• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    Jen tak pro zajímavost - když jsem hledal info o zrychlení, tak jsem narazil na pěknou stránku s manuály k mnoha nosičům. Dá se z toho vyčíst spousta zajímavých informací.

    Resources and references on the topic of space exploration - Space Exploration Meta Stack Exchange
    https://space.meta.stackexchange.com/...ces-and-references-on-the-topic-of-space-exploration/319#319

    Třeba k Space Shuttle je tam 1200stránkové pdf. :)

    Je tam i větší graf zrychlení.



    MRAKY
    MRAKY --- ---
    STARE_CASY: existuji nejake metodiky/normy jak merit trebas ty vibrace ?
    VOYTEX
    VOYTEX --- ---
    MRAKY: rikaji min G, ale vetsi vibrace nez v shuttle
    SpaceX Crew Dragon chalks up picture-perfect docking at International Space Station - CBS News
    https://www.cbsnews.com/news/spacex-crew-dragon-docking-international-space-station/
    Behnken, who flew twice aboard the space shuttle, recalled a fairly rough ride on the orbit while its two solid-fuel boosters were firing, but a smooth ascent after that with the shuttle's three liquid-fueled engines.

    He and Hurley expected the Falcon 9 ride to smooth out after the rocket's first stage, powered by nine engines and generating 1.7 million pounds of thrust, was jettisoned about two-and-a-half minutes into flight. The Falcon's second stage is powered by a single engine.

    "We were surprised a little bit by how smooth things were off the pad," Behnken said. "The space shuttle was a pretty rough ride heading into orbit with the solid rocket boosters, and our expectation was as we continued with (our) flight into second stage, that things would basically get a lot smoother than the space shuttle.

    "But Dragon was huffin' and puffin' all the way into orbit, and we were definitely riding a Dragon all the way up," he said. "So it was not quite the same ride, the smooth ride as the space shuttle was up to MECO [main engine cutoff], a little bit less Gs but a little bit more 'alive' is probably the best way I could describe it."

    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    EL_KO: Nevím, jak to je u těchto konkrétních raket, ale rozdíly vždy byly a někdy dost značné. Třeba při letu Mercury si posádka užila až 8 G, při letu Sojuzu to je do 4 G, Saturn V také kolem 4 G, naopak raketoplány měly kolem 2,5 G, špičkově 3 G.

    A není to rozhodně lineární, ta síla přichází postupně a během oddělování stupňů pochopitelně chvilku padá k 0 G. Takhle vypadá třeba křivka pro Sojuz:



    Při letech Apollo to vypadalo takto:



    Zajímavý průběh měly raketoplány:



    Na Mercury to byla pořádná jízda:



    K Falconu se pak dá najít graf z kompletní telemetrie (nejde o poslední let s posádkou, ber to jen jako ukázku).




    Při prostém vizuálním srovnání startů ti to moc nepřijde, chtělo by to srovnat vedle sebe jednotlivé lety, abys viděl rozdíl po nějaké době letu. Vzhledem k tomu, že motory na kapalná paliva mají postupný náběh, tak růst síly bude vždy postupný a tedy na oko velmi podobný. Rozdíly nastanou až později, kdy motory jednak jedou na plný tah, jednak postupně ubývá palivo, takže poměr tahu k hmotnosti rakety se mění a raketa tedy víc a víc zrychluje až do vypnutí motoru (odhození stupně).
    MRAKY
    MRAKY --- ---
    EL_KO: kdyz delali rozhovor popripojeni k iss, tak jeden z nich srovnaval tvrdost startu oproti raketoplanu. Podle nej ten let nahoru nebyl zadne pericko -drsnejsi, nez v raketoplanu ( formuloval to srovnani jinak).
    EL_KO
    EL_KO --- ---
    EL_KO: (nejde mi o žádná superpřesná čísla. spíš, že na to přišla řeč u pivka. zdálo se, že Falcon 9 startuje rychleji než jiné rakety, ale při následném vysoce laickém skouknutí starů jiných raket bylo seznáno, že neuděláme závěr žádný ;))
    EL_KO
    EL_KO --- ---
    TOXICMAN: zrychlení při startu mají všechny asi dost podobné, co?
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KULA: to rozhodně. já to neříkal jako konspirační teorii, já to říkal prostě jako svůj pocit.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    KULA
    KULA --- ---
    XCHAOS: on povrch lodi samotné má tak zvláštní texturu co nepomáhá běžnému pozorovateli. Kdo neviděl zblízka kosmický hardware na vlastní oči, může být dost překvapený. To se umocňuje obrazovou reprodukcí a nakonec je snazší si říct "připomíná mi to render", protože ať už objekt tak prostředí není z těch, co by jsi měl nakoukané.
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    LOPIK: lol a proto SpaceX vydává sestřih nepovedených přistání nebo se vůbec obtěžuje mít na droneship live feed

    konspirační bullshit, přistání na moři live bez přerušení už se povedlo, nehledě na přistání na LZ-1 a 2 kde to je samozřejmostí
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    NAVARA: Nebo by byl velky vybuch v zivym vysilani trochu blba reklama.. Je to fakt pech, ze maji ty technicky potize s kamerama vzdycky na tech par nejkritictejsich okamziku.
    PUKPUK
    PUKPUK --- ---
    EXIS
    EXIS --- ---
    NAVARA: tak pro ně asi není zase tak klíčové mít live stream, když se na to pak podívaj stejně v klidu ze záznamu, ne? :)
    NAVARA
    NAVARA --- ---
    ALCATOR: Drone by tu druhou anténu neunesl?
    SUMAC
    SUMAC --- ---
    SEJDA: vyhoda soukrome firmy nad statni agenturou... historicke poslani NASA neni vydelavat penize akcionarum, ale mimo vyvoje taky razit politikou propagandu, tyhle dva dny dohanej co nestihli za 9 let.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam