• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    TOXICMANElon Musk respektive jeho firmy SpaceX (Falcon / Heavy / Dragon / Starship), Tesla, Starlink, Neuralink, Boring, xAI
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    TOXICMAN: tech 100micu si Elon vybere brzo zpet, vzdyt pohnul s cenami kryptomen smerem dolu... :D
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    SITH: hate fajn, ale trochu reality by to chtělo
    nemůžeš nejdřív elektrifikovat _všechno_ abys mohl teprve začít něco dělat... má to svůj vývoj, jistě víš že Cybertruck i Semi se chystá
    ohledně raket, doporučuji si přečíst nebo kouknout na video
    How much do rockets pollute? | Everyday Astronaut
    https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/

    btw taky si věnoval $100 millionů dolarů do snahy přijít s nejlepším zařízením nebo technologií pro extrakci oxidu uhličitého?
    $100M Prize For Carbon Removal | XPRIZE Foundation
    https://www.xprize.org/prizes/elonmusk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SITH: to samozrejme iba tak trollis zejo :) https://everydayastronaut.com/rocket-pollution/

    • Bitcoin vs. VISA energy consumption 2021 | Statista
    https://www.statista.com/statistics/881541/bitcoin-energy-consumption-transaction-comparison-visa/

    910kWh staci na nabitie 9 tesiel S P100 do plnky co je asi 5000km dojazdu, ale ked ma niekto super pocit z toho ze tym zaplatil v alze a aky je progresivny tak jeho vec zejo :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    SITH: myslím, že říkal, že je zajímavé, že "všechno je na elektřinu, akorát rakety ne". zatím udělal pokrok v tom, že zatímco Falcon 9 měl asi 5 pracovních látek (kromě paliva a okysličovadla ještě zapalovač, tekuté helium a myslím hydraulickou kapalinu) tak Starship už má jen dvě a plácačky jsou tuším ovládané elektřinou (což budou zaručeně mimochodem teda největší elektricky ovládané aerodynamické plochy v historii letectvé, i když teda slouží jen k padání a ne k létání...).

    Ale pochopitelně, ono paradoxů je kolem Elona hodně, ale zrovna tohle mu jde vyčítat stěží. Ovšem na té fixní launch tower bude normálně elektrický jeřáb, že jo...
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    přitom pro takovou firmu jako Tesla nemůže bejt problém v nevyužitém koutku některé z 5 gigafactory udělat malou těžírnu BTC na vlastní solární panely a baterky, které beztak sekají jako Baťa cvičky
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    SITH: docela by me zajimalo, kolik bordelu se dostane do ovzdusi, kdyz Elon v ramci testu raket odpaluje giganticky ohnostroje :D
    SITH
    SITH --- ---
    já také oceňuji, jak Elon jede ty dvě linky na jízdu autem pomocí tekutých dinosaurů a přitom má kolem SpaceX plno pickupů F150, tahačů a dalších aut na fosilní paliva, který mu to tam udržují při životě a celé to tam budují, a pak tu druhou linku ohledně #stopburningstuff a pak za vteřinu ve své raketě spálí tolik jako já za padesát mých životů :)
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    VYHULENY_UFO: zrovna těžba lithia není žádná zvláštní katastrofa... hodně špatnej je nikl (ekologická stopa), ale toho na elektromobily moc potřeba není, a hlavně pak teda kobalt (lidská stopa v Africe). Dřív jsem ohledně kobaltu mystifikoval, ale ano - je to jeden z těch "ionů" ve zkratce Li-Ion, ten typ Li-Ion baterek co v sobě mají Tesly pro západní trh, v sobě nějaký kobalt má (i když tvrději, že méně, než jiné typy, no já to neměřil, a on asi nikdo). Pro čínský trh se Tesla tiše přeorientovala na LiFePO, protože jednak jsou levnější (bez kobaltu), jednak mají daleko menší riziko požáru či výbuchu, což u opatrných číňanů může hrát roli. Taky nemají špatný počet cyklů, ale ne nějak závratně lepší...

    Co si myslím, že by mělo význam pro levné elektromobily (ale chce je Tesla vůbec dělat? určitě ne bez státních pobídek...) by byly Li-Ti baterie, protože sice s energetickou hustotou na tom nejsou úplně dobře (ale ne hůř, než Ni-Cd, které se AFAIK běžně používaly i ve starších hybridech), ale zato jsou zaručeně nehořlavé (skončil by věčný trolling automobilových magazínů na tohle téma) a zvládnou opravdu velký počet cyklů: dojezd auta s Li-Ti baterií by byl tedy hned po zakoupení cca srovnatlený s ojetým autem na Li-Ion baterii, ale ušetřilo by se zase za to panceřoávní nehořlavého oddílu na baterie (asi). Trh s ojetými elektromobily se teda bude materializovat za několik let, tak uvidíme, jestli strategie výrobců nezahrne levná auta na bázi Li-Ti (titan nemá enviromentální stopu nijak dramatickou, běžně se přidává snad i do bílé barvy na malování bytů a nestojí to nějakou raketu...jo, vydělal by na tom Babiš, to je fakt :-))

    Suma sumárům: léta se ti snažím vysvětlit to samé, tzn. že kryptoměny jsou sice samy o sobě dobrý nápad (můj zájem byl motivovaný zejména situací z dob prudkého rozvoje Internetu na přelomu tisícilietí, kdy třeba nadějný rozjezd mikroplateb zabrzdil lobbying bank, a to v situaci, kdy neexistovala ani Fio s nulovými poplatky za příchozí platby, takže si moc dobře pamatuju, co znamenaly nedobrovolné "transaction fees"...) - ale na volném trhu kryptoměn by logicky měla zvítězit ta měna, která má nejmenší spotřebu energie, protože prostě proč ne - když si můžeš koupit dva výrobky poskytující identickou službu a máš na výběr, tak s vyjímkou situací kdy to platí někdo jiný a ty máš zajištěnou provizi od prodejce, vždy racionální dobrý hospodář zvolí levnější variantu (je fakt, že situace na současném trhu není vždy racionální, ale to je pro tebe příliš dlouhá teze na to, aby jí vůbec dočetl až sem :-)
    VYHULENY_UFO
    VYHULENY_UFO --- ---
    DZODZO: je super, ze Elon do svych elekromobilu cepuje jenom bioelektriku z obnovitelnych zdroju, zivotni cyklus auta je ekologicky setrny a hlavne tezba biolitia do baterii je skvela.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    KAERO: to se vědělo od začátku (nějaká forma měření sil, kterými působí Elonerony, tedy aerodynamické pláckačky/uši na plášť lodi), akorát není jasné, jestli ty testy skutečně proběhly (no, asi jo, jinak byto nevozili nazpět, i když třeba zjistili, že něco je špatně?) a jak dopadly (totiž, byl by to první test, který skončil jinak než destruktcí testovacího exempláře... alternativna: nepodařilo se jim to zničit, i když se snažili :-)
    KAERO
    KAERO --- ---
    TOXICMAN: a uz se vlastne vi k cemu byla ta konstrukce kolem?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    TOXICMAN
    TOXICMAN --- ---
    testovací nosecone byl osvobozen :)

    EKG
    EKG --- ---
    THAIGRR: No ozkousenej je...
    THAIGRR
    THAIGRR --- ---
    EKG: tak no to už máme ozkoušenej dron (pokud je přítomna atmosféra)
    EKG
    EKG --- ---
    Ale jo, nejaka particka klokanu na rychlopruzkum velkych ploch by nebyla spatna.
    EKG
    EKG --- ---
    PALEONTOLOG: Nosnost -kolik?
    PALEONTOLOG
    PALEONTOLOG --- ---
    KAERO: nj, ale cool factor +200%
    KAERO
    KAERO --- ---
    PALEONTOLOG: spolehlivost. osa a cep jde celkem dobre chranit proti pisku, a proste se to jen toci. kloub techle potvurek hure, jsou to klouby s vic nez jednim stupnem volnosti. to boreni do pisku by se podle mne dalo resit snadno vhodnejsi botou :). spotreba je samozrejme problem.
    XCHAOS
    XCHAOS --- ---
    TOXICMAN: ooops :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam