita included.
A nechápou, že když Rossmann prodává taky mejdlo bez obalu, tak to někdo koupí, Vždyť Rossmann je fuj fujky korporace. A ty jsou zlý.
Absolutním problémem je pak nepochopení potřeb lidí. Když jsem - konrétně jim - představoval základní vzorce lidskýho nakupování, tak mne málem ukamenovali.
Já: [konstatuju nějakou informaci z výzkumů o spořebitekském chování]
Oni: ale to je špatně, to jenom přispívají korporacím
Já: to je možné, ale lidi se takto chovají. Co uděláme abychom to změnili?
Oni: řekneme jim, že nakupovat u nás je dobré
Já: to nebude fungovat
Oni: Bude, je to správné.
A pak tu máme další aspekt - když podníkám a nedaří se mi, mohu vzásadě jít dvěma cestama.
a) řeknu si, že něco dělám blbě. A zkusím to změnit.
b) začnu nadávat na ostatní, že podvádějí a tlačím na nějakou regulaci nebo pozitivní diskriminaci.
Bohužel tyhle slušné firmy se soustředí na to B. Mohou mít i částečně pravdu. Ale oni to a) úplně ignorují. Sám guru Tomáš Hajzler píše, že
"....Dnešní většinová (kritik by řekl “pravicová”) mytologie hlásá, že (podnikatelský) úspěch je otázka schopností a rozhodnutí. Touto optikou se v Bezobalu prostě málo snažili, dělali hloupá rozhodnutí, neměli na to. Nevyhnutelně přišel pád...."
(
https://blog.tomashajzler.com/clanek/zpravy-ze-zivota-75-konec-druheho-novodobeho-podnikatelskeho-obrozeni-v-cesku-a-co-se-z-neho-muzeme-naucit )
To je prostě ten druhý důvod průseru. Oni si nepřipouští chybu, protože ten ideál je vznešený. Nedokáží najít ten balanc mezi ideálem (smyslem) a podnikatelskou racionalitou, kdy prostě občas děláme kompromisy. A kdy připouštíme chyby, abychom se měnili.
Tedy - v případě bezobalu to fakt nebylo "napakovat se na biohejlech", ale naprosto naivní představa, že nic jako biohejl neexistuje a touha mít lokální, fairtrade, biopotraviny ve vlastních obalech je hlavní touhou každého čecha. A nechopnost si tuto chybu připustit v kombinaci a místo revize business plánu nabalovat další progresivistické bláboly a tím si dále zužovat cílovku.
A jinak - trochu mne to sere. Protože žen nápad není v principu špatný a mrzí mne ta energie lidí vylitá do kanálu.