VYHULENY_UFO: zrovna těžba lithia není žádná zvláštní katastrofa... hodně špatnej je nikl (ekologická stopa), ale toho na elektromobily moc potřeba není, a hlavně pak teda kobalt (lidská stopa v Africe). Dřív jsem ohledně kobaltu mystifikoval, ale ano - je to jeden z těch "ionů" ve zkratce Li-Ion, ten typ Li-Ion baterek co v sobě mají Tesly pro západní trh, v sobě nějaký kobalt má (i když tvrději, že méně, než jiné typy, no já to neměřil, a on asi nikdo). Pro čínský trh se Tesla tiše přeorientovala na LiFePO, protože jednak jsou levnější (bez kobaltu), jednak mají daleko menší riziko požáru či výbuchu, což u opatrných číňanů může hrát roli. Taky nemají špatný počet cyklů, ale ne nějak závratně lepší...
Co si myslím, že by mělo význam pro levné elektromobily (ale chce je Tesla vůbec dělat? určitě ne bez státních pobídek...) by byly Li-Ti baterie, protože sice s energetickou hustotou na tom nejsou úplně dobře (ale ne hůř, než Ni-Cd, které se AFAIK běžně používaly i ve starších hybridech), ale zato jsou zaručeně nehořlavé (skončil by věčný trolling automobilových magazínů na tohle téma) a zvládnou opravdu velký počet cyklů: dojezd auta s Li-Ti baterií by byl tedy hned po zakoupení cca srovnatlený s ojetým autem na Li-Ion baterii, ale ušetřilo by se zase za to panceřoávní nehořlavého oddílu na baterie (asi). Trh s ojetými elektromobily se teda bude materializovat za několik let, tak uvidíme, jestli strategie výrobců nezahrne levná auta na bázi Li-Ti (titan nemá enviromentální stopu nijak dramatickou, běžně se přidává snad i do bílé barvy na malování bytů a nestojí to nějakou raketu...jo, vydělal by na tom Babiš, to je fakt :-))
Suma sumárům: léta se ti snažím vysvětlit to samé, tzn. že kryptoměny jsou sice samy o sobě dobrý nápad (můj zájem byl motivovaný zejména situací z dob prudkého rozvoje Internetu na přelomu tisícilietí, kdy třeba nadějný rozjezd mikroplateb zabrzdil lobbying bank, a to v situaci, kdy neexistovala ani Fio s nulovými poplatky za příchozí platby, takže si moc dobře pamatuju, co znamenaly nedobrovolné "transaction fees"...) - ale na volném trhu kryptoměn by logicky měla zvítězit ta měna, která má nejmenší spotřebu energie, protože prostě proč ne - když si můžeš koupit dva výrobky poskytující identickou službu a máš na výběr, tak s vyjímkou situací kdy to platí někdo jiný a ty máš zajištěnou provizi od prodejce, vždy racionální dobrý hospodář zvolí levnější variantu (je fakt, že situace na současném trhu není vždy racionální, ale to je pro tebe příliš dlouhá teze na to, aby jí vůbec dočetl až sem :-)