• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    Oběžník pana ředitele:
    Existuje tu klub [Twitter - rychloblogy] ... kdo chce každodenně debatovat o této síti, postovat třeskutě vtipná meme, doporučuju se přesunout tam, tady nechám fakt minimum.
    rozbalit záhlaví
    MAKROUSEK
    MAKROUSEK --- ---
    SUMAC: Presne tak. Ja kdysi delal projekt pro jednu leteckou fabriku a jedno z hlavnich doporuceni nasich leteckych expertu bylo udelat "Advanced design office", jejiz jedinym ukolem by bylo produkovat takovyhle "vize", ktere nikdy vyrabet nebudou, ale o kterych napisou vsechny noviny. Reklama.
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: je to marketingovy tah, stejne jako posilat auta na orbitu. ma to nalakat lidi na "cool" factor etc.

    my se snazime v ramci vyzkumu na skole o presne opacny postup. vzit "levny" materialy a postupy z automotive a aerospace supply chainu a najit sweet spot, kde cena a robustnost vyroby zajisti space byznysu, ze tyto postupy umozni levnejsi produkt, ktery je navic pouzitelny ne jen pro jeden start, ale pri reentry a vice pouzitich (stejny vyvoj mame s F1, kde nove regulace vyzaduji nekolikanasobne delsi zivotnost morotu, prevodovek atd, uz neni pripustne aby se to rozpadlo po jednom zavodu/startu). cena, zivotnost a lower carbon footpring je hlavni motivace.

    co dela Musk je na jednu stranu genialni. SS a za studena tvarene TWIP, TRIP oceli, a oceli se specialnim bainitem jsou vyvyjene pro auta, ale maji s tim co se dava to starshipu spolecneho pramalo (vlastnostma i cenove, nejsou napr. stainless). twip a trip i pro normalni auto vyrobu jsou porad moc drahe (JLR o tom uvazovali, ale upustili zatim od nich), Musk vytunil tyhle drahe oceli jeste nekolika dalsima specialnima mezi-krokama na maximalni vlastnosti. cool. ale pouzivat presne tenhle spesl material v aute je nesmysl. to ze chce za to auto $40k napovida, ze pouziva nove komercni atuo oceli, co byly taky nabizeny JLR, PSA, Fiatu, ale na space pouziva ty vytuneny 15x drazsi, a zakaznikovy rekne, ze ma v aute space steel..
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no ale musi ich to vyjst levne, ked to davaju za cenu od $40k, jedine, ze by to dotovali, lebo predpokladam, ze baterka tam bude vacsia ako v model 3, takze tam sa im navysi cena a musia usetrit inde
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: nevyjde je to "levne" pokud budou pouzivat stejnej space-spec material, in house, out house, to je jedno. marze na takovym vyrobku je v supply chainu zlomek ceny.

    az si budu kupovat novy auto, tak prvni pozadavek je, aby bylo z materialu odolneho krehkemu lomu za kryogenich teplot, protoze to mi zaruci odolnost atmosfericke korozi (se safety margin asi 300%), zaroven musi byt odolne teceni do 350C protoze to mi zaruci dent resistance (safety margin 700%)...

    je mi jedno, ze to bude stat 15x tolik co normalni auto, protoze penize jsou az na tretim miste. pokud se budu rozhodovat mezi timhle, G class mercedes, nebo Aston Martin DBX, tak se rozhodnu pro "space" Teslu, protoze G i DBX mohly byt spesl, ale nejsou, protoze pouzili normalni materialy, a nepostavili to ze space titanu Ti64 co se pouziva na Orion orbiteru, i kdyz mohli, a to by pak bylo vic cool.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    no asi to bude tazke (heavy), ale zas cenovo ich to vyjde asi levno, hlavne ked si to budu robit inhouse, tu nieco starsich sprav k prechodu starshipu na steel:

    Elon Musk Explains Why the Starship Will Be Stainless Steel - ExtremeTech
    https://www.extremetech.com/...me/284346-elon-musk-explains-why-the-starship-will-be-stainless-steel
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: no jestli chtej pouzivat tenhle material pri hromadne vyrobe aut, tak by me docela zajimalo, jaka je kilogramova cena lisovaneho finalniho panelu v porovnani s normalnin vyliskem z galvanealed steel... ale proc ne, par lidi si to asi koupi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SUMAC: ale tam do toho plechu busili kladivom a nic, to je ta ich specialna ocel ktoru pouzivaju na starship a nemalo by to ani reznut
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    DZODZO: jo to taky. navic tady tyhle velke rovne plechy maji dost chabou dent resistance a jsou nachylne k oil-canning.
    LADINEK
    LADINEK --- ---
    "To, že došlo k utržení celého vrchlíku a ještě byl vystřelený asi 150m vysoko svědčí o tom, že tlak tam musel být pořádný. (Jak Austin Barnard vtipně poznamenal, vrchlík byl blíže oběžně dráze než SLS za posledních 8 let."

    :-D:-D:-D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    PER2: to je asi prave kvoli tej pedestrian safety, ze ti nemozu trcat z auta ostre hrany
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    PER2: ostra hrana se dost blbe lisuje. ale na to Elon casem prijde..
    PER2
    PER2 --- ---
    krasny auto tyjo, jak me chybnej na silnicich poradny hranaty auta :)
    First Test Ride in Tesla's Pickup Truck | CYBRTRK
    https://www.youtube.com/watch?v=uKX7mwWnygE
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Viac miesta na brambory ako v model S a lepsia odolnost proti poskrabaniu barvy ako model 3
    DRAGON
    DRAGON --- ---
    tady kdyztak s cz povidanim

    Pick-up budoucnosti s výkonem jako sporťák. Tesla představila nový Cybertruck, jaký nikdo nečekal - CzechCrunch
    https://www.czechcrunch.cz/...nem-jako-sportak-tesla-predstavila-novy-cybertruck-jaky-nikdo-necekal/
    NEXIS_CZ
    NEXIS_CZ --- ---
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Straight outta cyberpunk, ale to s tym sklom bol dobry inside joke
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Doors open at 7 p.m.

    Remarks will begin at 8 p.m.

    8 pm v kalifornii mi vychadza na 5 rano
    PER2
    PER2 --- ---
    RUPTURE UPDATE:
    Through back channels it has been revealed that MK1 suffered an accidental overpressure to failure. Fuel and oxidizer would typically be loaded to 3 Bar or 43.5 psi~ for densification purposes and flightworthy tanks may be tested to 1.5-2x that value for single time structural proofing. In the case of what happened today the story is that communications errors between the pumps/sensors and remote controls allowed the tanks to be massively and erroneously overpressured to the point of failure, leading to catastrophic rupture.
    We expect SpaceX in good time to reveal the details, they may explain it was deliberate as big changes in airframe and control surfaces in the succeeding MK series variants are coming.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tm3 baterky stracaju kapacitu este pomalsie...

    Rozsáhlá studie mezi majiteli Tesly Model 3 ukazuje celkovou spokojenost, ale také velký prostor pro zlepšení – ElonX
    https://www.elonx.cz/...ly-model-3-ukazuje-celkovou-spokojenost-ale-take-velky-prostor-pro-zlepseni/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam